Råd om hyresgäst som är familjemedlem
Hej.
Behöver lite råd. Det är så att jag har en hyreslägenhet som min mamma bor i. Hyran är på 12000kr och hon betalar 4000kr, jag betalar resten. Jag bor dock inte där just nu men jag planerar att flytta in dit inom några månader.
Jag har tidigare hyrt ut lägenheten till ett par men de flyttade ut och jag hade svårt att hitta en ny hyresgäst, därför blev det så att min mamma flyttade in, vi kom överens att hon skulle betala mindre i hyra då hon för tillfället inte har råd med hela hyran. Jag betalar större del av hyran för att kunna behålla lägenheten, ville inte säga upp den då jag genomgår en skuldsanering.
Nu till det jag behöver råd om. Hon vill ju självklart inreda, det förstår jag, men hon går runt och säger att det är hennes lägenhet och hon planerar att sätta upp massa grejer på väggarna som inte jag vill. När jag säger det så säger hon att det är hon som bor där och att hon inte vill ha så som jag berättar att jag vill ha det. Hon tar helt enkelt över lite för mycket. Ska jag låta henne göra som hon vill och sen när jag flyttar in så gör jag om till så jag vill ha det? Eller är det taskigt?
Vi gick inte direkt igenom några ?regler? eller skrev nåt avtal, vilket kanske var dumt. I och med att hon är min mamma och jag ska bo med henne i framtiden så vill man inte bli osams eller vara taskig på nåt sätt, men känner att jag ändå vill ha lite gränser då det faktiskt är min lägenhet, hon är ju min inneboende. Sen är inte tanken att hon ska bo där allt för länge, jag räknar med att hon flyttar till eget så småningom. Detta skulle bara vara en lösning så länge, för att hjälpa mig behålla lägenheten. Hon har tidigare bott med sin pappa där hon vantrivdes jättemycket. Så detta var ju bra för oss båda, alltså att hon får bo i min lägenhet. Men tanken är ju inte att hon ska göra det förevigt.
Tycker bara situationen är lite jobbig, överreagerar jag eller förstår ni hur jag tänker? Jag vill att hon ska tänka att hon är min inneboende, att hon bor hos nån annan. Inte att det är hennes lägenhet. Är det taskigt av mig? Och hur lägger man fram det på ett snyggt sätt? Tycker det blir så känsligt när det är familj, speciellt hon som är så ?bossig? eller hur man ska uttrycka det.