Första IVF - vad önskar du att du hade vetat?
Hej på er!
Söker råd, stöd och pepp inför stundande IVF-behandling.
Efter vad som känns som en evighet (en utdragen utredning som inte gav några indikationer kring varför vi inte lyckas få till en graviditet och nästan två månaders väntan på remissvar) ska vi äntligen få påbörja IVF-processen inom kort, och uppstartsbesök är bokade andra veckan i februari.
Jag känner mig framför allt otålig och vill göra istället för att bara vänta, älta och hoppas. Snart 33 år gammal och barnbeskeden haglar bland vänner och bekanta. Min oro kretsar framför allt kring att behandlingen inte ska lyckas, att förbli barnlös. Inte särskilt orolig över biverkningar, smärta vid ingrepp eller liknande. Eller ja, undantaget är väl oron för att svälla upp och få nyfikna eller menande blickar eller frågor om graviditet. Något som tyvärr redan händer på grund av min ålder och min ?stabila livssituation??
Om allt går som det ska (att kliniken har tid att låta oss påbörja behandling och att min mens inte kommer tidigt) borde jag få påbörja hormonbehandling vid mensstart i mitten av februari, en knapp vecka efter mina uppstartsbesök... minst sagt pirrigt! Nu vill jag så himla gärna höra från er som genomgått eller genomgår IVF - vad önskar ni att ni visste vid er första behandling? Tips som underlättar det hela (psykiskt eller fysiskt)?
Är noll spruträdd, men funderar mycket över hur det känns att sticka sig själv, och om det kommer ta emot?
Håller tummarna för svar, och lycka till ni som också kämpar! ❤️