• Anonym (Ragdoll)

Vad behöver vi tänka på vid köp av kattunge?

Har tingat en kattunge. En ragdoll som snart ska flytta hem till oss. Har haft en katt som vi fick ta bort för ett par månader sedan pga cancer. Hon var då 17 år gammal och jag var i tonåren när jag köpte henne, så minns inte alls hur jag gjorde då. Då bodde jag ensam i en liten etta och hon fick vara lös i lägenheten från start. Nu är vi två vuxna och fyra barn i en tvåplansvilla. 
    Har läst att man ska avgränsa ett rum där kattungen får vara till en början och successivt vänja sig vid hemmet, med större och större yta och att kattungen ska sova med någon i "sitt" rum på natten. Hur länge behöver man göra detta? När kan katten vara "fri" i huset även nattetid.

Hur mycket behöver man kattungesäkra och ta bort kablar etc? Vi har ju lampor i fönstren, dator som har sladdar både för elen men också för hörlurar, mikrofon och liknande, mobilladdare, skarvsladdar på barnens rum och liknande. 

Vi hade tidigare kattlådan på övervåningen på lilla toaletten där. Nu kommer den till en början vara på kattungens rum, när kan man flytta den? 
  • Svar på tråden Vad behöver vi tänka på vid köp av kattunge?
  • Anonym (Hm)

Fråga uppfödaren, dom tycker att det är positivt om man frågar. Dom har kunskaperna om det. Ragdoll är mysiga och fina katter.

• Jemp

Hmm vi har avgränsat främst för att vi haft fler katter (som vi inte vill ha oövervakade med den nya i början). Men vid ensam katt skulle jag säga max ett par dagar, men gärna låta sakerna stå kvar där så den har sin trygga plats att återvända till en tid. 

Vi har haft en låda per våningsplan i början. 

Kattsäkra i stil med giftiga växter osv. Håll snören, garn osv undanstoppade när det inte används. Saker i fönster riskerar ju ramla ner och gå sönder, så där är det mer en fråga om hur rädd man är om sakerna snarare än kattens välmående. 

Kablar är jätteolika! De flesta vi haft bryr sig inte alls, kattungen nu har någon/några sladdar på sitt samvete. Och desto fler snören. Vid sladd-tugg har det alltid varit de tunnaste, typ till en utetermometer eller till sladd-headset.

Är ragdollen renrasig uppfyller ju troligen uppfödaren det mesta men övrigt att tänka på: chip, registrering (att ordna själv!), vaccin, försäkring, fortsätt med samma mat och sand den fått hos uppfödaren till en början, tillräckligt gammal vid hämtning? 

• Anonym (Ragdoll)
    Jemp skrev 2025-01-18 00:24:15 följande:

Hmm vi har avgränsat främst för att vi haft fler katter (som vi inte vill ha oövervakade med den nya i början). Men vid ensam katt skulle jag säga max ett par dagar, men gärna låta sakerna stå kvar där så den har sin trygga plats att återvända till en tid. 

Vi har haft en låda per våningsplan i början. 

Kattsäkra i stil med giftiga växter osv. Håll snören, garn osv undanstoppade när det inte används. Saker i fönster riskerar ju ramla ner och gå sönder, så där är det mer en fråga om hur rädd man är om sakerna snarare än kattens välmående. 

Kablar är jätteolika! De flesta vi haft bryr sig inte alls, kattungen nu har någon/några sladdar på sitt samvete. Och desto fler snören. Vid sladd-tugg har det alltid varit de tunnaste, typ till en utetermometer eller till sladd-headset.

Är ragdollen renrasig uppfyller ju troligen uppfödaren det mesta men övrigt att tänka på: chip, registrering (att ordna själv!), vaccin, försäkring, fortsätt med samma mat och sand den fått hos uppfödaren till en början, tillräckligt gammal vid hämtning? 

Ja, det är en uppfödare så den kommer vata chchippad, vaccinerad, försäkrad vid leverans + att det är tillräckligt gammal. Har dubbelkollat det ;) Vi har svårt att få plats med en låda på nedervåningen. Har tvättmaskin & torktumlare i badrummet på nedervåningen och barn i alla sovrum som stänger dörren nattetid. Man vill ju ogärna ha en kattlåda i köket eller vardagsrummet, men ska se om vi kan få till något.

Har inga giftiga växter sedan vi hade vår förra katt, så det slipper vi tänka på. Ska rensa fönsterbrädorna :) Får avvakta och se om det är en kabelgnagare innan vi vidtar större åtgärder.
    Tack för tipsen!
Svar på tråden Vad behöver vi tänka på vid köp av kattunge?