• Vapor

Dop av 14-åring

Min 14-åriga son ska döpas nästa helg eftersom han ska konfirmeras i år. Varken jag eller hans mor är med i svenska kyrkan och jag är lite osäker på hur detta går till och vad som är kutym. Ska föräldrar vara med på dopet och får vi vara med även om man inte är med i svenska kyrkan? Borde man meddela sina nära och kära om dopet så att de också har möjlighet att komma o.s.v.

Jag vet ju att när barnet är bäbis så måste minst en förälder vara med i svenska kyrkan för att man ska få döpa sitt barn och då brukar det ju alltid bjudas på fika etc efteråt. Nu är detta en tonåring och jag har aldrig varit med på dop av det och misstänker att man kanske inte gör en större sak av det, men det är ändå det som sätter lite funderingar i huvudet på mig. 

• Svar på tråden Dop av 14-åring
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (doppande)

Det är kanske olika beroende på församling/vänkrets, men i min krets är ett spädbarnsdop inte riktigt samma sak som ett vuxendop (vilket din tonåring räknas som). Som du skriver, man gör ingen stor grej av ett vuxendop på samma sätt som av ett barndop.

När jag döptes som 15-åring (av samma skäl som din son), var inte mina icke-troende föräldrar med på dopgudstjänsten och vi hade heller inget speciellt firande efteråt, varken i kyrkan eller för släkten. Men de var med på själva konfirmationen (alla, oavsett religiös tillhörighet, är välkomna i en kristen kyrka) och vi ordnade kalas för släkten efteråt.

Fråga din son hur han vill ha det, och du kan alltid fråga hans konfirmationspräst också (vilket jag antar är den som ska förrätta dopet).

• Anonym (doppande)
    SofieLarsson93 skrev 2025-01-09 09:24:23 följande:

Varför ska han konfirmeras om ingen av er är troende? Grupptryck?

TS skriver inte att de inte är troende, bara att de inte är med i Svenska kyrkan. Man kan vara troende utan att vara med i Svenska kyrkan.

Även barn har i Sverige religionsfrihet, så varför är det ofattbart att någon skulle vilja konfirmeras även om hen inte har troende föräldrar? Varför förutsätter du att det måste bero på grupptryck?
  • Vapor

Det är väl fint att barnen kan få välja själva tänker jag. Grupptryck av kompisar kan det absolut vara men vill han konfirmeras så anser jag att det inte är något som kommer skada honom i alla fall.
  • Vapor
    Anonym (doppande) skrev 2025-01-09 09:31:04 följande:

Det är kanske olika beroende på församling/vänkrets, men i min krets är ett spädbarnsdop inte riktigt samma sak som ett vuxendop (vilket din tonåring räknas som). Som du skriver, man gör ingen stor grej av ett vuxendop på samma sätt som av ett barndop.

När jag döptes som 15-åring (av samma skäl som din son), var inte mina icke-troende föräldrar med på dopgudstjänsten och vi hade heller inget speciellt firande efteråt, varken i kyrkan eller för släkten. Men de var med på själva konfirmationen (alla, oavsett religiös tillhörighet, är välkomna i en kristen kyrka) och vi ordnade kalas för släkten efteråt.

Fråga din son hur han vill ha det, och du kan alltid fråga hans konfirmationspräst också (vilket jag antar är den som ska förrätta dopet).

Tack för bra svar!

Jag sa att jag ville vara med på dopet och då frågade han vad ska du göra där och varför vill du se mig döpas. Ja men det vill man ju vara med på såklart blev mitt svar. Det är ju ändå en händelse i livet som man kanske vill dela med sina föräldrar tänker jag. Men du som döptes när du var 15 år, var det många föräldrar till de som döptes under själva dopet och hur lång tid tog det ungefär?

• Maximen

Hej!
    Jag jobbar med konfirmander i svenska kyrkan! Min erfarenhet är att det går att bestämma otroligt mycket själv hur man vill ha det. En del ungdomar vill döpas tillsammans med sin konfirmationsgrupp, andra ensamma tillsammans med familjen. Ibland har församlingen ett upplägg för hur dom "brukar göra", men som sagt det brukar vara lätt att ha egna önskningar.
    Hur stort ni i familjen vill göra det är upp till er, om ni vill ha fika, bjuda in släktingar osv. 
    Mitt råd är att du hör av dig till konfirmationsprästen eller den som är ansvarig för konfagruppen, dom brukar kunna svara på alla frågor!

2cute2Bstr8
  • Anonym (livet)
    Vapor skrev 2025-01-09 09:21:24 följande:

Jag vet ju att när barnet är bäbis så måste minst en förälder vara med i svenska kyrkan för att man ska få döpa sitt barn och då brukar det ju alltid bjudas på fika etc efteråt.

Man måste inte alls som förälder vara med i svenska kyrkan för att få döpa sitt barn. Det kan man välja själv. 

Däremot måste faddrar vara döpta för att bli faddrar. De behöver inte heller vara med i kyrkan längre. I en del kyrkor ifrågasätt det dock ändå men de flesta brukar gå med på det. 

Vill man gifta sig i kyrkan som vuxen ska den ena partnern (helst båda) vara med i svenska kyrkan och helst också konfirmerade. Vill man fortfarande gifta sig i kyrkan om man inte är medlem får man ansöka om det. Blir det biviljat så får man betala för vigseln eftersom man inte är medlem. 

Som medlem i kyrkan får man också ha begravningsgudstjänst i kyrkan om det är önskemålet när den dagen kommer. Är man inte medlem får man ha begravningsgudstjänsten på annan plats som ett kapell, samlingslokal osv. Då blir det en borgerligbegravning. Man kan dock ha en borgerlig begravning även som medlem i svenska kyrkan om man vill det. 

Själva gravsättning/urnsättning sker på kyrkogårdar i de flesta fall och betalas via begravningsavgiften på skattsedeln varje år. 
  • Anonym (doppande)
    Vapor skrev 2025-01-09 10:05:43 följande:

Tack för bra svar!

Jag sa att jag ville vara med på dopet och då frågade han vad ska du göra där och varför vill du se mig döpas. Ja men det vill man ju vara med på såklart blev mitt svar. Det är ju ändå en händelse i livet som man kanske vill dela med sina föräldrar tänker jag. Men du som döptes när du var 15 år, var det många föräldrar till de som döptes under själva dopet och hur lång tid tog det ungefär?

Det var jag och en till som döptes. Inga föräldrar var med, och det var en "vanlig" söndag på kyrkans vanliga gudstjänsttid.

En dopgudstjänst tar kanske en timme? Det beror lite på hur många som ska döpas, hur långt doptal/predikan prästen håller, om det är någon extra musik osv, men räkna med en timme. Är dopet i samband med en nattvardsgudstjänst, tar det kanske en halvtimme extra. Fråga prästen. Glad
  • Fjäril kär
    Vapor skrev 2025-01-09 10:05:43 följande:

Tack för bra svar!

Ett dop av tonåring/vuxen sker oftast i samband med ordinarie högmässa/gudstjänst på söndagen. Det läggs in som en extra punkt i pågående gudstjänst. Det tar kanske 15-20 min extra och följer den rutin som finns . Dopet sker alltså i närvaro av dom som sitter i bänkarna för dagen. Vill du vara med så är det fritt. Ingen behöver vara medlem för att titta på.  Efter dopet fortsätter gudstjänst som vanligt. 

För honom är det kanske ingen stor grej och han är i åldern att såna saker många gånger känns pinsamt även om han vill det själv. Just för att han kanske inte vill vara i fokus och inte vill göra en grej av det.   Vill du fixa fika så gör det hemma i så fall. 
  • Anonym (ing)

Vadå ingen av er... ingen av föräldrarna menar du? Och är barnet då ingen egen person som kan göra egna val om dop och konfirmation?
Svar på tråden Dop av 14-åring