• Anonym (Trött)

Tips mot extrem trötthet

Hej, jag är gravid i vecka 25 nu och jag sover hela natten och låter mig själv verkligen ta sovmorgon om jag behöver.  Problemet är att jag känner mig helt borta  min hjärna, jag har svårt att ens ha en konversation med någon för att min hjärna är så otroligt seg, det känns nästan som jag är yr typ hela tiden som början på att jag ska svimma. Jag tar järntabletter varje dag och verkligen vilar. Jag förstår inte vad detta beror på, såklart vet jag att man kan vara extremt trött men det här känns verkligen så obehagligt. Och det är inte direkt så att jag känner att jag bara vill lägga mig och sova utan det är mer hur trött min hjärna är och det skapar sån ångest. Någon som varit i samma sits eller som vet vad jag kan göra?

• Svar på tråden Tips mot extrem trötthet
  • Fjellmyran

Under alla mina graviditeter och även denna så har under första trimestern varit fruktansvärt trött och har kunnat sova nästan dygnet runt 🙈 Och slö, lat, deppig blir man av att aldrig ha energi och ork till nåt. Min trötthet har dock gått över när jag närmat mig v 14-15 och sedan har jag varit pigg fram till sista veckorna då tröttheten kommit tillbaka igen. 

Har tyvärr inte erfarenhet av att vara så trött så länge som du som är i v 25. Alltid varit trött hela graviditeten eller har det kommit för ett tag sedan? 

Om alla värden är bra och ser bra ut är det nog bara så att din kropp reagerar på hormonerna och du blir trött och som du beskriver lite ångestfylld. Jag tror det är helt normalt. Många kvinnor känner sig låga, deppiga osv under gravidite. Som sagt jag mår så första trimestern och i slutet, men vissa mår så hela graviditete, precis som att vissa spyr konstant. 

Att försöka ta sig ut och promenera, få friskluft och dagsljus är ju alltid bra. Äta näringsrikt. Försöka ha rutiner och inte sova bort hela dagar även om man förstås kan ta en vila om man behöver. 

• Anonym (Trött)
    Fjellmyran skrev 2025-01-11 16:43:53 följande:

Under alla mina graviditeter och även denna så har under första trimestern varit fruktansvärt trött och har kunnat sova nästan dygnet runt 🙈 Och slö, lat, deppig blir man av att aldrig ha energi och ork till nåt. Min trötthet har dock gått över när jag närmat mig v 14-15 och sedan har jag varit pigg fram till sista veckorna då tröttheten kommit tillbaka igen. 

Har tyvärr inte erfarenhet av att vara så trött så länge som du som är i v 25. Alltid varit trött hela graviditeten eller har det kommit för ett tag sedan? 

Om alla värden är bra och ser bra ut är det nog bara så att din kropp reagerar på hormonerna och du blir trött och som du beskriver lite ångestfylld. Jag tror det är helt normalt. Många kvinnor känner sig låga, deppiga osv under gravidite. Som sagt jag mår så första trimestern och i slutet, men vissa mår så hela graviditete, precis som att vissa spyr konstant. 

Att försöka ta sig ut och promenera, få friskluft och dagsljus är ju alltid bra. Äta näringsrikt. Försöka ha rutiner och inte sova bort hela dagar även om man förstås kan ta en vila om man behöver. 

Jag hade extremt illamående fram tills vecka 20 ungefär som tur är, är det bra nu men det var väl mest därför jag var trött annars så har jag inte varit så överdrivet trött utan har varit relativt pigg. Det har mest kommit nu på senare tid. Men som du säger att kroppen förmodligen reagerar på hormonerna är nog anledningen. Jag ska ta dina tips och börja röra på mig mer och ta friskluft tror verkligen det är svaret eftersom jag studerar och för det mesta är hemma, men också som du säger att äta!! Har inga rutiner när och vad jag äter eftersom min aptit är jätte dålig, men jag ska börja tänka på att få i mig näring. Tack så jätte mycket för ditt svar!
  • Anonym (mer vitaminer)

För att kroppen ska tillgodogöra sig järnet, behöver du ta det tillsammans med c vitamin. Sen behöver du även få i dig b12 och folsyra och gärna även ett b-komplex. Och sedan magnesium för att järnet ska få bästa effekt.

Jag brukar göra så här: Morgon B12, folsyra, komplex och Dvitamin/k2. Lunch eller middag - Järn och C. Innan läggdags, Magnesium. Försök även att dricka mycket vatten.

• Anonym (Trött)
    Anonym (mer vitaminer) skrev 2025-01-14 17:20:09 följande:

För att kroppen ska tillgodogöra sig järnet, behöver du ta det tillsammans med c vitamin. Sen behöver du även få i dig b12 och folsyra och gärna även ett b-komplex. Och sedan magnesium för att järnet ska få bästa effekt.

Jag brukar göra så här: Morgon B12, folsyra, komplex och Dvitamin/k2. Lunch eller middag - Järn och C. Innan läggdags, Magnesium. Försök även att dricka mycket vatten.

Att jag inte fått veta detta utav min barnmorska är jätte märkligt. Tack för att du säger det för jag hade ingen aning. Jag har till och med behövt åka in flera gånger och även med ambulans pga såpass mycket blodbrist, och att ingen inom vården gett mig denna information tycker jag är jätte dåligt. Men tack så jättemycket då ska jag börja ta dessa också!
  • Anonym (mer vitaminer)
    Anonym (Trött) skrev 2025-01-14 18:27:00 följande:
    Att jag inte fått veta detta utav min barnmorska är jätte märkligt. Tack för att du säger det för jag hade ingen aning. Jag har till och med behövt åka in flera gånger och även med ambulans pga såpass mycket blodbrist, och att ingen inom vården gett mig denna information tycker jag är jätte dåligt. Men tack så jättemycket då ska jag börja ta dessa också!

Tyvärr får inte ens läkare nån direkt utbildning i nutrition, än mindre barnmorskor. Det låter som att du skulle kunna ha b12brist (Jag måste injencera detta för att magen inte tar upp det, men tar de andra vitaminerna oralt för att stötta kroppen) rekomenderar b12wakeup gruppen på facebook där du kan läsa på lite mer!

Hoppas du mår bättre snart och stort grattis till bebisen :)

• Anonym (mer vitaminer)
    Anonym (Trött) skrev 2025-01-14 18:27:00 följande:
    Vill även tillägga, för det här hade jag inte heller någon aning om. Att tar du lustgas vid förlossningen, så dränerar det varenda droppe av b12 kroppen har. Så fortsätt även när barnet är fött.
Svar på tråden Tips mot extrem trötthet