• Anonym (Tonårsmamma)

Tonåring ekonomi

Dottern som går i 9:an hade igår ett "möte" med oss föräldrar om ekonomi. Hon bad själv om att sitta ner och gå igenom detta. Ingenting bestämdes utan det var början på en dialog om framtiden. 

Nuläge: 600 kr i månadspeng. Vi står för busskort, mobil och kläder/skor som behövs (inte villhöver kläder). Månadspengen ska räcka till allt annat. Dottern är dock väldigt sparsam av sig och aktiesparar 200kr varje månad samt jobbar som barnvakt och lägger undan hela den pengen till särskilda nöjen men oftast till aktiesparkontot.

Framtiden: Från gymnasiet i höst önskar hon att få hela studiebidraget, men att vi betalar för busskort och mobil. Hon betalar de kläder som behövs, men önskar att vi hjälper till vid inköp av ytterkläder och skor. Hon planerar att fortsätta arbeta extra som barnvakt, samt ska arbeta 5 veckor i sommar. Dessa pengar önskar hon spara. 

Tycker ni att det låter som ett bra upplägg? För hårt eller löst?

• Svar på tråden Tonåring ekonomi
  • mammatill6
    Anonym (Tvärtom) skrev 2025-01-10 13:51:34 följande:

Jag skulle säga nej till det upplägget. Ingen tonåring behöver kläder för flera hundra i månaden bara för nöjes skull. Lär henne hållbarhetstänk istället!

Skojar du? Bara ett år kostar ju minst 500:-. Så även om man handlar kläder bara ibland så behövs det ju sparas till det. Sen betalar ju barnet alla nöjen. En bio men socken är ju lätt 300:-.
  • Anonym (Tvärtom)
    Anonym (Tonårsmamma) skrev 2025-01-10 14:18:55 följande:
    Det här är ju ett steg att lära barnen att hantera sin egen ekonomi. Inom ett par år kommer hon vara vuxen och förväntas sköta sin ekonomi själv. Detta barn slänger inte pengar på onödiga kläder, vilket du borde förstått om du läst mitt inlägg. 

MEN det är första gången jag har en blivande gymnasieelev hemma och ville bolla med andra föräldrar om upplägget låter bra. 

Denna tjej har över 25kkr som hon sparat ihop själv (del av månadspeng, extrajobb och gåvopengar i samband med födelsedag/jul osv). Därtill ett stort sparande från oss föräldrar som hon får tillgång till när hon fyller 20 år som kan användas som handpenning vid köp av bostad ... men det vet hon inte om än.
    Det är ju den delen ni står för när hon nu har en mindre summa som ska gå till kläder isf.
  • Anonym (H)
    mammatill6 skrev 2025-01-10 15:01:17 följande:
    Skojar du? Bara ett år kostar ju minst 500:-. Så även om man handlar kläder bara ibland så behövs det ju sparas till det. Sen betalar ju barnet alla nöjen. En bio men socken är ju lätt 300:-.
    Personen verkar inte veta vad kläder kostar alternativt enbart handlar på second hand, men vilket barn vill gå i gamla omoderna kläder?
  • Anonym (Tvärtom)
    mammatill6 skrev 2025-01-10 15:01:17 följande:
    Jag skulle tro att ca 600 kr extra per månad skulle täcka upp alla hennes klädbehov...
  • Anonym (S)
    Anonym (Tvärtom) skrev 2025-01-10 13:51:34 följande:

Jag skulle säga nej till det upplägget. Ingen tonåring behöver kläder för flera hundra i månaden bara för nöjes skull. Lär henne hållbarhetstänk istället!

Eftersom hon verkar gilla att spara så kan hon nog lyckas att hålla nere konsumtionen ändå.
  • Anonym (Måna)

Så här gjorde vi - vi gick igenom absolut alla kostnader för tonåringen.

Kostnaderna för föräldrarna var tex självklara saker som hyra, el, försäkring, internet, Netflix, semester, tvättmedel, mat, medicin, sängkläder, cykel etc som vi bara listade för att visa att de kostnaderna finns och när man blir äldre måste de också betalas. 
    Andra kostnader för föräldrarna var saker kopplade till skolan, mobil, busskort, sportavgifter etc som var enklast för oss att fortsätta att betala.

Tonåringens kostnader var alla kläder och skor (inklusive sportkläder, vinterjacka etc), schampoo, parfym, smink och andra personliga hygiensaker, bio, pizza och snacks med kompisar, dataspel, hårklippning, presenter till kompisar etc.

Sen räknade vi ut alla tonåringens skäliga kostnader och hon fick då en rejäl summa per månad och fick hålla koll på Excel på alla utgifter så det skulle fungera.  Summan var alltså inte kopplad till summan på studiebidraget. Detta fungerade bra, hon blev faktiskt väldigt snål i början. 

• Anonym (H)
    Anonym (Måna) skrev 2025-01-10 22:16:27 följande:

Så här gjorde vi - vi gick igenom absolut alla kostnader för tonåringen.

Kostnaderna för föräldrarna var tex självklara saker som hyra, el, försäkring, internet, Netflix, semester, tvättmedel, mat, medicin, sängkläder, cykel etc som vi bara listade för att visa att de kostnaderna finns och när man blir äldre måste de också betalas. 
    Andra kostnader för föräldrarna var saker kopplade till skolan, mobil, busskort, sportavgifter etc som var enklast för oss att fortsätta att betala.

Tonåringens kostnader var alla kläder och skor (inklusive sportkläder, vinterjacka etc), schampoo, parfym, smink och andra personliga hygiensaker, bio, pizza och snacks med kompisar, dataspel, hårklippning, presenter till kompisar etc.

Sen räknade vi ut alla tonåringens skäliga kostnader och hon fick då en rejäl summa per månad och fick hålla koll på Excel på alla utgifter så det skulle fungera.  Summan var alltså inte kopplad till summan på studiebidraget. Detta fungerade bra, hon blev faktiskt väldigt snål i början. 

Får eran tonåring köpa Schampo för egna pengar? Och varför betalar ni inte klippningen? Barnbidraget skulle inte räcka om mitt barn skulle betala själv för tex hårvårdsprodukter och klippning.
  • mammatill6
    Anonym (Tvärtom) skrev 2025-01-10 17:00:57 följande:
    Jag skulle tro att ca 600 kr extra per månad skulle täcka upp alla hennes klädbehov...
    jo men en tonåring kanske har mer utgifter än kläder. Där till kommer nöje. kanske vill gå på bio någon gång, ta en fika, äta en lunch på stan, köpa en påse godis till helgen. Bara en påse godis och en dricka till helgen är ju lätt 50:- vilket blir 200 på en månad. En bio på stan.... sen vill hon spara också.
  • Anonym (Måna)
    Anonym (H) skrev 2025-01-11 00:29:53 följande:
    Får eran tonåring köpa Schampo för egna pengar? Och varför betalar ni inte klippningen? Barnbidraget skulle inte räcka om mitt barn skulle betala själv för tex hårvårdsprodukter och klippning.
    Om du läser mitt inlägg så ser du att jag skrivit att summan hon fick var inte lika med studiebidraget, hon fick mer så det skulle räcka till tex klippning. Hon gillar att välja och köpa eget schampo, duschkräm etc och utgifter för detta är inräknade i hennes budget. 
  • Anonym (H)
    Anonym (Måna) skrev 2025-01-11 16:52:58 följande:
    Om du läser mitt inlägg så ser du att jag skrivit att summan hon fick var inte lika med studiebidraget, hon fick mer så det skulle räcka till tex klippning. Hon gillar att välja och köpa eget schampo, duschkräm etc och utgifter för detta är inräknade i hennes budget. 
    Jag måste ha missat. Vilket inlägg då? Vad är summan på då? Jag menade det inte som kritik utan att jag inte får ihop hur det skulle räcka, men om ni ger mer än studiebidraget så förstår jag att det räcker. 
  • Anonym (Måna)
    Anonym (H) skrev 2025-01-12 03:00:12 följande:
    Jag måste ha missat. Vilket inlägg då? Vad är summan på då? Jag menade det inte som kritik utan att jag inte får ihop hur det skulle räcka, men om ni ger mer än studiebidraget så förstår jag att det räcker. 

Inlägget du citerade, sista stycket, näst sista meningen.
    3200 per månad.

Motprestationen är att sköta skolan exemplariskt, ta hand om en del egen tvätt och hjälpa till med lite olika saker ibland tex laga middag. 

• Cereal Killer

Det är svårt att ge ett generellt svar på detta, tycker jag. Jag tycker det är rimligt att barnet har samma livskvalitet som föräldrarna.

Har man själv gymkort eller någon dyr fritidsaktivitet, går på regelbundna frisörbesök och behandlingar, är mån om att ha fräscha kläder, fikar och äter ute, alltid har senaste iPhone:n osv, så blir det väldigt märkligt om tonåringen ska klara sig på 600. Sen behöver det inte vara så att nöjesbudgeten är exakt densamma, men när skillnaden är många tusentals kronor mot 600 så blir det en väldigt stor kontrast.

På samma sätt tycker jag inte det är rimligt att tonåringen har hela studiebidraget plus en egen inkomst på ett par tusen till rena nöjen samtidigt som föräldrarna vänder på varenda krona. I en familj så hjälps man åt. I detta fall är det kanske mest lämpligt att föräldrarna behåller studiebidraget och att barnet bidrar med en symbolisk summa av den egna lönen.

Svar på tråden Tonåring ekonomi