• Anonym (Tonårsmamma)

Tonåring ekonomi

Dottern som går i 9:an hade igår ett "möte" med oss föräldrar om ekonomi. Hon bad själv om att sitta ner och gå igenom detta. Ingenting bestämdes utan det var början på en dialog om framtiden. 

Nuläge: 600 kr i månadspeng. Vi står för busskort, mobil och kläder/skor som behövs (inte villhöver kläder). Månadspengen ska räcka till allt annat. Dottern är dock väldigt sparsam av sig och aktiesparar 200kr varje månad samt jobbar som barnvakt och lägger undan hela den pengen till särskilda nöjen men oftast till aktiesparkontot.

Framtiden: Från gymnasiet i höst önskar hon att få hela studiebidraget, men att vi betalar för busskort och mobil. Hon betalar de kläder som behövs, men önskar att vi hjälper till vid inköp av ytterkläder och skor. Hon planerar att fortsätta arbeta extra som barnvakt, samt ska arbeta 5 veckor i sommar. Dessa pengar önskar hon spara. 

Tycker ni att det låter som ett bra upplägg? För hårt eller löst?

• Svar på tråden Tonåring ekonomi
  • mammatill6
    Anonym (Tvärtom) skrev 2025-01-10 13:51:34 följande:

Jag skulle säga nej till det upplägget. Ingen tonåring behöver kläder för flera hundra i månaden bara för nöjes skull. Lär henne hållbarhetstänk istället!

Skojar du? Bara ett år kostar ju minst 500:-. Så även om man handlar kläder bara ibland så behövs det ju sparas till det. Sen betalar ju barnet alla nöjen. En bio men socken är ju lätt 300:-.
  • Anonym (Tvärtom)
    Anonym (Tonårsmamma) skrev 2025-01-10 14:18:55 följande:
    Det här är ju ett steg att lära barnen att hantera sin egen ekonomi. Inom ett par år kommer hon vara vuxen och förväntas sköta sin ekonomi själv. Detta barn slänger inte pengar på onödiga kläder, vilket du borde förstått om du läst mitt inlägg. 

MEN det är första gången jag har en blivande gymnasieelev hemma och ville bolla med andra föräldrar om upplägget låter bra.