• Anonym (Nojig)

Kan man kolla upp ens SGI någonstans?

Jag skulle verkligen behöva veta om min sgi är skyddad eller inte då det handlar om flera tusen kr skillnad och det har stor påverkan på vår ekonomi. Ringde till Försäkringskassan men hon som svarade sa att de inte kan se det förrän jag skickar in en ansökan om föräldrapenning, vilket är flera månader fram i tiden. Jag har försökt med konstens alla regler att skydda min sgi, men vill veta helt säkert att den är det. 

• Svar på tråden Kan man kolla upp ens SGI någonstans?
  • Anonym (G)

Den är ju skyddad om du jobbat, eller studerat, eller varit inskriven hos arbetsförmedlingen, eller är sjukskriven och inte haft en enda dags glapp emellan exempelvis jobb/studier osv. Man behöver väl ha jobbat ett halvår för att tjäna in SGI eller att jobbet förväntas pågå i minst ett halvår.

Så har du jobbat ett halvår har du SGI baserat på den inkomsten. 

• Anonym (X)
    Anonym (Nojig) skrev 2025-01-12 21:25:27 följande:
    Kan man kolla upp ens SGI någonstans?

Jag skulle verkligen behöva veta om min sgi är skyddad eller inte då det handlar om flera tusen kr skillnad och det har stor påverkan på vår ekonomi. Ringde till Försäkringskassan men hon som svarade sa att de inte kan se det förrän jag skickar in en ansökan om föräldrapenning, vilket är flera månader fram i tiden. Jag har försökt med konstens alla regler att skydda min sgi, men vill veta helt säkert att den är det. 

Du vet väl vad du sysslat med det senaste året.

Har arbetat minst sex månader i följd, förväntas göra det eller har återkommande perioder av arbete varje år.

Varför tog du inte reda på detta innan du blev gravid?
  • Jemp

Det utreds inte förrän du söker så det finns inte dokumenterat på det sättet, nej. 

• Anonym (Rebecca)

I samband med att man får en SGI fastställd så får man ju besked om det. 
    Tidigare i form av såna "gröna kuvert" som kom hem, numera kommer i alla fall mitt via Kivra.
    Men det görs i samband med att du gör en ansökan om ersättning och/eller anger en ny inkomstuppgift. Då utreds de uppgifter som du lämnat in inför att man ska betala ut ersättning till dig.
    Så det är, som redan skrivits, det enda sättet.

Svar på tråden Kan man kolla upp ens SGI någonstans?