• Anonym (Orkar ej)

Vad är ert perspektiv på dessa två incidenter?

Min sambo kom hem från jobbet igår och våra barn betedde sig illa i en situation i bilen. när jag pratade i telefon (stod stilla) så hoppade de ut från bilen från ingenstans och började springa på trottoaren men bilar körde nära. Jag sprang Givetvis ut direkt och kallade in dem men tyckte inte de var ok som dem gjorde och framförallt fick jag kalla på den flera gånger. Jag hade sagt till barnen att pappa kommer inte heller tycka detta ni gjort är OK. och förklarade konsekvenser av deras beteende och vad som kan hända när man gör så. Så när sambon kom hem berättade jag om incidenten och han började skratta åt det. Jag förklarade att det inte är OK att han skrattar för han förminskar mig och situationen inför barnen. Bad honom förklara att det inte var ok för honom heller att de betedde sig så. Han vägrade, ?jag kommer inte säga något, har du problem med din auktoritet är  det ditt problem?. Dottern höll med honom och tyckte att jag kunde vara med sträng mot dem. Dock tror jag att han trodde hon ?sa emot honom?. stämningen blev spänd och plötsligt frågar han ?vem har glömt att släcka efter dig där uppe?? Varpå det var sonen dock sa han då till dottern ?du får gå upp och släcka? detta med förklaringen att hon behöver röra på sig (Lite överviktig). hon tyckte detta kändes orättvist och blev ledsen. Sedan uttryckte hon att även jag ber henne om saker som egentligen brorsan ska göra. Jag bad om ursäkt och lovade att tänka på det. Sambon fullständigt vägrade och menade att när jag ber någon av barnen göra något så ska de göra det.

det kändes sååå fel för mig och såg hur ledsen dottern blev. Tog honom till rummet och sa ?varför frågar du vem som glömt att släcka och sen när det är brorsan varför säger du att dottern ska släcka? Vad e de för härskarteknik? (tror han gjorde de för han trodde dottern gick emot honom om detta med när barnen sprang ut ur bilen). Då börjar han säga för säkert tredje gången inom 14 dagar ?inte mitt fel att du valde att skaffa barn med en psykopat? (ett av barnen är mitt sedan tidigare). Jag sa men vad har de med saken att göra? Sluta med din härskarteknik. Han sa om du fortsätter säger vad jag ska göra kommer jag göra 10 gånger värre härskarteknik mot dig. och en del annat elakt han jämt och ständigt säger. 

sen gick jag fram inför dottern och sa att du ska inte göra något som känns orättvist, din bror får släcka efter sig själv och du ska lyssna på MIG. 

så på kvällen ser jag att han diskat allas tallrikar utom dotterns. 

hur tolkar ni situationen? Jag orkar inte..

• Svar på tråden Vad är ert perspektiv på dessa två incidenter?
  • Anonym (S)
    Anonym (Orkar ej) skrev 2025-01-16 10:45:43 följande:

Jag vill inte leva med honom längre. 

Han säger att allt detta är rätt som han gör. 

kanske bra att visa honom tråden så att han ser att andra inte heller tycker hans beteende är ok? 

men tveksam om något kommer förändra honom. 

Då så, då börjar du förbereda dig för en separation. Du behöver inte berätta för honom direkt, då kanske han börjar saboterar eller något. Men kolla på boende, din ekonomi osv, och sedan berättar du att du lämnar honom.

Bra gjort, att du står upp för din dotter. 
  • Spucks

Jag förstår inte den där andra delen om att släcka. Men första delen: det är såklart inte någonting att skratta åt när barn springer ut ur bilden bara sådär och springer iväg och lyssnar inte. Han borde såklart ha stött dig. Samtidigt förstår jag inte varför detta behövdes ta upp med honom överhuvudtaget. Alltså när man bara pratar sådär och tex. berätta om hur jobbiga barnen var, precis som man berätter andra saker för sin partner, då är jag med. Men du verkar ju ha berättat bara för att barnen ska få höra, och detta annonserade du även innan när han inte ens var där. Och syftet med detta förstår jag inte.

I alla fall får du ha barnlåset på i framtiden, om de inte går att lita på i bilen.

• Anonym (Orkar ej)
    Spucks skrev 2025-01-16 11:32:36 följande:

Jag förstår inte den där andra delen om att släcka. Men första delen: det är såklart inte någonting att skratta åt när barn springer ut ur bilden bara sådär och springer iväg och lyssnar inte. Han borde såklart ha stött dig. Samtidigt förstår jag inte varför detta behövdes ta upp med honom överhuvudtaget. Alltså när man bara pratar sådär och tex. berätta om hur jobbiga barnen var, precis som man berätter andra saker för sin partner, då är jag med. Men du verkar ju ha berättat bara för att barnen ska få höra, och detta annonserade du även innan när han inte ens var där. Och syftet med detta förstår jag inte.

I alla fall får du ha barnlåset på i framtiden, om de inte går att lita på i bilen.

För att de lyssnar mer på honom och om han också sa till på skarpen skulle de inte göra om de. Rädd för att de ska hända igen.
  • Spucks
    Anonym (Orkar ej) skrev 2025-01-16 11:37:10 följande:
    För att de lyssnar mer på honom och om han också sa till på skarpen skulle de inte göra om de. Rädd för att de ska hända igen.
    Då gör du dig själv en väldig otjänst om du drar in honom för att de lyssnar bättre på honom. Då förstärker du exakt detta, för du visar dem att det inte räcker när du säger något.
  • Anonym (Olika)

Du överreagerade när ni var ute, de var på trottoaren utan antaglig fara. Sedan hotar du barnen med deras pappa, vilket är fel både att du använder honom som maktmedel för dig själv och som ett medel att göra dem rädda för sin pappa. Sedan blir du sur när du inte får medhåll av honom utan tycker att han ska fixa din brist på auktoritet hos barnen. Om han lägger sig i får du ännu mindre respekt från dem! Du skulle självklart inte ha tagit detta framför barnen heller utan i enrum med honom. Sedan underminerar du honom genom att säga åt dottern att inte lyssna på honom. Ledsen ts, men jag förstår varför du har problem med både barn och sambo.

Andra halvan visar att du lever med en komplett idiot iaf. Han mobbar din dotter och dig. Varför är du kvar??

• Jemp
    Anonym (Orkar ej) skrev 2025-01-16 10:45:43 följande:

Jag vill inte leva med honom längre. 

Han säger att allt detta är rätt som han gör. 

kanske bra att visa honom tråden så att han ser att andra inte heller tycker hans beteende är ok? 

men tveksam om något kommer förändra honom. 

Vill du inte leva med honom längre ska du lämna. Och då spelar det faktiskt ingen roll om han har insikt i det felaktiga i sitt beteende.

Åtminstone inte om det inte drabbar sonen.
  • Anonym (Q)

Låter som att du skaffat barn med två psykopater. Jag hade kastat honom för länge sen och du behöver terapihjälp för att reda ut varför du drar dig till elaka, psykiskt sjuka, män. Det verkar vara ett mönster. Detta ska du göra innan du ens tänker tanke att dejta igen.

• olof 45
    Anonym (Orkar ej) skrev 2025-01-16 10:13:16 följande:
    Han säger att det inte är konstigt alls att hon ska  släcka efter sin bror? Är det verkligen ok det han säger? Är mina känslor om det som händer ?rätt?? Det känns så kränkande mot henne... men han förstår verkligen inte. VARFÖR beter han sig såhär? 
    Men snälla. Självklart är det konstigt.

Din snubbe har kontrollbehov och vill visa makt, genom att trycka ner ett barn!

Vilken nolla... 

Stå på dig. Säg att om han trakasserar din dotter en gång till så är det slut mellan er. Han får itne ge henne "order", någonsin igen. och NEJ, det är itne normalt att beordra ett barn att fixa eller städa upp något orsakat av ett annat barn. Man kan be som en tjänst "kan du snälla...", men itne om man vet att barn nummber 2 orsakat problemet och barn 2 finns tillhands för att fixa!
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (T)
    Du lever med en väldigt störd person!
  • Anonym (Starkast)
    Anonym (Orkar ej) skrev 2025-01-16 11:37:10 följande:
    Du behöver bygga din egen föräldraauktoritet. I synnerhet om du ska separera- vem ska komma och få barnen att lyda då?

Det är väl 50 år sen man i Sverige hotade med "när pappa kommer hem" eller "polisen" när barn var olydiga, lär dem att det är du som bestämmer istället.

Finns en massa bra att läsa och poddar att lyssna på om både barn, förhandling och ledarskap.
Svar på tråden Vad är ert perspektiv på dessa två incidenter?