• Anonym (Rädd)

VUL 6+0, 6 veckors fostersäck men inget foster?

Hej,

Idag var jag på ett tidigt privat ultraljud för att försöka ta in vad som händer just nu. Jag har försökt bli med barn i ca 1 år och plussade väldigt tidigt efter ägglossningen nu i december. Därefter har det vart extremt svårt att ta in att jag är gravid. Jag har tagit säkert 100 graviditetstester. Jag vet inte varför, men det går bara inte in, och för att lugna mina nerver bokade jag därför ett privat vul idag 6+0.

Till min stora fasa kunde barnmorskan bara se en fostersäck som mätte enligt min beräkning efter tempning: 6 veckor. Men i den fanns ingenting. 

Finns det någon här inne som upplevt samma sak? Hon bokade en ny tid för ultraljud om 3 veckor och jag lider av bara tanken att gå och vänta i 3 veckor, full av oro.

Hur var det för Dig?v
    Såg du ett foster på 6+0 med en fostersäck i rätt storlek? 
    Om inte, när i efterhand fick du då se ett foster med tickande hjärta?

LIVRÄDD för att detta är en MA och ångrar att jag gjore detta ultraljudm jag skulle väntat i några veckor extra för att vara på den säkra sidan, men nu är jag här.

Tacksam för om ni vill svara.

• Svar på tråden VUL 6+0, 6 veckors fostersäck men inget foster?
  • Anonym (JK)

Jag gjorde VUL i vecka 6+0 med mitt tredje barn. Anledningen till att jag gjorde det så tidigt var att jag hade haft ett missfall / MA strax innan och så hade jag ont i sidan av magen så de behövde utesluta utomkvedshavandeskap. Det visade sig att smärtan berodde på en cysta som hade spruckit.

Jag var osäker om på exakt hur långt gången jag var på grund av att mensen hade strulat och ägglossningen hade varit sen men vet ni efteråt att jag var i vecka 6+0. Läkaren såg en hinnsäck och antydan till fosterstruktur (hennes ord) men inga hjärtslag. Trodde att jag skulle få ett till missfall men graviditeten gick bra , sonen är snart 3 nu :)

Tror det är normalt att inte hjärtslagen alltid syns än så tidigt och kanske inte embryot heller , det är ju svårt att veta exakt på dagen hur långt gången man är också. Därför ska man ju egentligen helst undvika VUL så tidigt om man inte måste göra det. Där jag bor går det inte att boka privat VUL innan vecka 7+0 vad jag vet. Jag år gravid igen nu (vecka 34) och den här graviditeten bokade jag privat VUL i vecka 8+0, då är det ju iallafall säkert att man ser hjärtat om man har räknat rätt och allt är som det ska så det är bättre även om det såklart är jobbigt att vänta.

Lycka till iallafall och hoppas du får se hjärtat på nästa VULHjärta

• Anonym (Rädd)
    Anonym (JK) skrev 2025-01-10 07:50:34 följande:

Jag gjorde VUL i vecka 6+0 med mitt tredje barn. Anledningen till att jag gjorde det så tidigt var att jag hade haft ett missfall / MA strax innan och så hade jag ont i sidan av magen så de behövde utesluta utomkvedshavandeskap. Det visade sig att smärtan berodde på en cysta som hade spruckit.

Jag var osäker om på exakt hur långt gången jag var på grund av att mensen hade strulat och ägglossningen hade varit sen men vet ni efteråt att jag var i vecka 6+0. Läkaren såg en hinnsäck och antydan till fosterstruktur (hennes ord) men inga hjärtslag. Trodde att jag skulle få ett till missfall men graviditeten gick bra , sonen är snart 3 nu :)

Tror det är normalt att inte hjärtslagen alltid syns än så tidigt och kanske inte embryot heller , det är ju svårt att veta exakt på dagen hur långt gången man är också. Därför ska man ju egentligen helst undvika VUL så tidigt om man inte måste göra det. Där jag bor går det inte att boka privat VUL innan vecka 7+0 vad jag vet. Jag år gravid igen nu (vecka 34) och den här graviditeten bokade jag privat VUL i vecka 8+0, då är det ju iallafall säkert att man ser hjärtat om man har räknat rätt och allt är som det ska så det är bättre även om det såklart är jobbigt att vänta.

Lycka till iallafall och hoppas du får se hjärtat på nästa VULHjärta

Tack. Jag ska till gynakuten nu på morgonen.

Jag önskar heller inte att jag gjort ett så tidigt ultraljud nu, eller åtminstone inte om det visar sig vara något längre fram. Då har man oroat sig i onödan. Men eftersom mitt hcg är lite lågt utgår jag från att det är bommat. Allt annat är positivt. Typ så❤️
  • Anonym (Lycka till)
    Anonym (Rädd) skrev 2025-01-10 08:08:47 följande:
    Tack. Jag ska till gynakuten nu på morgonen.

Jag önskar heller inte att jag gjort ett så tidigt ultraljud nu, eller åtminstone inte om det visar sig vara något längre fram. Då har man oroat sig i onödan. Men eftersom mitt hcg är lite lågt utgår jag från att det är bommat. Allt annat är positivt. Typ så❤️
    Ville bara skicka ett lycka till, hoppas allt är bra med den lilla
  • Anonym (Rädd)

Det fanns ett litet pyre med tickande hjärta idag. Har gråtit floder av lycka. När jag fick höra henne säga "Jodå. Vill du se?" Och vända skärmen bröt jag ihop. Herregud vad rädd man är att förlora denhär lille.

Jag har även lämnat nytt hcg och kommer få svar på det på måndag men läkaren sa att eftersom det har gått från att inget synts till ett synligt hjärtslag på 2 dagar borde rimligtvis hcg ha ökat fint. Hoppas på det!

Nu ska jag njuta ❤️

• Anonym (Ja)

Åh grattis! Så glad jag blir för din skull =) Vet att jag fick höra på det tidiga ultraljudet 6+5 dagar att hjärtat troligen precis börjat slå. Min lilla flicka har nu fyllt ett år =) Jag hoppas att resten av din graviditet går bra!

• Anonym (Rädd)
    Anonym (Ja) skrev 2025-01-10 15:31:19 följande:

Åh grattis! Så glad jag blir för din skull =) Vet att jag fick höra på det tidiga ultraljudet 6+5 dagar att hjärtat troligen precis börjat slå. Min lilla flicka har nu fyllt ett år =) Jag hoppas att resten av din graviditet går bra!

Åh wow. Jag då är det ju inte helt konstigt att man ska vänta lite ❤️❤️❤️ grattis till lilltjejen❤️
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Rädd) skrev 2025-01-10 14:59:44 följande:

Det fanns ett litet pyre med tickande hjärta idag. Har gråtit floder av lycka. När jag fick höra henne säga "Jodå. Vill du se?" Och vända skärmen bröt jag ihop. Herregud vad rädd man är att förlora denhär lille.

Jag har även lämnat nytt hcg och kommer få svar på det på måndag men läkaren sa att eftersom det har gått från att inget synts till ett synligt hjärtslag på 2 dagar borde rimligtvis hcg ha ökat fint. Hoppas på det!

Nu ska jag njuta ❤️

Grattis! Men tänk de som trott att det är en tom hinnsäck och som tar piller för att stöta ut den och så kanske det inte var tomt? Hur kan man ta så fel? Det här är väl varför man inte ska göra ultraljud för tidigt. 
  • Anonym (JK)
    Anonym (Sara) skrev 2025-01-10 16:49:40 följande:
    Grattis! Men tänk de som trott att det är en tom hinnsäck och som tar piller för att stöta ut den och så kanske det inte var tomt? Hur kan man ta så fel? Det här är väl varför man inte ska göra ultraljud för tidigt. 
    Men det är för tidigt för att se säkert, det vet nog den som gör ultraljudet om. De kommer inte ge piller för att stöta ut utan att dubbelkolla igen om en vecka eller så eller bekräfta ev missfall med blodprov, det finns inte en chans. Det enda skulle isåfall vara om man själv går till en abortmottagning och gör en medicinsk abort , det har man ju rätt till men det tror jag inte nån skulle göra om barnet är önskat. 
  • Anonym (JK)

Men ja jag håller absolut med om att man inte borde göra ultraljud så tidigt om man inte måste t.ex för att man misstänker utomkvedshavandeskap. 

• Anonym (JK)
    Anonym (Rädd) skrev 2025-01-10 14:59:44 följande:

Nu ska jag njuta ❤️

Grattis , vad kul :) 
  • Anonym (Rädd)
    Det tror jag, man borde vänta till iaf 8+0.❤️
  • Anonym (JK)
    Anonym (Rädd) skrev 2025-01-10 17:30:05 följande:
    Det tror jag, man borde vänta till iaf 8+0.❤️
    De skulle inte ge tabletter utan ett nytt ultraljud senare så det behöver man nog inte vara orolig för. Men ja , om du blir gravid i framtiden igen är det bättre att vänta med tidigt ultraljud till ungefär vecka 8+0 så slipper du bli orolig i onödanHjärta 
  • Anonym (Rädd)
    Anonym (JK) skrev 2025-01-10 17:41:20 följande:
    De skulle inte ge tabletter utan ett nytt ultraljud senare så det behöver man nog inte vara orolig för. Men ja , om du blir gravid i framtiden igen är det bättre att vänta med tidigt ultraljud till ungefär vecka 8+0 så slipper du bli orolig i onödanHjärta 
    Japp; aldrig mer såhär tidigt ❤️ om jag inte misstänker utomkvedes dvs.
  • Anonym (Lycka till)

Grattis, vad roligt!!!

• Anonym (Rädd)
    Anonym (Lycka till) skrev 2025-01-10 20:07:01 följande:

Grattis, vad roligt!!!

Tack snälla nu hoppas jag bara på fint hcg på måndag eftermiddag ❤️ då ska jag slappna av lite mer. Nästa ultraljud är 27 januari. Ser allt bra ut då bokar vi nipt också ❤️ Får förhoppningsvis se den lille ofta!
  • Anonym (Ja)

Jag gjorde mitt ultraljud tidigt eftersom jag inte hade några som helst symptom på att jag var gravid. Två dagar efter ultraljudet började jag må riktigt illa och spydde dagligen fram till vecka 19 😅 Men man är ju otålig och vill veta att allt står rätt till tidigt. Håller dock med om att såna där tidiga ultraljud oftast är onödiga 

• Anonym (Rädd)
    Anonym (Ja) skrev 2025-01-10 21:22:00 följande:

Jag gjorde mitt ultraljud tidigt eftersom jag inte hade några som helst symptom på att jag var gravid. Två dagar efter ultraljudet började jag må riktigt illa och spydde dagligen fram till vecka 19 😅 Men man är ju otålig och vill veta att allt står rätt till tidigt. Håller dock med om att såna där tidiga ultraljud oftast är onödiga 

Åh fy. Spydde till förlossningen med dottern. Det var ingen höjdare. Har inget illamående än direkt. Reagerar starkt på lukter och blir äcklad plus mindre aptit men inte illamående.. än😂
Svar på tråden VUL 6+0, 6 veckors fostersäck men inget foster?