• Anonym (Xena)

Min man leker kärnfamilj i smyg med sitt ex.

Kände bara för att skriva av mig för är så fruktansvärt arg och besviken. Min man tycker att jag överreagerar och beter mig som en svartsjuk häxa. All skuld läggs på mig.

Vi har iallafall två barn ihop i förskoleålder, han har ett vuxet barn sen tidigare. Hans ex har varit väldigt otrevlig mot mig genom alla år så det var skönt när deras barn blev vuxen så man slapp skådespela och träffa henne. 

Igår berättade vår yngsta till mig att när jag jobbade nu under helgen som var så hade dom varit på kalas hemma hos hans ex men pappa hade sagt till våra barn att inte säga nåt till mig. Jag höll ihop det och konfronterade min man med det här igår kväll. Han blev förbannad och sa att givetvis höll han det hemligt för mig för jag skulle aldrig acceptera det för jag är sjuk i huvudet. Allt är mitt fel. Han försvarade sig med att dom åkte dit bara för att ett par dom umgicks med när dom var ihop var på besök. Hade bara varit en trevlig middag och bastukväll.

Det här är inte första gången som han håller på och smyger med saker men det är första gången han blandar in barnen.

Jag har nu sagt att jag vill separera och känner mig så fruktansvärt ledsen och sårad.

Vet inte vad jag vill med det här inlägget men kom med era egna åsikter om detta.

Vill poängtera att deras vuxna barn inte var där och det gör saken mycket värre. Nu känns det mest som att jag lever med en man som har två fruar.

• Svar på tråden Min man leker kärnfamilj i smyg med sitt ex.
  • Anonym (Xena)
    Anonym (?.) skrev 2025-01-19 00:51:39 följande:
    Be din man att skaffa sig manlighet och sätta ner foten mot sin flickvän!
    Att träffa sitt ex och ha en god kommunikation är ett måste när man har barn! 
    Att männen inte har bollarna nog att sätta gränser mot nya flickvänner är anledningen till relationen till ens egna barn tillslut förstörs?
    Vadå sina egna barn? Vi har två gemensamma barn i förskoleålder? Vad pratar du om? Vi är gifta.
  • Anonym (Erfaren_man)
    Anonym (Xena) skrev 2025-01-19 01:31:03 följande:
    Vadå sina egna barn? Vi har två gemensamma barn i förskoleålder? Vad pratar du om? Vi är gifta.
    Det är några som försökte kapa tråden och diskutera något helt annat. Denna kommentar handlade alltså inte om ditt fall. 
  • Minnnnna

Att dottern berättade är ju INTE skälet till att ni separerar. Det finns ingen anledning för dottern att känna någon skuld eller att andra skuldbelägger henne. Hon har berättat om en händelse, det är allt.

Anledningen till separationen är din mans agerande. Detta är HAN ensam ansvarig för. Agerandet är gränslöst på många sätt, både i förhållande till dig och barnen.

Din man låter andra ta ansvar för hans egna fel och brister. Klassisk härskarteknik. Det kan vara oerhört svårt att se igenom detta när man är mitt i en situation.

Det är också gaslighting att bestämma att du är sjuk när du reagerar på hans dåliga behandling av dig. Det är dubbelt övergrepp; att göra någon illa, förneka att det hänt och hindra personen från att sätta sin gräns. Nedbrytande deluxe. 

Ta ett steg bakåt, observera och försök identifiera. Det krävs medvetenhet och strategier för att kunna bemöta. Lättare sagt än gjort...

• Anonym (H)
    Anonym (Xena) skrev 2025-01-19 00:57:06 följande:
    Jag vet inte, inte förr men haft en dålig magkänsla sista tiden.. Hon har ju en snubbe men hon verkar gilla bekräftelsen. Från början så tror jag att mycket handlar om att han var 10 år yngre än henne när dom träffades, dom hade varit skilda i mer än fem år när vi träffades. Jag är några år yngre än honom. Då kan både hon och han köra över mig tror dom. 

Jag är dock tillräckligt gammal idag för att förstå att min partner totalt kör över mig.
    Men vad tror du anledningen är till att han träffade henne bakom ryggen då? Om hon har en snubbe så är det nog inte så att de har något ihop utan då är det väl för att han inte vågar säga till dig. OM han hade frågat dig om han fick ta med barnen och åka dit, vad hade du sagt då?
  • Anonym (Ff)
    Anonym (H) skrev 2025-01-20 03:51:32 följande:
    Men vad tror du anledningen är till att han träffade henne bakom ryggen då? Om hon har en snubbe så är det nog inte så att de har något ihop utan då är det väl för att han inte vågar säga till dig. OM han hade frågat dig om han fick ta med barnen och åka dit, vad hade du sagt då?
    Alltså hon har väl inte visat sin snubbe särskilt mycket respekt heller, om hon badar bastu med exet och deras gamla vänner?  Så att hon har en snubbe säger inte särskilt mycket i den här situationen. Hon verkar ha varit tävlingsinriktad mot TS från början.

Vad TS hade sagt är väl ovidkommande. Tror faktiskt ganska få hade varit OK med den situationen, och då är jag normalt sett väldigt (för) förlåtande.
  • Anonym (H)
    Anonym (Ff) skrev 2025-01-20 16:00:21 följande:
    Alltså hon har väl inte visat sin snubbe särskilt mycket respekt heller, om hon badar bastu med exet och deras gamla vänner?  Så att hon har en snubbe säger inte särskilt mycket i den här situationen. Hon verkar ha varit tävlingsinriktad mot TS från början.

Vad TS hade sagt är väl ovidkommande. Tror faktiskt ganska få hade varit OK med den situationen, och då är jag normalt sett väldigt (för) förlåtande.
    Jag står på ts sida men tycker ändå frågan är rimlig. 
  • Xenia

Det finns ju fall där alla umgås, de skilda och deras nya partner. Alla är vänner, ingen bitterhet och ingen svartsjuka. Det är ju det bästa för barnen, men jag undrar hur vanligt det är.

Det är helt ok att TS man umgås med sitt vuxna barn och deras mamma t ex vid barnets födelsedag. Men att umgås med mamman utan deras barn och ta med sina barn med TS i smyg, det är verkligen inte ok.

Eftersom hans ex och TS inte kommer överens, tycker jag det är fel att han öht umgås med sitt ex utan deras gemensamma barn. Är man skild så är man, då ska man gå vidare. TS man verkar inte ha gått vidare.

• Anders1970
    Anonym (Xena) skrev 2025-01-17 10:56:20 följande:
    Min man leker kärnfamilj i smyg med sitt ex.Jag har nu sagt att jag vill separera och känner mig så fruktansvärt ledsen och sårad.

Vet inte vad jag vill med det här inlägget men kom med era egna åsikter om detta.

Vill poängtera att deras vuxna barn inte var där och det gör saken mycket värre. Nu känns det mest som att jag lever med en man som har två fruar.

Ni behöver ta hjälp av familjerådgivning. Du har problem med svartsjuka och han hanterar detta bevisligen uselt. 
  • Anonym (Xena)
    Anders1970 skrev 2025-01-20 17:18:38 följande:
    Ni behöver ta hjälp av familjerådgivning. Du har problem med svartsjuka och han hanterar detta bevisligen uselt. 
    Vadå problem med svartsjuka? Alltså om det är någon som är galen av svartsjuka så är det hon. 
  • Anonym (Xena)
    Anonym (H) skrev 2025-01-20 03:51:32 följande:
    Absolut inte! Jag hymlar inte om det och den magkänslan var rätt. Det där är en svartsjuk och gränslös person som jag inte vill ska ha med mina barn att göra. Min man och hon är skitstövlar! Att springa ut och kallbada naken från en bastu inför mina barn när hon vet att dom ser är för mig en riktig ?psyc*****ta. Barnen har pratat med mina föräldrar om detta i helgen när dom var där och det är lite mkt för små barn att ta in. Dom vet ju att pappa är där med henne och att hon är deras äldsta syskons mamma medans mamma är på jobbet.

Och hennes snubbe orkar jag inte ens dra in i detta, han verkar bara ta det mesta men sen så har dom inga barn ihop heller.
  • Anonym (H)
    Anonym (Xena) skrev 2025-01-20 22:10:37 följande:
    Absolut inte! Jag hymlar inte om det och den magkänslan var rätt. Det där är en svartsjuk och gränslös person som jag inte vill ska ha med mina barn att göra. Min man och hon är skitstövlar! Att springa ut och kallbada naken från en bastu inför mina barn när hon vet att dom ser är för mig en riktig ?psyc*****ta. Barnen har pratat med mina föräldrar om detta i helgen när dom var där och det är lite mkt för små barn att ta in. Dom vet ju att pappa är där med henne och att hon är deras äldsta syskons mamma medans mamma är på jobbet.

Och hennes snubbe orkar jag inte ens dra in i detta, han verkar bara ta det mesta men sen så har dom inga barn ihop heller.
    Frågan är varför han tar med era barn och träffar henne om inte deras vuxna barn är där. Vad säger han när du tagit upp det med honom då?
  • Anonym (Hmmm ...., ,)

Fast exet har ju ingen anledning att vara svartsjuk. Hon har ju båda sin egen man och även din springandes efter henne. Nej, svartsjuk är det nog enbart du som är - men med all rätt!

Din man är tydligen beredd att riskera väldigt mycket för att få umgås med henne. Eller så bryr han sig inte alls om du kommer på det eller inte. Han har ju inte ens försökt smyga menar jag då han ta med barnen som är stora nog att både se och berätta.
  • Anonym (Signerad mig)

Det värsta i det hela är att din man tar sig rätten att göra som han vill. Vad du tycker och tänker om saken är oväsentligt, så då tar han sig rätten att träffa henne bakom din rygg. Han är villig att köra över dig för att få träffa henne. 

Som jag ser det så finns det bara få alternativ. 

Antingen går du med på att han träffar henne öppet. Då måste du också lita på honom att han gör det av rätt anledning.

Bli vän med exet och träffas allihopa tillsammans?

Gå på samtalsterapi 

Lämna honom för ett tag så han får konsekvenser av sin lögn.

Skilj dig helt.

Eventuellt gjorde han så om du har en tendens att vara för svartsjuk. Men grejen är att han trots allt då gjorde valet att riskera en skilsmässa för att få vara med henne. Eller så är han bara så less på att du är svartsjuk i andra sammanhang att han agerar rebelliskt. 

Jag bara spånar eftersom jag inte vet mer om er bakgrund, men förhoppningsvis kan väcka tankar att det kanske fanns en anledning bakom det hela. Kontentan kvarstår dock att han vara beredd att köra över din vilja. Det är vad du har att förhålla dig till.

• Anders1970
    Anonym (Signerad mig) skrev 2025-01-21 12:14:39 följande:

Atingen går du med på att han träffar henne öppet. Då måste du också lita på honom att han gör det av rätt anledning.

Bli vän med exet och träffas allihopa tillsammans.

Gå på samtalsterapi 

Det jag citerar ovan är klart det bästa och mest sunda.

Ovan är även det vuxna valet och man får lägga undan alla "bråk-tyckare"
  • Xenia

Jag tror inte barnen tar skada av se vuxna nakna i bastun.

Däremot att det sker bakom din rygg och att pappan säger till dem att hålla tyst för dig, det är illa.

Själv tycker jag inte att en förälder och barnen ska ha hemligheter ihop bakom den andra förälderns rygg (utom om det gäller presenter). Jag tycker inte ens det är ok med "här får du en glass men berätta inte för mamma". Det är illojalt.
  • Anonym (H)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2025-01-21 07:04:59 följande:
    Fast exet har ju ingen anledning att vara svartsjuk. Hon har ju båda sin egen man och även din springandes efter henne. Nej, svartsjuk är det nog enbart du som är - men med all rätt!

Din man är tydligen beredd att riskera väldigt mycket för att få umgås med henne. Eller så bryr han sig inte alls om du kommer på det eller inte. Han har ju inte ens försökt smyga menar jag då han ta med barnen som är stora nog att både se och berätta.
    Att han åker dit när ts är på arbetet och inte säger något är väl att smyga?
  • Hjelm

Oavsett om det är ett ex eller vilken annan person som helst så är det ett enormt varningstecken att han träffar folk i smyg och väldigt medvetet döljer det för dig, eftersom han till och med ber era barn att inte säga något. Så otroligt lågt att blanda in dem.
    Aldrig ett bra tecken att partnern inte kan vara öppen med vilka hen träffar. Och att dessutom gaslighta dig när du med rätta blir förbannad, nej fy fan.
    Just denna isolerade händelse är kanske inte skilmässovärdigt i sig, men det är garanterat ett uttryck för att ni har andra, mycket större problem.

Svar på tråden Min man leker kärnfamilj i smyg med sitt ex.