• Linan123

6-månaders sover inte på natten

Hej!
    Vår dotter, nu 6,5 månad, har sovit nätterna igenom i sin egen säng sedan hon var ca 2-3 månader (dvs inte behövt nattamma).

Sedan hon var ungefär 5,5 månader har hon börjat vakna på nätterna och skrika. Ett fåtal gånger har hon lyckats somna om genom att pappan lagt en hand på henne och lugna, men oftast skriker hon tills jag som mamma tar upp henne och ammar henne till sömns i vår säng. Känns som jag ger upp som inte håller ut längre innan jag tar henne, men vid 02 på natten är tålamodet inte så stort.

Vad är era erfarenheter av detta? Någon som haft det likadant? Och min huvudfråga: Är jag dum som BÖRJAR nattamma min bebis nu? Har läst att många bebisar slutar nattamma vid den här åldern.

Tacksam för input

• Svar på tråden 6-månaders sover inte på natten
  • Anonym (Astri)

Hej! 

Samma sak med min son som började vakna vid 5-6 månader men inga problem innan dess. Vi började då med välling innan läggning och han sov mätt, hela nätter igen. (Ammade fortsatt dagtid i övrigt)

mitt tips att testa! 

• Anonym (Hmm)

Varför ska man inte nattamma när barnet blivit 6 mån?

Kan det vara så att fit barn har kommit in i en ny fas kanske börjat träna på att röra sig mer för att så småningom börja krypa. Eller mer medveten om sin omvärld. 

Det med nattamningen gör det som funkar för er som familj tycker det nonsens när det kommer till vad andra gör eller vad andra rekommendera. Gör det som funkar för er och som gör att ni i familjen mår bra av. 

Jag personligen mådde bra av att ha min son bredvid mig i sängen blev han orolig på natten fick han tröst amma. Jag sov gott och han sov gott, min man sov gott= vi mådde alla bra på dagen och kunde vara utvilade. När han blev 1 år sov han genom nätterna själv utan att jag behövde sluta nattamma. 

Barn fortsätter sällan med saker för alltid, faser kommer och går. En dag är de 7 år och har ett eget rum och vill sova i sin egna säng och det räcker med en kram och en puss innan de ska sova. Det jag menar är som sagt gör det du mår bra av snart kommer ditt barn vara stor och du kommer se tillbaka drömma om tiden som var då. 

• Jemp

Har inte varit i samma sits (mina har nattammat hela första året) men tycker inte det är dumt. Man gör det som fungerar och som ger sömn. 

Tipset att testa ge mat på kvällen kan ju vara värt att testa, men amma på annars. Även om det sägs att de inte behöver det ur näringsperspektiv så nattammar väldigt många långt efter 6 mån.

Man ska aldrig ta en strid bara för att. Ett så litet barn gör inget på pin tjiv osv. Sen, om man själv är motiverad att sluta med något man mår dåligt över, är det en annan sak. 

Svar på tråden 6-månaders sover inte på natten