Tecum skrev 2025-01-16 21:16:56 följande:
Jag förstår inte dig heller, känns som att vi inte riktigt talar om samma sak. Men jag ska försöka förklara igen.
Jag stöder inte en man som uttrycker sig som han, det är en typ av personer som jag saknar förtroende för och tycker illa om. Även om han bara gör sig stöddig här för att reta er är det onödigt. Och om han är sån irl, varför stannar hon? Även om det är jobbigt att separera är hon inte livegen. Men som du skriver, en del väljer att leva i dåliga relationer, både män och kvinnor.
Men hur du än uttrycker att "om inte sexlivet blir bättre vill jag separera" ÄR det ett underförstått hot, eller ultimatum om du hellre föredrar det ordet. Det går liksom inte att säga en så omvälvande sak på ett fint sätt. Och i och med det har hon ett val, antingen att säga "ok då blir det så" eller "vänta, jag ska försöka förändra mig". Uppenbarligen såg hon det inte som ett tomt hot eller blev arg över hans ev språkbruk.
Där har vi olika åsikter helt enkelt. Jag tycker det är extremt olika
hur man säger saker. Det gäller i mängder av situationer. Ett hot utgår väldigt mycket från den som "hotar". Den som uttalar ett hot "äger det" och den som blir hotad är underlägsen, och kan välja att lyda eller inte.
Om man vill lösa relationsproblem, sexuella problem, måste man göra det tillsammans, det kan man inte hota sig till. (inte om man verkligen vill lösa problemet)
Det är min syn, men ja du har en annan syn på hot, tydligen. Jag tycker det rymmer väldigt mycket aggressivitet, vilket även det "ställa upp sex", där han "tar för sig" gör.
Tecum skrev 2025-01-16 21:16:56 följande:
Jag tänker som du, det är ingen bra lösning och knappast hållbar i längden. Så jag stöttar ingen, som du påstår, däremot respekterar jag deras val. Han nämnde terrorbalans och då menar han väl att hon väljer att ha sex och får i gengäld behålla den ekonomiska och sociala tryggheten. Han i sin tur ger henne det och få i gengäld ha sex, för vad det nu är värt. Ett slags byteshandel, eller kanske det finns hatkärlek mellan dem. Vi vet inte riktigt men jag vill inte säga att "gör si, gör så" och jag ser inte henne som offer för i Sverige har vi faktiskt alltid möjlighet att separera utan att bli stigmatiserad eller hamna på fattighuset.
Att vi har olika åsikter är inget problem för mig och det är bra att ventilera olika sidor av saker. Men det känns som att du letar fel i allt jag skriver och lägger det på mig som person, att jag är en dålig människa snarare än att jag har fel.
Det jag reagerade på var att signaturen Rubix skrev:
Nu valde han istället att ställa krav på sex vilket för alla parter sannolikt är bättre
Jag svarade emot det, och tycket alltså inte att det "sannolikt är bättre att ställa krav på sex, med någon som bara ställer upp, jämfört med att skiljas"
Jag tror tvärtom sannolikt att skilsmässa är ett bättre och mer långsiktigt alternativ, för båda.
Du försöker förminska allt det hårda, aggressiva och cyniska, och vill att man ska bortse från hans buffliga uttryck. "Han kan väl få vara lite bufflig, det är bara för reta er" Däremot ifrågasätter du att kvinnan inte lämnar om han om han nu var så stöddig. Konstigt nog. En kovändning. Plötsligt skulle kvinnan ta ansvar. Inte mannen. Han ÄR väl bara så. (något som bara viftas bort)
Det jag, och andra, reagerat på är ju på hur det kan ge honom något att hon ställer upp, och vi tycker att han verkar obehaglig. Det var vår reflektion på detta.
Då kommer du in och svarar
*Det framgick inte hur sexet var nu. Hon kanske inser att hon måste visa lite engagemang annars lämnar han ändå*
Lite märklig vinkling på det hela. Inget om att hon måste tycka om sexet, nej hon ska bara se till att "engagera sig", så ja, jag tycker ditt fokus är förvånade.
Du är engagerad i flera inlägg, och vill att vi ska bortse från hans bufflighet, du tycker inte alls att det låter konstigt att använda ordet hot..Det är bara helt rimligt att uttrycka så... Det är precis som vanligt.
Att dom får göra som dom vill är självklart. Lika självklart som att en person som saknar sex kan välja att stanna i en sexlös relation. Eller att andra stannar i andra dåliga, eller våldsamma, relationer. Det handlar inte om att jag inte förstår att man kan välja stanna.