• Anonym (Orolig)

Hjälp! Orolig över att min ärlighet kommer straffa mig

Hej! 

Jag är gravid för första gången och har ringt min bm för inskrivningssamtal. Hon skickade lite formulär som jag skulle svara på inför mötet om några veckor. 

En av frågorna löd "har du använt droger?" Och jag tog svarsalternativet "för mer än 12 månader sedan". Jag provade alltså cannabis då jag var 20 (är idag 28) men fastnade aldrig för det, har inte ens druckit alkohol senaste åren. 

Jag tänkte att det är det mest ärliga alternativet, sparade och skickade in formuläret. Nu har jag hört att folk som varit ärliga om tidigare drogvanor inte fått bedövning på förlossningen och behövt lämna pissprov under graviditeten osv. 

Kommer min ärlighet straffa mig nu? Eller går det att förklara för barnmorskan att jag aldrig haft ett missbruk, men däremot provat på i min ungdom? Skulle jag bara ha hållit det hemligt? 

Är väldigt orolig över detta, är det någon som har varit med om detta? Eller som har lugnande ord? 

• Svar på tråden Hjälp! Orolig över att min ärlighet kommer straffa mig
  • Tow2Mater

Du får ju säga som det är när du träffar henne. Men BVC och MVC är man inte ärlig med. Du ska säga det du förväntas säga (inga droger, ingen psykisk ohälsa, bra hemförhållanden, etc), om du inte vill ha någon specifik hjälp.

• Anonym (Wera)

Om man tagit droger då och då när man var yngre, då berättar man inte det för vården. Även om du har tagit något innan ska inte påverka fostret.

Min sambos bror sökte hjälp mot ont i magen och hade dåliga levervärden eller något . De frågade om han drack alkohol och han svarade att ibland något öl eller om det är fest en gång per år. De skrev de i hans journal att han hade alkoholproblem.
    Han hade magproblem sedan han var barn och bara åt så ohälsosamt. Han var ingen alkoholist.

• Cereal Killer

Det ska inte ställa till det. Ett screeningsformulär är ett screeningsformulär. Det är ett diskussionsunderlag i det här fallet, ett hjälpmedel för barnmorskan att ställa fler frågor och att kunna fånga upp kvinnor med missbruk eller där det finns en risk för missbruk. Man ska kunna vara helt ärlig i dessa formulär då rutinerna är utformade för att fånga upp patienter som faktiskt löper en risk samtidigt som man undviker att lägga resurser på fall där det är onödigt (som i ditt fall). 

Sen förstår jag inte varför kvinnor med tidigare missbruk skulle nekas bedövning på förlossningen. Har de bett om opioider så absolut, men det nekar man i princip alla kvinnor pga riskerna för barnet. 

• Mkay
    Anonym (Wera) skrev 2025-01-12 01:58:51 följande:

Om man tagit droger då och då när man var yngre, då berättar man inte det för vården. Även om du har tagit något innan ska inte påverka fostret.

Min sambos bror sökte hjälp mot ont i magen och hade dåliga levervärden eller något . De frågade om han drack alkohol och han svarade att ibland något öl eller om det är fest en gång per år. De skrev de i hans journal att han hade alkoholproblem.
    Han hade magproblem sedan han var barn och bara åt så ohälsosamt. Han var ingen alkoholist.

Kan inte svar gällande knark men gällande alkohol så kanske det var något annat som gjorde att de misstänkte alkoholproblem? Jag har svarat att jag dricker lite då och då både hos bm och BVC sen utan att de blivit oroliga eller tagit till något mot mig (Ett eller två glas vin ibland hemma, ute med vänner några glas vin/öl/drinkar). 

TS när bm tar upp det får du förklara att det var länge sedan och att du bara testade på samt vad, har svårt att se att det skulle ställa till med något för dig. 

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Wera) skrev 2025-01-12 01:58:51 följande:

Du har nog inte fått veta hela sanningen. Det syns på prover hur mycket alkohol du dricker, både hur mycket du druckit i närtid och över en längre tid. /jobbar inom vården.
  • Soryu
    Cereal Killer skrev 2025-01-12 09:00:28 följande:

Det ska inte ställa till det. Ett screeningsformulär är ett screeningsformulär. Det är ett diskussionsunderlag i det här fallet, ett hjälpmedel för barnmorskan att ställa fler frågor och att kunna fånga upp kvinnor med missbruk eller där det finns en risk för missbruk. Man ska kunna vara helt ärlig i dessa formulär då rutinerna är utformade för att fånga upp patienter som faktiskt löper en risk samtidigt som man undviker att lägga resurser på fall där det är onödigt (som i ditt fall). 

Sen förstår jag inte varför kvinnor med tidigare missbruk skulle nekas bedövning på förlossningen. Har de bett om opioider så absolut, men det nekar man i princip alla kvinnor pga riskerna för barnet. 

Ja, det är ju så det ska gå till. Verkligheten ser dock inte alltid ut så. Det är ett faktum att narkotikabruk och missbruk oavsett substans fortfarande är väldigt stigmatiserat, och att personer med sådan historik riskerar att få sämre vård.
  • Mkay
    Soryu skrev 2025-01-12 09:34:51 följande:
    Ja, det är ju så det ska gå till. Verkligheten ser dock inte alltid ut så. Det är ett faktum att narkotikabruk och missbruk oavsett substans fortfarande är väldigt stigmatiserat, och att personer med sådan historik riskerar att få sämre vård.
    Fast tror du på riktigt att någon som testat cannabis 1 gång för 8 år sedan kommer få sämre vård pga det?
  • Soryu
    Mkay skrev 2025-01-12 09:40:55 följande:
    Fast tror du på riktigt att någon som testat cannabis 1 gång för 8 år sedan kommer få sämre vård pga det?
    Jag ser det inte som uteslutet att det skulle kunna bli så.
  • Anonym (X)
    Anonym (Orolig) skrev 2025-01-12 00:18:42 följande:
    Hjälp! Orolig över att min ärlighet kommer straffa mig

Hej! 

Jag är gravid för första gången och har ringt min bm för inskrivningssamtal. Hon skickade lite formulär som jag skulle svara på inför mötet om några veckor. 

En av frågorna löd "har du använt droger?" Och jag tog svarsalternativet "för mer än 12 månader sedan". Jag provade alltså cannabis då jag var 20 (är idag 28) men fastnade aldrig för det, har inte ens druckit alkohol senaste åren. 

Jag tänkte att det är det mest ärliga alternativet, sparade och skickade in formuläret. Nu har jag hört att folk som varit ärliga om tidigare drogvanor inte fått bedövning på förlossningen och behövt lämna pissprov under graviditeten osv. 

Kommer min ärlighet straffa mig nu? Eller går det att förklara för barnmorskan att jag aldrig haft ett missbruk, men däremot provat på i min ungdom? Skulle jag bara ha hållit det hemligt? 

Är väldigt orolig över detta, är det någon som har varit med om detta? Eller som har lugnande ord? 

Det som du gjorde kallas ett screeningtest, det är för att MVC ska ha en uppfattning om dig och om det är något du kan behöva hjälpa med under graviditeten. Fyller du i att du röker så får du hjälp med att sluta etc.

Enda gången man inom sjukvården nekas vissa typer av bedövning är om man har ett aktivt missbruk eller tidigare varit missbrukare och just de vanliga sorten av bedövning kan komma att trigga ett återfall. Då får man annan typ av bedövning och efterkontroll av läkare för att minska risken för återfall. Men du nekas inte bedövning helt.

De du "hört om" har garanterat haft ett annat rekreationsbruk än vad de låtsas om inför dg om de ska lämna urinprov under graviditeten. Även då då får du fortfarande ryggmärgsbedövning vid förlossning.
  • Cereal Killer
    Soryu skrev 2025-01-12 09:34:51 följande:

Absolut är det så. Det är också en anledning till att det är bra med just screeningsformulär och olika algoritmer. De fångar dels en hel del patienter med hög risk för missbruk, men samtidigt talar de om när risken är LÅG och inget ytterligare samtal eller annan åtgärd är motiverad. Det motverkar risken att det blir den enskilda vårdpersonalens personliga erfarenheter/fördomar som avgör vad som tex skrivs in i journalen.

• Anonym (Tyvärr)

Det kan bli problem ja. Även om du säger att det var massor med år sedan så är det en varningsflagga i deras värld och kan leda till en orosanmälan till soc.

• Anonym (Hmm)

Sluta skrämma ts! Naturligtvis leder det inte till orosanmälan! Det där är bara dumheter. Då skulle de ju inte ha annat att göra på soc herregud.

Anonym (Tyvärr) skrev 2025-01-12 16:32:34 följande:

Det kan bli problem ja. Även om du säger att det var massor med år sedan så är det en varningsflagga i deras värld och kan leda till en orosanmälan till soc.

• Anonym (Tyvärr)
    Anonym (Hmm) skrev 2025-01-12 16:44:17 följande:

Sluta skrämma ts! Naturligtvis leder det inte till orosanmälan! Det där är bara dumheter. Då skulle de ju inte ha annat att göra på soc herregud.

Nej, det är fakta.
  • Soryu
    Cereal Killer skrev 2025-01-12 15:46:32 följande:

Absolut är det så. Det är också en anledning till att det är bra med just screeningsformulär och olika algoritmer. De fångar dels en hel del patienter med hög risk för missbruk, men samtidigt talar de om när risken är LÅG och inget ytterligare samtal eller annan åtgärd är motiverad. Det motverkar risken att det blir den enskilda vårdpersonalens personliga erfarenheter/fördomar som avgör vad som tex skrivs in i journalen.

Det är ju bra att du har så hög tilltro till att systemet fungerar som förväntat. Jag är kanske lite mer desillusionerad gällande det då jag träffat en mängd patienter genom åren som blivit orättfärdigt behandlade för att det finns information om missbruk eller psykiatrisk vård långt bak i tiden. Det innebär förstås inte att det med nödvändighet är någon särskild risk i det aktuella fallet.
  • Soryu

Detta är väl ett bra exempel på riskerna. Jag tror inte att uppgifter om cannabisanvändning för 8 år sedan eller vad det var gör att någon orosanmäler idag, men det kan nog göra att tröskeln för när vårdpersonalen känner sig oroliga sänks och att nettoeffekten är att det ändå blir större risk för en orosanmälan med en sådan uppgift i historiken.

TS: jag tror inte alls att du har någonting att oroa dig för här så länge du inte har något aktuellt problem, så jag hoppas du inte blir skrämd av samtalet här. Det har ju nu mer kommit att handla om en sorts teoretisk risk snarare än om din specifika situation.
  • Anonym (zxcv)

Att du rökt cannabis några gånger för 8 år sen BORDE inte generera någon större oro än att säga att man druckit några vinglas för 8 år sen.

Tyvärr har många fått för sig att cannabis skulle vara farligare än alkohol enbart pga att det ena är olagligt samt mycket desinformation.

• Anonym (X)

Sluta skrämma upp folk. Screeningstesterna är för att se om FOSTRET är i farozonen för fosterskador samt om det finns tidigare missbruk att ta hänsyn till i samband med förlossning.

Har TS inget aktivt bruk så är det inte högrisk för hennes foster och MVC kommer inte göra en orosanmälan baserat på det.
  • Anonym (A)
    Anonym (X) skrev 2025-01-13 22:38:19 följande:
    Sluta skrämma upp folk. Screeningstesterna är för att se om FOSTRET är i farozonen för fosterskador samt om det finns tidigare missbruk att ta hänsyn till i samband med förlossning.

Har TS inget aktivt bruk så är det inte högrisk för hennes foster och MVC kommer inte göra en orosanmälan baserat på det.
    Håller med
  • Anonym (Ssk)

Om du är orolig så ta upp det med din barnmorska och förklara. Oavsett så kommer ingenting att hända och du kommer inte bli anmäld till Soc. 

Svar på tråden Hjälp! Orolig över att min ärlighet kommer straffa mig