• Anonym (Dumt?)

Var det så dumt?

Hej på er!

Idag när jag jobbade så hände en hel del udda situationer. Kollegors barn som blir nerslagna, sjuka kollegor och barn, tandläkare m.m. Detta ledde till att det bara var jag och en till i slutet på dagen. Ska tilläggas att jag är betongarbetare, så när dagen var slut och blandaren skulle rengöras var det jag som fick göra det för min kollega inte kunde då han var rätt ny.

Jag börjar städa oochsen ringer sambon. Hon har låst ute sig och vill att jag genast kommer hem och "räddar" henne. Jag sa att jag inte kan nu att jag måste göra klart detta och att hon då måste vänta lite. Hon blir då arg och ringer sitt ex som har en nyckel då de har barn ihop (ja det är ok att han har en nyckel). Han lämnar det han gör och hjälper henne.

Hon sitter nu i andra sidan soffan och är sur inte pratat ett ord med mig knappt och är irriterad för att jag inte prioriterar henne. Men va fan jag sa ju att jag kommer men att jag inte kan gå fören det är klart vilket skulle ta en kvart. Då hade jag ju struntat i resten av arbetet. Men då jag inte tyckte att det var så akut tyckte jag att det var dumt att förstöra en blandare för miljoner för att hon ska kunna komma in en kvart tidigare  

Var jag verkligen oresonlig?

• Svar på tråden Var det så dumt?
  • Anonym (Dyrt)
    Tecum skrev 2025-01-16 20:38:01 följande:

Tycker det är dags att göra henne till ett ex...

Lite väl hårt tycker jag, såvida det inte är ett återkommande beteende.
  • Anonym (Dumt?)
    Anonym (Dyrt) skrev 2025-01-16 21:02:53 följande:
    Lite väl hårt tycker jag, såvida det inte är ett återkommande beteende.
    Nej inget återkommande eller ja det vet jag ju inte men har inte hänt innan i alla fall. Men hon har varit lite extra känslig det sista. 

Men bra då vet jag att det inte var för orimligt av mig i alla fall.
  • Tecum
    Anonym (Oj) skrev 2025-01-16 20:41:49 följande:
    För att hon surar en kväll? 
    En sån överreaktion är inte rimlig och om det inte är ett återkommande beteende så kan det bli. Han ska naturligtvis inte dumpa henne direkt men det är en STOR röd flagg som han måste se upp med. Första steget är att hon ber om ursäkt, gör hon inte det så är det ännu ett dåligt tecken.
  • Avenia

Jag tror det var sättet du sa det på.

Seriöst alltså. Om du förklarar vänligt, att du inget hellre velat, men att det nu tyvärr var upp till dig så att ingen blandare skulle bli förstörd. Lägg gärna till att hade hon varit akut sjuk så hade du såklart prioriterat henne.

• Anonym (Nä)

Den enda detaljen jag skulle ha lagt till efter att du kom hem var att du så klart inte bara kan lämna en miljondyr cementblandare så den förstörs och naturligtvis inte lämna jobbet i förväg, innan du slutat för dagen (obs, det sista gäller bara om du inte gjort det tidigare och det är sant).

Låter som en stor röd flagga för dig att lägga i bakfickan! Två förresten, först att hon blev så sur, sedan att hon inte klarar av att lösa konflikter.

• Anonym (Man53)

Nej du gjorde rätt och hon överreagerade 
    nu efteråt måste hon väl förstå att du inte bara kunde dra 
    och hon kanske inse att hon borde tagga ner lite 

• Anonym (M)
    Anonym (Dumt?) skrev 2025-01-16 21:10:19 följande:
    Nej inget återkommande eller ja det vet jag ju inte men har inte hänt innan i alla fall. Men hon har varit lite extra känslig det sista. 

Men bra då vet jag att det inte var för orimligt av mig i alla fall.

Varför tror du att hon är extra känslig?

Jag håller med om att hon var fånig i det här fallet, självklart hade hon kunnat vänta, men om hon mår dåligt av någon anledning så kan en sådan här skitsak bli större än den behöver vara. 

Så ja, du har rätt i sak men det handlar nog om något mer än det här. 

Mitt tips är att du på ett fint och icke-anklagande sätt frågar om hon är ok, ger henne en kram och sitter hos henne en stund.

Om hon är en vettig och bra partner i övrigt så kan hon bara ha en dålig dag. Vi är alla lite fåniga ibland och då handlar det väldigt sällan om den faktiska händelsen. 

• Anonym (I)

Eh va. Du får inte ens lämna ditt arbete utan tillstånd från din arbetsledare. Vill hon att du ska bli arbetslös?

Är hon ett barn? Så omogen. 

• Anonym (kvinna)

Nej jag tycker inte heller reaktionen är rimlig om du var tydlig och sa att det var 15 min hon skulle vänta.

Såvida det inte var något helt annat som hänt som hon inte berättat, typ att hon  var magsjuk eller hade blött igenom kläderna med mens eller nåt som gör det akut att komma in och fixa till sig.

Alla kvinnor berättar inte sånt även om jag hade gjort det.

• Anonym (Dumt?)
    Anonym (kvinna) skrev 2025-01-17 07:48:33 följande:

Nej jag tycker inte heller reaktionen är rimlig om du var tydlig och sa att det var 15 min hon skulle vänta.

Såvida det inte var något helt annat som hänt som hon inte berättat, typ att hon  var magsjuk eller hade blött igenom kläderna med mens eller nåt som gör det akut att komma in och fixa till sig.

Alla kvinnor berättar inte sånt även om jag hade gjort det.

Nej inget sånt det som var var att hon frös lite.

Och för att tydliggöra så ja hon har varit lite känslig på sistone. För att hennes dotter blivit väldigt trotsig och hon har svårt för det. 
  • Anonym (Oj)
    Tecum skrev 2025-01-16 21:22:38 följande:
    En sån överreaktion är inte rimlig och om det inte är ett återkommande beteende så kan det bli. Han ska naturligtvis inte dumpa henne direkt men det är en STOR röd flagg som han måste se upp med. Första steget är att hon ber om ursäkt, gör hon inte det så är det ännu ett dåligt tecken.
    Och ändå skrev du att det är dags att dumpa henne. Du har bara den infon som står i trådstarten och din första reaktion är att dumpa. 

Tycker det är dags att göra henne till ett ex...

• Anonym (Ely)

HON är orimlig. Om du hade varit kirurg och hållit på att avsluta en livsavgörande operation, hade hon blivit sur då? Skulle du låta patienten dö för att hon inte kan vänta en kvart? 
    Ska du förstöra utrustning för hundratusentals eller miljoner kronor på ditt arbete för att HON inte tog med sig nycklar? 

Hon låter omogen och faktiskt helt slut i skallen. Skit i henne. När hon surat klart kan du sakligt fråga om hon skulle ha kastat sig hals över huvud från något jätteviktigt för att du inte tagit med dig nycklar när du gick ut. Jag tror inte att svaret skulle bli "ja".

• Anonym (det)

Hon verkar oresonlig. Och krävande i överkant. Vem kan komma hem sådär på studs från jobbet? Det är för mycket begärt. 

• Anonym (Stina)

Den rimligaste lösningen på problemet hade väl varit att hon åkt till dig och hämtat nyckeln. Det var ju hon som glömt nyckeln

• Anonym (Alexandra)
    Anonym (Dumt?) skrev 2025-01-16 20:13:39 följande:
    Var det så dumt?

Hej på er!

Idag när jag jobbade så hände en hel del udda situationer. Kollegors barn som blir nerslagna, sjuka kollegor och barn, tandläkare m.m. Detta ledde till att det bara var jag och en till i slutet på dagen. Ska tilläggas att jag är betongarbetare, så när dagen var slut och blandaren skulle rengöras var det jag som fick göra det för min kollega inte kunde då han var rätt ny.

Jag börjar städa oochsen ringer sambon. Hon har låst ute sig och vill att jag genast kommer hem och "räddar" henne. Jag sa att jag inte kan nu att jag måste göra klart detta och att hon då måste vänta lite. Hon blir då arg och ringer sitt ex som har en nyckel då de har barn ihop (ja det är ok att han har en nyckel). Han lämnar det han gör och hjälper henne.

Hon sitter nu i andra sidan soffan och är sur inte pratat ett ord med mig knappt och är irriterad för att jag inte prioriterar henne. Men va fan jag sa ju att jag kommer men att jag inte kan gå fören det är klart vilket skulle ta en kvart. Då hade jag ju struntat i resten av arbetet. Men då jag inte tyckte att det var så akut tyckte jag att det var dumt att förstöra en blandare för miljoner för att hon ska kunna komma in en kvart tidigare  

Var jag verkligen oresonlig?

Såklart du inte var oresonlig. Är din sambo en femåring, eller? Det är väl rätt självklart att alla inte kan släppa det dom gör oavsett vad det är för att åka och ge nån en nyckel? Hon hade ju knappast dött av att få vänta en stund. 

Jag hade pratat med henne igen och sagt att du kunde inte åka förrän blandaren var ren, och vill hon sura mer efter det får hon väl göra det. Jag hade dock börjat tappa respekten för en partner som beter sig så barnsligt över nåt så litet.

• Anonym (Ui)

Det är hon som är oresonlig. 

• Xenia

Nej, det är hon som är oresonlig. Du gjorde rätt du tog ansvar för ditt arbete.

Misstänker att din sambo är rätt bortskämd och egoistisk. 

Fundera på om hon visat dessa tendenser tidigare, att det är "jag, mig och mitt" som går först i alla lägen.

Rätt omoget att köra "silent treatment" också.

Jag tycker du får förklara för henne att jobbet går före utom om det skulle gälla livet. Det får hon helt enkelt finna sig i, så gör ansvarsfulla människor.

Svar på tråden Var det så dumt?