• Anonym (Ledsen)

Destruktivt

Hej!
    Söker tips/råd/hjälp.
    vi har 4 barn varav en under 6 månader så jag är föräldraledig och trots min föräldrapenning betalar jag mer räkningar än min partner samt köpt samtliga julklappar samt kläder till samtliga 4 barn.
    Pratade med min partner och sa att grå och med mars är det hans tur att vara föräldraledig och givetvis har vi samma
    upplägg som när jag varit föräldraledig.
    Min sambo blir då sur och säger att då flyttar jag, om räkningarna är för dyra. Varpå jag säger att ja då får du flytta så söker jag bodtadsbidrag för att ha råd.
    Då säger han att han minsann inte kommer flytta adressen. (jag äger bostaden).
    Så det hela har blivit ett enda bråk.
    vad tycker ni? 
    När jag är föräldraledig är det jag med min föräldrapenning som betalar mer än honom (p.ga jag äger bostaden) samt köper alla barnkläder åt alla 4. 
    Tar tacksamt emot era råd.
  • Svar på tråden Destruktivt
  • Tow2Mater

Kanske han är mer öppen för att ni har samma upplägg som ni hade vid första, andra och tredje barnet? Det funkade ju då?

• Anonym (Ledsen)
    Tow2Mater skrev 2025-01-12 00:39:53 följande:

Kanske han är mer öppen för att ni har samma upplägg som ni hade vid första, andra och tredje barnet? Det funkade ju då?

Samma upplägg som nu, inget oförändrat.
  • Tow2Mater
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-01-12 00:43:45 följande:
    Nå då borde det väl fungera som vanligt då. Varfor ändra på ett fungerande koncept.
  • Mkay

Konstigt att du gått med på detta med alla barnen. Vi kör helt delad ekonomi så länge någon av oss är föräldraledig. när vi inte är föräldralediga har vi ett konto där båda lägger in lika mycket som täcker allt: räkningar, mat, bostads- och barninköp. Kommer aldrig förstå folk som låter sig köras över så här totalt i ett förhållande. 

• Lynx123

Förstår inte riktigt vad som är nytt med.detta fjärde barn? Har det varit så här.från början så har du väl varit nöjd med upplägget?

• Anonym (Lisa)
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-01-12 00:43:45 följande:
    Då så, skyll dig själv. Varför skaffar du fler barn om du inte har råd? Och med en sådan idiot till man?
  • Anonym (S)

Jag tycker att kommenterats är härda. Undrar om det är många autister som hänger på FL då det inte sällan är ett så här svartvitt tänk. Det är lätt att bara efterklok och för någon annan utifrån att peka på det som är fel och vad man borde ha gjort. Nu är det som det är och TS ber om råd och då kan man ju vara schysst istället för att slå på den som har det jobbigt. Vissa människor är manipulativa och relationer startar sällan med att en blir utnyttjad och taskigt behandlad utan det sker successivt och man vänjer sig vid dåliga och skeva förhållanden. Men förhoppningsvis ser man förr eller senare att det är något som inte stämmer och något man behöver åtgärda och det har TS gjort nu, och så får hon skit för det på FL. så jäkla lågt.

Hur som helst TS, det är jättebra att du har tagit upp detta. Stå på dig! Upplägget är inte ok alls. Kräv en förändring på åtminstone 50/50 under föräldraledigheten. Skapa ett gemensamt konto för alla gemensamma utgifter, räkningar, kläder till barnen, mat med mera där ni bidrar med samma summa eller utifrån inkomst.

• Anonym (S)

Kommentarerna är hårda ska det stå.

• Zoegazz

Folk har blivit så fruktansvärt hårda och elaka på detta forumet. Vad som än händer får ts skylla sig själv och man ska sparka på den som ligger. Så vekt.

• Mkay
    Zoegazz skrev 2025-01-12 08:40:17 följande:

Folk har blivit så fruktansvärt hårda och elaka på detta forumet. Vad som än händer får ts skylla sig själv och man ska sparka på den som ligger. Så vekt.

Men varför går man med på ett sådant upplägg alls? eventuellt kan jag förstå bostadskostnaden om hon äger bostaden men barnkläderna samt julklapparna? det är hans barn med, det ligger ju på TS att se till att han också betalar för dem även om det är hon som köper och särskilt om hon går på föräldrapenning.

Det finns ju inget annat råd/tips att ge än att hon äntligen bör sätta ner foten och säga att de måste dela på sådana kostnader hädanefter. Eller om hon redan tagit allt sådant under föräldraledigheten så får han antingen betala tillbaka det han är skyldig eller ta samma kostnader under sin föräldraledighet så kör de gemensamt sen. Svårare än så är det inte. 

• Anonym (Mor Anna)

Jag blir så förvånad över hur folk tänker när man gör något så stort som att skaffa barn tillsammans.
    Att skaffa barn är ett gemensamt beslut ( i flesta fall) och för mig kommer då ett gemensamt ansvar och engagemang gällande ALLT i ett gemensamt hushåll.

Jag kanske är gammaldags men för mig är det konstigt att man fortsätter med delad ekonomi ( om man hade det innan barnen) när man får barn.
    För mig är det naturligaste att man pratar utgifter och inkomster och sätter en hållbar plan som gäller alla i hushållet så att alla får en jämställd ekonomi och att ingen går på knäna.

Jag tycker det är så snedvridet att investera i något så stort som att skaffa barn och så bråkar man om kronor och ören när man har valt att bo ihop och skaffa familj.

Vilken otrygghet.

• Mkay
    Anonym (Mor Anna) skrev 2025-01-12 10:43:40 följande:

Jag blir så förvånad över hur folk tänker när man gör något så stort som att skaffa barn tillsammans.
    Att skaffa barn är ett gemensamt beslut ( i flesta fall) och för mig kommer då ett gemensamt ansvar och engagemang gällande ALLT i ett gemensamt hushåll.

Jag kanske är gammaldags men för mig är det konstigt att man fortsätter med delad ekonomi ( om man hade det innan barnen) när man får barn.
    För mig är det naturligaste att man pratar utgifter och inkomster och sätter en hållbar plan som gäller alla i hushållet så att alla får en jämställd ekonomi och att ingen går på knäna.

Jag tycker det är så snedvridet att investera i något så stort som att skaffa barn och så bråkar man om kronor och ören när man har valt att bo ihop och skaffa familj.

Vilken otrygghet.

Delad ekonomi har sina fördelar så länge som man har ett smidigt sätt att dela på gemensamma kostnader. Vi har ett gemensamt konto som vi lägger lika mycket pengar var i som går till hushåll, renoveringar, mat, barn etc och sen har vi resterande pengar vi tjänar på egna konton som vi kan spendera hur vi vill. På så sätt slipper man dåligt samvete om man vill köpa något dyrt till sig själv, treata sig själv med någon spabehandling eller liknande, äta dyr mat ute eller resa iväg med kompisar.

Det kan skapa spänningar i relationen om den ena känner att den andra använder upp för mycket av gemensamma pengar på sig själv och på detta sätt slipper man det. Fungerar toppen för oss. 

• Anonym (Em)

Behövs mer information här. Är ni oense om boendet? Det normala när man har barn tillsammans är ju att äga boendet tillsammans också. Kan förstå att det blir konflikt om han ska betala på dina lån där du dfår vinsten sen. 

Har du högre inkomst eller har han pengar över och väljer att inte köpa kläder och presenter till barnen?

• Anonym (Mor Anna)
    Mkay skrev 2025-01-12 13:18:23 följande:

Delad ekonomi har sina fördelar så länge som man har ett smidigt sätt att dela på gemensamma kostnader. Vi har ett gemensamt konto som vi lägger lika mycket pengar var i som går till hushåll, renoveringar, mat, barn etc och sen har vi resterande pengar vi tjänar på egna konton som vi kan spendera hur vi vill. På så sätt slipper man dåligt samvete om man vill köpa något dyrt till sig själv, treata sig själv med någon spabehandling eller liknande, äta dyr mat ute eller resa iväg med kompisar.

Det kan skapa spänningar i relationen om den ena känner att den andra använder upp för mycket av gemensamma pengar på sig själv och på detta sätt slipper man det. Fungerar toppen för oss. 

Det är ju i princip det jag menar.
    Man lägger ihop hela inkomsterna dvs löner, barnbidrag mm
    Ett konto för fasta utgifter som tex bostad, mat, bil, drivmedel, kläder, barns fritid, försäkringar mm 
    ett konto för renoveringar, ett för semester och resten ( det som blir utöver) är egna fickpengar.

Då har man egna ( och lika mycket)  pengar att göra vad man vill och båda har insyn i de gemensamma utgiftetna.

Det är väll inget konstigt.
  • Anonym (Mor Anna)
    Anonym (Mor Anna) skrev 2025-01-12 16:36:51 följande:
    Ett konto för fasta utgifter som tex bostad, mat, bil, drivmedel, kläder, barns fritid, försäkringar mm 
    ett konto för renoveringar, ett för semester och resten ( det som blir utöver) är egna fickpengar.

Då har man egna ( och lika mycket)  pengar att göra vad man vill och båda har insyn i de gemensamma utgiftetna.

Givetvis är det barnens kläder jag räknat in, ej de vuxnas.
  • Mkay
    Anonym (Mor Anna) skrev 2025-01-12 16:36:51 följande:

Jag förstår, jag syftade dock på att man lägger lika mycket från sina löner i gemensamt konto och resten har man själv. Så tjänar den ena mer har denne mer på sitt egna konto som ?fickpengar?. Det tycker vi är mest rättvist iaf, tjänar man mer ska man kunna ha mer att använda och spara på sitt egna sparkonto. Jobbar man övertid ibland ska man också få pengarna för mödan.

exemplevis I vårt förhållande tjänar min fästman mer för tillfället då han jobbar obekväma tider och extra ibland osv. Jag vill att det ska vara jämställt med gemensamma kostnader och gemensamt sparande men utöver det så vill jag inte ?ta? hans pengar. I framtiden kommer jag gå om honom i lön och då är scenariot det omvända och han vill inte ?ta? mina pengar jag tjänar. Det tycker vi är det bästa och mest rättvisa systemet, men vi båda tjänar ganska bra så är kanske annorlunda om det är stora löneskillnader i ett förhållande. 

Svar på tråden Destruktivt