-
Det finns flera trådar om detta här, men inte så många bra råd (och inte konstigt, eftersom det helt verkar saknas riktlinjer/kalkyler för detta, från tex försäkringskassan).Frågan är: om man har ojämn inkomst, när känns det rimligt att den ena föräldern ska bidra ekonomiskt till den andra? och hur mycket (mellan tummen och pekfingret)?Jag tänker att det kanske är fler än jag i den här situationen, och ni kanske till och med skulle kunna avslöja hur stora bidrag ni kör med?Jag (pappan) får ut 41.000 efter skatt.Mamman får ut 18.900 efter skatt.Så det är ju en hel del i skillnad.Barnet (7år) bor 50/50, vi är ganska strikta med det.Jag betalar för barnets fritidsaktiviteter (inte så mycket, kanske 1500/termin).Jag betalar för barnförsäkringen (3000/år). Detta är knappast en nödvändig utgift, men inte heller ngn lyx tycker jag.Sen så får mamma barnbidraget (1250 tror jag), men hon betalar för fritids (538 tror jag).Största "extrautgiften" för mig är dock att jag får köra med bil (ca 15km enkelresa) för att lämna/hämta på skolan, då vi valde att barnet går i skola nära mamman, eftersom hon inte har bil och hade haft svårt att ta sig till en skola nära mig.Jag har ett barn sen tidigare också (16år) som också bor här nästan varannan vecka. Den tonåringen kostar lite i drift också.Ja, så jag har ju en hel del större utgifter än mamman. Bil, större lägenhet, osv.Jag betalar 1800kr/mån till mamman nu.Eftersom det helt saknas tydliga riktlinjer så undrar jag - rimligt?Och, vad betalar ni om ni är i samma situation?
-
Svar på tråden underhållsbidrag vid växelvis boende, dock ojämna löner
-
Detta funkar säkert tills du träffar en ny och vill flytta ihop.Anonym (växelpendlaren) skrev 2025-01-16 01:23:53 följande:
Ja, tack för alla svaren!
"Likvärdig ekonomisk standard" (för barnet) är ju det jag strävar lite efter. Inte så lätt att google som någon i tråden skrev, finns ju inga riktlinjer/kalkyler/etc, och inte helt lätt att försöka beräkna.
Men nu får jag fasen försöka räkna efter så gott det går ändå verkar det som:)
Lycka till. -
Du missupfattade helt. Jag betalade underhåll via FKolof 45 skrev 2025-01-15 13:53:32 följande:Enligt lagen kan man fortfarande ta det till tings - och där kan jag lova att man jämkar efter löneskillnaderna, även om man bor vecka-vecka. Det har liksom blivit ett vanligt issförstånd, att har man barnen på halvtid så slipper man ge underhåll - men detta gäller bara vid jämförbara inkomstnivåer!
Hon hade 2 x barnbidrag, underhåll för 2 barn och nästan hela hyran betald
via bostadsbidrag.
Hon ville ha ytterligare för att slippa jobba. -
olof 45 skrev 2025-01-15 13:51:47 följande:Men är du tokig? Vet du itne vad du har för rättigheter? För dagbok (och fota barnen vid läggdags) i en månadstid, sedan har du tillräckligt med bevis för att få hela barnbidraget samt underhåll. Rejält med udnerhåll, för om man inte tar schablonbeloppet utan jämkar efter inkomsterna, så ska jag han bidra nästan dubbelt så mycket som du!
Prata med nån på familjerådgivningen på din kommun.
(Om han dessutom njuter av makt, vore det kul att vad han svarar när du skickar ett sms om att du tänker påbörja en utredning gällande både barnbidrag och underhåll, med hjälp av jurister)
Nä jag orkar helt enkelt inte hålla på.
Det tar mer kraft och energi av mig. Vi har varit på familjerätten x Antal gånger men det ger ingenting eftersom han vägrar samarbeta. Alternativet är ju att stämma in via tingsrätten men det pallar jag inte, kommer bara leda till att jag får ta massa skit efteråt av honom.
-
Hmm, du har aldrig hört talas om att ngn ger bidrag vid 50/50, men sen skriver du att det känns rimligt. Lite mixade budskap där:)Anonym (Alice) skrev 2025-01-15 10:28:53 följande:Jag har aldrig hört om någon som ger underhållsbidrag trots att de har barnet 50/50. Bidraget är ju liksom istället för att ha barnet boende hos sig. Så ja, personligen tycker jag väl att det du bidrar med i dagsläget känns rimligt, om det känns rimligt för dig.
-
Sant.Anonym skrev 2025-01-16 05:35:29 följande:Detta funkar säkert tills du träffar en ny och vill flytta ihop.
Lycka till.
Fast det jag försöker göra är ju att hitta ngt som kan funka långsiktigt. -
Det är "tillräckligt"? Ja, jag menade verkligen inte att jag ska betala mer iaf :)Anonym (Klint) skrev 2025-01-15 19:09:22 följande:
Det är väl tillräckligt att ni har det upplägget ni har. När barnet blir större kanske du kan stå för mobilabonnemang etc.
Barnet kommer lära sig att du har mer pengar och antagligen be dig om mer än av mamman. Du behöver inte försörja henne, det är inte du o mamman som ska ha en likvärdig standard utan barnet.
-
Länken funkade inte för mig, men jag googlade titeln och hittade en PDF på 80 sidor. Finnarna kanske har kommit på ngt bra, men synd att de inte kunde sammanfatta det lite bättre än så:)olof 45 skrev 2025-01-15 11:52:49 följande:
Kika på finlands upplägg om du vill ha det hyfsat rättvist! Den modellen skiter helt i vecka-veka-tänk, utan fokuserar på barnets kostnader, och ens egna betalningsförmåga (en ekvation av lön minus kostnader för boende plus ev. barnbidrag, typ).
Barnens kostnader är tvådelad: ett schablonbelopp som beror på ålder, där räknas mat, fickpengar, telefon, kläder, bio, smärre sjukvård. Sedan räknas barnens andel av boendekostnader (ett barn räknas som 1/3 vuxna i hushållet; så i ett hushåll med två vuxna och ett barn skulle barnets andel vara 0,3 dividerat med 2,3) plus kostnader för dagis, plus kostnader för särskilda hobbyer.
www.bing.com/ck/a&&p=962910d741624f56a7d997f22be2e91433f11714aeb9a717005e81afe32e689cJmltdHM9MTczNjg5OTIwMA&ptn=3&ver=2&hsh=4&fclid=1acf4c25-400e-63a0-0f1f-5f58415962d9&psq=anvisning+underh%c3%a5ll+barn&u=a1aHR0cHM6Ly9vaWtldXNtaW5pc3RlcmlvLmZpL2RvY3VtZW50cy8xNDEwODUzLzUwNDczNTUvQW52aXNuaW5nK2YlQzMlQjZyK2JlZG9tbmluZythditzdG9ybGVrZW4rcCVDMyVBNSt1bmRlcmglQzMlQTVsbHNiaWRyYWcrdGlsbCtiYXJuKzIwMDctMy5wZGYvN2FlYjlhNjUtNzczMC00NmYwLTkyZmMtNWViZDY0MGE0MDQ1L0FudmlzbmluZytmJUMzJUI2citiZWRvbW5pbmcrYXYrc3Rvcmxla2VuK3AlQzMlQTUrdW5kZXJoJUMzJUE1bGxzYmlkcmFnK3RpbGwrYmFybisyMDA3LTMucGRm&ntb=1
Googla: Anvisning för bedömning av storleken på underhållsbidrag till barn (Site:fi) -
Om ni varit en familj, så ja.Anonym (växelpendlaren) skrev 2025-01-14 23:40:24 följande:Att jag bidrar mer eftersom jag tjänar mer känns ganska rimligt.
Försöker bara få ett hum om hur mycket som är rimligt...
Men det är ni inte! -
Inte alls mixade budskap. JAG har inte hört talas om det där konceptet, men alla är ju fria att göra som dom vill. Om DU är nöjd med att betala ditt ex pengar, är det ju sak samma vad jag tycker om det. Om du hade känt dig utnyttjad eller liknande hade jag såklart inte skrivit att den summan känns rimlig.Anonym (växelpendlaren) skrev 2025-01-16 14:27:24 följande:Hmm, du har aldrig hört talas om att ngn ger bidrag vid 50/50, men sen skriver du att det känns rimligt. Lite mixade budskap där:)
-
Aha, jag trodde faktiskt det var det du funderade på, om du bidrog tillräckligt :)Anonym (växelpendlaren) skrev 2025-01-16 14:32:27 följande:Det är "tillräckligt"? Ja, jag menade verkligen inte att jag ska betala mer iaf :)
-
Det finns någon räknare också, och tydligen (fick jag höra av en slump) sedan förra året ett nytt sätt att räkna, om man bor växelvis. Det dokumentet är kortare. Googla OM_2023_25_SO eller Justitieministeriets publikationer "Underhållsbidrag vid växelvist boende"Anonym (växelpendlaren) skrev 2025-01-16 14:41:38 följande:Länken funkade inte för mig, men jag googlade titeln och hittade en PDF på 80 sidor. Finnarna kanske har kommit på ngt bra, men synd att de inte kunde sammanfatta det lite bättre än så:)
Dock så hittar du just räkneexempel i slutet av båda! Där ena får udnerhållet, och lönerna är ojämna! -
Ena får barnbidraget, skulle det stå!olof 45 skrev 2025-01-17 09:20:14 följande:Det finns någon räknare också, och tydligen (fick jag höra av en slump) sedan förra året ett nytt sätt att räkna, om man bor växelvis. Det dokumentet är kortare. Googla OM_2023_25_SO eller Justitieministeriets publikationer "Underhållsbidrag vid växelvist boende"
Dock så hittar du just räkneexempel i slutet av båda! Där ena får udnerhållet, och lönerna är ojämna! -
Åh, det var som fasen, den verkar bra. Lite på finska, och lite i euro, men den ska jag klart läsa igenom! Tack!olof 45 skrev 2025-01-17 09:20:14 följande:Det finns någon räknare också, och tydligen (fick jag höra av en slump) sedan förra året ett nytt sätt att räkna, om man bor växelvis. Det dokumentet är kortare. Googla OM_2023_25_SO eller Justitieministeriets publikationer "Underhållsbidrag vid växelvist boende"
Ja nä, jag personligen tycker ju inte att det är rimligt. Hade jag det så hade jag inte skrivit inlägget här på FL:)Anonym (Alice) skrev 2025-01-16 21:59:38 följande:Inte alls mixade budskap. JAG har inte hört talas om det där konceptet, men alla är ju fria att göra som dom vill. Om DU är nöjd med att betala ditt ex pengar, är det ju sak samma vad jag tycker om det. Om du hade känt dig utnyttjad eller liknande hade jag såklart inte skrivit att den summan känns rimlig.
Jag frågade om vad folk generellt tycker är rimligt. Andra än jag alltså:) -
I nuläget kan jag tycka att du skulle kunna dra ner på vad du betalar till mamman. Hon får 18 900 + ca 700 kr över efter fritids betalats, d.v.s. 19 600 kr för en vuxen och ett barn på halvtid. Troligen har hon möjlighet att få upp till 1000 kr i bostadsbidrag också.
I praktiken betalar hon inget för barnet. Ser man på era inkomster efter skatt kanske en rimlig fördelning vore att du betalar 2/3 och hon 1/3 av barnets kostnader.
Du står för extrakostnader på ca 500 kr/månad (försäkring + aktivitet). Mat ca 2500 kr. Kläder 500 kr högt räknat. Övrigt ca 500 -700 kr. Så totalt kostar barnet ca 4200 kr. Du har barnet hälften av tiden, och täcker då 2100 kr, 50%. Mamman borde stå för 1400 kr. Standardtillägget borde då bli max 700 kr, vilket är ungefär vad hon får över av barnbidraget efter fritids betalats.
Å andra sidan har du ju också en 16-åring att bekosta, och där skulle jag säga att du troligen har en kostnad på minst 2500 kr/månad, plus kostnad för bilresor och värdeminskning vid körning, vilket gör att er faktiska inkomstskillnad krymper ytterligare.
Har inte tagit med sådant som semesterresor i den här beräkningen, men skulle hon få 500 kr extra per månad så räcker det ju också till en semesterresa. Vet inte riktigt vad du själv har råd med vad gäller semesterresor när du betalat för ditt äldre barn, bilomkostnader m.m.
-
Jo men ungefär så blev det till slut nu.
Jag tänkte så här
- av den totala inkomsten efter skatt (minus utgifter) så har jag ca 75%
- så jag kan stå för 75% av barnets kostnader
Det var klurigt att räkna på. Beror på vad (och hur) man tar med.
Men i princip räknade jag med
- en grundkostnad för barnet på 5500kr/mån
- aktiviteterna (att jag betalar de helt)
- försäkringen (att jag betalar den också)
- fritids och barnbidrag (och att mamman får det som blir över av det, eftersom båda de posterna sköts av henne liksom)
Jag skippade logistik-kostnader och att jag köper en eller annan mer grej (typ ryggsäck, vinterskor) till barnet.
Utifrån det fick jag fram att jag kan föra över 650kr/mån till mamman för att uppnå 75%.
Mamman var nog inte helt nöjd, men accepterade detta ändå.
Himla skönt att det är avklarat för ett tag framåt nu hoppas jag, och att det inte resulterade i något bråk eller så.
Tack för alla svar och tankar! :)