• Mammanochlivet

Råd om hyresgäst som är familjemedlem

Hej.

Behöver lite råd. Det är så att jag har en hyreslägenhet som min mamma bor i. Hyran är på 12000kr och hon betalar 4000kr, jag betalar resten. Jag bor dock inte där just nu men jag planerar att flytta in dit inom några månader. 

Jag har tidigare hyrt ut lägenheten till ett par men de flyttade ut och jag hade svårt att hitta en ny hyresgäst, därför blev det så att min mamma flyttade in, vi kom överens att hon skulle betala mindre i hyra då hon för tillfället inte har råd med hela hyran. Jag betalar större del av hyran för att kunna behålla lägenheten, ville inte säga upp den då jag genomgår en skuldsanering. 

Nu till det jag behöver råd om. Hon vill ju självklart inreda, det förstår jag, men hon går runt och säger att det är hennes lägenhet och hon planerar att sätta upp massa grejer på väggarna som inte jag vill. När jag säger det så säger hon att det är hon som bor där och att hon inte vill ha så som jag berättar att jag vill ha det. Hon tar helt enkelt över lite för mycket. Ska jag låta henne göra som hon vill och sen när jag flyttar in så gör jag om till så jag vill ha det? Eller är det taskigt?

Vi gick inte direkt igenom några ?regler? eller skrev nåt avtal, vilket kanske var dumt. I och med att hon är min mamma och jag ska bo med henne i framtiden så vill man inte bli osams eller vara taskig på nåt sätt, men känner att jag ändå vill ha lite gränser då det faktiskt är min lägenhet, hon är ju min inneboende. Sen är inte tanken att hon ska bo där allt för länge, jag räknar med att hon flyttar till eget så småningom. Detta skulle bara vara en lösning så länge, för att hjälpa mig behålla lägenheten. Hon har tidigare bott med sin pappa där hon vantrivdes jättemycket. Så detta var ju bra för oss båda, alltså att hon får bo i min lägenhet. Men tanken är ju inte att hon ska göra det förevigt. 

Tycker bara situationen är lite jobbig, överreagerar jag eller förstår ni hur jag tänker? Jag vill att hon ska tänka att hon är min inneboende, att hon bor hos nån annan. Inte att det är hennes lägenhet. Är det taskigt av mig? Och hur lägger man fram det på ett snyggt sätt? Tycker det blir så känsligt när det är familj, speciellt hon som är så ?bossig? eller hur man ska uttrycka det. 

• Svar på tråden Råd om hyresgäst som är familjemedlem
  • Mammanochlivet
    Dexter dot com skrev 2025-01-13 18:12:32 följande:

Så länge hon återställer allt tills du ska flytta hem är det väl ok att hon inreder efter sitt tycke och smak men var tydlig med att när du flyttat tillbaka ska det vara precis som när hon flyttade in. 

Ja. Tanken är att vi ska bo tillsammans ett tag, kommer ju inte bara kasta ut henne. Då tänker jag att om hon har fixat massa saker och bonat in sig så kommer jag och ställer om allt.. vet inte varför tanken slår mig att det skulle vara taskigt av mig. Därför vill jag redan nu på ett snyggt sätt lägga fram vad som gäller. Har ju redan försökt det men då typ avfärdar hon det. vill ju vara bestämd och hård i det jag känner och tycker men samtidigt inte att det ska bli sura miner. 
  • Mammanochlivet
    Emiz skrev 2025-01-13 14:08:27 följande:

Sätt er ner, prata. Säg som det är. Att hon är inneboende och du flyttar snart tillbaka hem. Du vill inte att hon ändrar på din lägenhets inredning. Är hon med på att hon snart/så småningom ska flytta ut?

Ska ni däremot vara sambos tillsvidare kanske ni kan komma överens om något hon kan få vara med och bestämma om? T.ex om hon har ett eget rum? Därinne?Hon betalar bara en liten del av hyran och får vara glad över denna situation då hon vantrivdes med sin pappa. Hon ska inte bråka om detta. Så tycker jag.

Ja, jag får stå på mig helt enkelt. Hon är med på det men det känns som hon tror hon ska bo där förevigt. Tanken är att vi ska bo tillsammans ett litet tag. Det är ju 2 sovrum så hon har ju ett eget rum. Tack för din respons. 
  • Mammanochlivet
    Anonym (TS är generös) skrev 2025-01-13 11:55:02 följande:

TS låter mamman bo i lägenheten för en ringa penning,, det är generöst med tanke på att TS själv genomgår skuldsanering. Mamman förstår inte detta, TS kanske inte heller har berättat det, utan mamman ser sig som hyresgäst fullt ut med rätt att styra och ställa i lägenheten. TS måste berätta att hon snart flyttar in, att hon har förstahandskontrakt och att hon bestämmer över lägenheten i princip. Mamman kan naturligtvis dekorera sitt rum, men lägenheten i övrigt ska hon inte bry sig om, hon är inneboende.                                                                                                                                                       Jag skulle bli skogstokig om nån kom och ville hänga tavlor jag inte gillar och borra massa hål i väggarna. Allt man fördärvar måste man återställa, det kräver hyresvärdarna. För övrigt, möjligtvis off topic, avskyr jag småprylar och fula väggdekorationer. "Carpe Diem"  och jag vänder i dörren. Några snygga tavlor, gärna dyra, räcker. Olja eller litografier av kända konstnärer, rent och sparsmakat, inte en massa skräp. Vill mamman ha det överdekorerat får hon hyra nån annanstans. 

Tack för ditt svar. Hon vet om min skuldsanering samt att jag flyttar in snart. När jag exempelvis sagt ?jag har en byrå som ska stå här när jag flyttar in? då får jag svar: ?nej det kan inte stå en byrå där, det passar inte in?. Ett annat exempel är att jag sagt att en tavelhylla ska vara ovanför tvn så: ?nej det ser för rörigt ut?. Lite så kan det se ut. Menar inte att hon inte får inreda något, men till en viss gräns liksom, nu känns det bara som hon försöker ta över, sen grejen att hon går runt och säger ?min lägenhet ? till folk.. :s
  • Anonym (TS är generös)

Att hon säger till folk att lägenheten är hennes är väl ett sätt för henne att öka självförtroendet, jag skulle nog kunna bjuda på det, men värre är att hon vill bestämma över inredningen. Hon får inreda sitt rum, men inte borra en massa hål i väggarna! 

• Anonym (Anhöriga)

Är det länge sedan ni bodde ihop? Man blir gärna tillbaka i gamla hjulspår när man bor med sina föräldrar. Grån båda håll

Har du saker i lägenheten  eller kan flytta in saker så vore det nog lättare för er att se hur lägenheten kan se ut. 
    Bor hon i övrigt i en tom lägenheten  så är det svårt att se hur hon inte tillfälligt får göra små saker. 

Kan ni se till att  skriva papper så är det nog bäst. 

Och det är ju hennes hem så länge hon inte bara bor tillfälligt så klart hon säger "jag ska till min lägenhet". 

Läser jag mellan raderna så tror jag att er relation kanske inte klarar av att bi ihop. Du är riktigt irriterad redan innan vardagen ihop.kör igång... kanske bra att hon ser sig om efter eget....

• Anonym (K)

Med tanke på att hon har sitt hem där så är det inte så konstigt att hon kallar den för sin.

Tänk på att du ansvarar gentemot hyresvärden för allt som ändras/görs i den. Så det är viktigt att ni pratar om att hon inte kan göra vad som helst i den.

Sen rör det sig om en andrahandsuthyrning eftersom du själv inte bor i den. Att hyra ut i andra hand utan hyresvärdens godkännande kan leda till att man förlorar hyresrätten, men det har du kanske koll på.

• Anonym (f)
    Mammanochlivet skrev 2025-01-13 19:09:34 följande:
    Tack för ditt svar. Hon vet om min skuldsanering samt att jag flyttar in snart. När jag exempelvis sagt ?jag har en byrå som ska stå här när jag flyttar in? då får jag svar: ?nej det kan inte stå en byrå där, det passar inte in?. Ett annat exempel är att jag sagt att en tavelhylla ska vara ovanför tvn så: ?nej det ser för rörigt ut?. Lite så kan det se ut. Menar inte att hon inte får inreda något, men till en viss gräns liksom, nu känns det bara som hon försöker ta över, sen grejen att hon går runt och säger ?min lägenhet ? till folk.. :s
    Du är alldeles för snäll och hon tar dig för given. Du har skuldsanering men ändå betalar du halva hennes hyra och låter henne hyra din lägenhet så det minsta man kunde begära är att hon respekterar hur du vill ha din lägenhet.
  • Maggena

Förstår ingenting. Först skriver du att det är din hyreslägenhet och  din mamma hyr av dig.

Det har funnits andra hyresgäster förut men de fick flytta ut och därför fick din mamma den för 4k och du betalar 8k och totala hyran är 12k. Till vem? Då är det inte din lägenhet att hyra ut, eller jag har fel här. Är det en hyresrätt eller bostadsrätt?

Hur länge har det egentligen varit som du inte har bott där och varför bor du inte där själv just nu. 

Varför planerar du på att flytta tillbaka dit igen? 

• Mammanochlivet
    Anonym (K) skrev 2025-01-14 02:05:41 följande:

Med tanke på att hon har sitt hem där så är det inte så konstigt att hon kallar den för sin.

Tänk på att du ansvarar gentemot hyresvärden för allt som ändras/görs i den. Så det är viktigt att ni pratar om att hon inte kan göra vad som helst i den.

Sen rör det sig om en andrahandsuthyrning eftersom du själv inte bor i den. Att hyra ut i andra hand utan hyresvärdens godkännande kan leda till att man förlorar hyresrätten, men det har du kanske koll på.

Absolut. Ska säga att vi behöver prata. Det är väl det bästa alternativet. Så får jag bara hoppas hon tar min på allvar. 

japp, det har jag koll på!
  • Mammanochlivet
    Mammanochlivet skrev 2025-01-13 09:06:49 följande:
    Råd om hyresgäst som är familjemedlem

Hej.

Behöver lite råd. Det är så att jag har en hyreslägenhet som min mamma bor i. Hyran är på 12000kr och hon betalar 4000kr, jag betalar resten. Jag bor dock inte där just nu men jag planerar att flytta in dit inom några månader. 

Jag har tidigare hyrt ut lägenheten till ett par men de flyttade ut och jag hade svårt att hitta en ny hyresgäst, därför blev det så att min mamma flyttade in, vi kom överens att hon skulle betala mindre i hyra då hon för tillfället inte har råd med hela hyran. Jag betalar större del av hyran för att kunna behålla lägenheten, ville inte säga upp den då jag genomgår en skuldsanering. 

Nu till det jag behöver råd om. Hon vill ju självklart inreda, det förstår jag, men hon går runt och säger att det är hennes lägenhet och hon planerar att sätta upp massa grejer på väggarna som inte jag vill. När jag säger det så säger hon att det är hon som bor där och att hon inte vill ha så som jag berättar att jag vill ha det. Hon tar helt enkelt över lite för mycket. Ska jag låta henne göra som hon vill och sen när jag flyttar in så gör jag om till så jag vill ha det? Eller är det taskigt?

Vi gick inte direkt igenom några ?regler? eller skrev nåt avtal, vilket kanske var dumt. I och med att hon är min mamma och jag ska bo med henne i framtiden så vill man inte bli osams eller vara taskig på nåt sätt, men känner att jag ändå vill ha lite gränser då det faktiskt är min lägenhet, hon är ju min inneboende. Sen är inte tanken att hon ska bo där allt för länge, jag räknar med att hon flyttar till eget så småningom. Detta skulle bara vara en lösning så länge, för att hjälpa mig behålla lägenheten. Hon har tidigare bott med sin pappa där hon vantrivdes jättemycket. Så detta var ju bra för oss båda, alltså att hon får bo i min lägenhet. Men tanken är ju inte att hon ska göra det förevigt. 

Tycker bara situationen är lite jobbig, överreagerar jag eller förstår ni hur jag tänker? Jag vill att hon ska tänka att hon är min inneboende, att hon bor hos nån annan. Inte att det är hennes lägenhet. Är det taskigt av mig? Och hur lägger man fram det på ett snyggt sätt? Tycker det blir så känsligt när det är familj, speciellt hon som är så ?bossig? eller hur man ska uttrycka det. 

Vill bara skriva till er alla vänliga själar som svarat på mitt inlägg att efter allt jag läst från er så har jag förstått att jag behöver sätta mig ned med min mamma och verkligen prata igenom om hur vi ska tänka osv.. jag får hoppas att hon tar mig på allvar och inte viftar bort mina tankar och att vi kommer kunna bo ihop utan att ryka ihop allt för mycket. 
  • Anonym (nu)

Det verkar som att ni inte har kommunicerat tillräckligt tydligt. Hon tror att hon är hyresgäst, du anser att hon är inneboende. Hon tror att hon ska bo där på obestämd tid, du anser att hon snart ska flytta. 

Eftersom du har lägenheten och planer så måste du snarast kommunicera till henne hur landet ligger. Att hon är inneboende och därför inte får ändra eller göra nåt i lägenheten, och att du förväntar dig att hon snart ska flytta till nåt annat. 

Risken är att detta blir en konflikt mellan er, i synnerhet som det verkar ha varit oklart vad som gällde från början. 

Svar på tråden Råd om hyresgäst som är familjemedlem