• Anonym (Tjock)

Han är svartsjuk på de killarna som fick mig är jag var smal :(

Min sambo och jag har varit tillsammans i tre år snart. Han den finaste man jag har haft en relation med hittills. Men nu är jag så ledsen. Jag har varit överviktig sen jag fick barn (inte min sambos barn), innan dess var jag väldigt smal. Så jag har storlek L på det mesta nu men innan jag fick barn hade jag XS och S. Jag saknar absolut att vara smal men trivs ändå med min kropp nu. Jag rör på mig regelbundet men det är som kilona inte vill bort och jag har accepterat det. Men igår kväll sa min sambo något som sårade mig något oerhört. Han hittade en klänning som jag hade på mig på min bästa kompis bröllop. Jag kan inte ha den nu eftersom den är alldeles för liten men har den mest som en souvenir eftersom det var ett stort ögonblick när hon gifte sig. Då frågade sambon först om jag hade en date med mig på bröllopet och jag svarade att min dåvarande pojkvän var med. "Så han fick uppleva dig på den gamla goda tiden" svarar han lite skämtsamt. Jag undrade vad han menar och han svarar då "jag blir lite avundsjuk på alla killar som fått vara med dig när du var smal. Du är fin nu också men det hade varit kul att få vara med dig när du var smal. Man ser ju så annorlunda ut då". 

Jag blev ledsen och försökte få någon förklaring varför han sa så men han höll bara fast vid att det hade varit kul att få vara med en smalare version av mig. Nu mår jag så jävla dåligt. Jag har aldrig hatat min kropp men känner mig otroligt oattraktiv när han säger så. Vi gick och la oss och sen åkte han till jobbet tidigt i morse. Känner att jag måste prata med honom men vet inte vad jag ska säga. Jag vill inte höra om min gamla kropp utan han får nöja sig med det han får nu. Men jag älskar honom och vill inte bli lämnad. Vad gör och säger man :(

• Svar på tråden Han är svartsjuk på de killarna som fick mig är jag var smal :(
  • Ezmeraldah
    Anonym (Ta) skrev 2025-01-12 01:08:45 följande:
    Herregud vad du försöker.. Jag klagar inte på någonting. Jag bara förklarar för dig vad som är oattraktivt med en partner när den blir fet...

Däremot klagar du på att det är jobbigt att ta hand om sig själv och gå in på ett jäkla gym. 
    Nej, jag har inte klagat på det. Jag svarade "ja" på en fråga. För ja, jag tycker att det är jobbigt ibland. Jag tränar och "tar hand om mig" ändå och jag har aldrig varit i närheten av nån övervikt. 

Jaså, vad är det som blir oattraktivt med en partner då? 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Åh)
    Anonym (Ta) skrev 2025-01-12 02:13:02 följande:
    Du blir ihop någon som har livsgnista kvar.. Den tränar och tar hand om sig.. Bryr sig om hur den ser ut. Klär upp sig innan ni ska ni träffas. Alltid glad och trevlig. 

För att sedan fastna storarslad i soffan, och titta på tv och käka chips.. Inte längre gullig..

Du tycker att det är fel att säga till? 

Ja, om du själv gör likadant.D.v.s inte tränar och vräker i dig.
    Nej, om du är mån om hennes hälsa och själv är mån om din.

Sen beror allt på HUR man säger till. Det bästa sättet är att motivera att träna och äta nyttigt tillsammans. 

Vissa män förväntar att kvinnan ska hålla sig smal, medan de själva äter vad de vill och lite till.

• Ezmeraldah
    Anonym (Ta) skrev 2025-01-12 02:13:02 följande:
    Du blir ihop någon som har livsgnista kvar.. Den tränar och tar hand om sig.. Bryr sig om hur den ser ut. Klär upp sig innan ni ska ni träffas. Alltid glad och trevlig. 

För att sedan fastna storarslad i soffan, och titta på tv och käka chips.. Inte längre gullig..

Du tycker att det är fel att säga till? 
    Nej, jag tycker inte att det är fel av dig att prata med din flickvän om era problem. Det var därför jag föreslog parterapi i tidigare svar till dig. Lycka till. 
  • Anonym (Frun)
    Anonym (Ta) skrev 2025-01-11 22:18:48 följande:
    Jo just det, för alla vet ju att kvinnor inte blir avtända på män och direkt gör slut om dom tycker att han inte tar hand om sig själv längre.. 
    Nej, för i så fall hade jag skilt mig för tio år sen när min man började fetta till sig.
  • Anonym (X)
    Anonym (Ta) skrev 2025-01-12 00:48:44 följande:
    Yes, jag har en källa på det... Det är bara att titta ut genom fönstret och höra klagåsången från er tjejer och alla otrohetstrådarna som skapas här inne, och vad det bottnar (Han har blitt så tråkig) så vet du inom en kvart sen att det stämmer... 

För övrigt rätt kul att du säger "Dra om det inte passar?".. Det låter som en tjej lösning på problemet att bara dra och inget säga.... När män hoppas på att det går att fortsätta förhållandet igenom att bara säga till.  
    Kan du visa på en av alla de otrohetstrådar där kvinnan rättfärdigar det för att partnern är tråkig?
  • Maac

Ts, hur går det? Hur mår du? 
    Har ni pratat mer om det? 

• Meddelande borttaget
  • Ezmeraldah
    Anonym (Ta) skrev 2025-01-12 17:13:12 följande:
    Det kostar... Det är tio gånger billigare om hennes tjejkompisar slutar lura i henne att det är okej och "hennes egna val" om hon vill va en tjockis.
    Säg det till din flickvän då. 
  • Anonym (O)
    Anonym (Man5) skrev 2025-01-11 08:27:35 följande:
    Om vi tänker åt andra hållet. Vilken man vill stötta sin kvinna att bli fetare?
    Att vara medberoende i eller aktivt driva på destruktiva beteenden är aldrig bra oavsett vad det än må handla om. Men det går inte att jämföra en normal viktökning där man slentrianmässigt äter fler kalorier än man gör av med, med en ätstörning (oavsett om det är en ätstörning där man går ner eller upp eller behåller normalvikt).

Att underlätta och driva på över- och hetsätning som (utöver det psykiska lidandet) kan leda hälsoproblem vid övervikt är precis lika illa som att försvara restriktiva och kompensatoriska ätstörningar.
  • Anonym (Åh)
    Anonym (O) skrev 2025-01-13 03:42:47 följande:
    Att vara medberoende i eller aktivt driva på destruktiva beteenden är aldrig bra oavsett vad det än må handla om. Men det går inte att jämföra en normal viktökning där man slentrianmässigt äter fler kalorier än man gör av med, med en ätstörning (oavsett om det är en ätstörning där man går ner eller upp eller behåller normalvikt).

Att underlätta och driva på över- och hetsätning som (utöver det psykiska lidandet) kan leda hälsoproblem vid övervikt är precis lika illa som att försvara restriktiva och kompensatoriska ätstörningar.
    Mm, jag känner en man som inte ville att hans kvinna höll på med dieter eller träningar, för han ville inte att hon skulle gå ned i vikt, Det var dock inget ädelt motiv bakom det utan ett sätt att kontrollera att hon inte skulle lämna honom. Han ville att hon skulle ha dåligt självförtroende m.a.o. 

Om något är bra eller inte beror på motiven bakom. Att rekommendera någon att gå upp eller ned i vikt för hälsans skull är bra. Men bara om det görs på rätt sätt och inte triggar ätstörningar. Träning ger tex så mycket mer än bara viktnedgång, stävjar depression, ger bättre kondition, ork, avstressande. Detta är saker man kan poängtera istället för att öka motivationen.
Svar på tråden Han är svartsjuk på de killarna som fick mig är jag var smal :(