Anonym (Ts) skrev 2025-01-10 08:54:20 följande:
Hur tänker man ang bänkplaceringar i ett klassrum?
Hur tänker lärare när de gör bänkplaceringar i klassrummet? Min son går i förskoleklass och de verkar byta platser ofta. sonen har varje gång fått sitta längst bak i klassrummet, medan vissa alltid får sitta långt fram. Frågade han lärare men hon sa att det inte finns en tanke med placeringarna.
hur tänker ni? Varför ska min son sitta längst bak jämt och bli osynlig?
Varför skulle han vara osynlig bara för att han sitter lågt bak i klassrummet? är det hans egen upplevelse eller är det något du tror? Och om de barn som sitter långt bak i klassrummet är osynliga, ska någon ens sitta där då?
Läraren har nog koll på hur dynamiken blir som bäst i klassrummet, och är det en ny klass, en ny termin så kan det väl ta några byten av platser innan man hittar bästa placeringen. Det kan ju handla om var man sitter i klassrummet, men också vilka som ska eller inte ska sitta tillsammans osv.
Det är väl läraren som bäst har end överblicken, inte du som förälder tänker jag.