Tipstråd billig, näringsriktig mat
Halloj!
Tänkte att det kunde vara roligt - och väldigt bra och användbart - att dra igång en tråd där vi delar recept på god, billig och näringsriktig mat.
Jag börjar! 😊
Halloj!
Tänkte att det kunde vara roligt - och väldigt bra och användbart - att dra igång en tråd där vi delar recept på god, billig och näringsriktig mat.
Jag börjar! 😊
Kul, TS! Var kommer bilden ifrån? Och vad anser du vara billigt och näringsrikt? Jag ställer mig tveksam till ditt recept, dyra champinjoner (frysta är billigare), och 1,5 dl ketchup? Det är dessutom alldeles för snåla portioner med bara ca 45 g spaghetti och 65 g färs per portion? Inte konkstigt om det blir billigt då, det är ju inte normalportion direkt.
Själv äter jag åt lågkolhydrat/LCHF-hållet pga diabetes. Det är lite dyrare så klart men jag har recept som landar under 30 kr/portion, som är min vardagsmat.
Champignoner på burk, urk! Och inte mycket näring.
Ketchup, urk! Och inte mycket näring.
Vetemjöl, varför? Och inte mycket näring.
Bara salt som krydda? Urk.
Skulle eventuellt laga detta när hell freezes over.
Låter gott men familjen hade högprotesterat och gått hungriga. Vem äter 45 g spagetti? Det är ju inte en sen portion. Och 60 gm färs per person?
Jag har ett gäng recept i rotationen som helt klart är billigare. Som jag ser det så behöver makrovärdena fungera över hela dagen, eller tom hela veckan, varför jag inte har några problem med att enstaka måltider kanske inte är i perfekt balans. Tomatsoppa, blomkålssoppa, fransk löksoppa och andra grönsakssoppor tex. Mer komplett, men fortfarande i kategorin billigt blir rätter med bönor och linser, som linssoppa, ärtsoppa, kikärtsgryta, vegetarisk chili, bönröror med rostade grönsaker, i varma och kalla sallader, samt i vegobiffar, falaflar och dylikt (fast jag är ganska lat och tycker inte att mina vegobiffar egentligen är goda nog med tanke på tiden som går åt). Bönor och linser är lätta att få tag på billigt, medan grönsakerna, kryddor, oljor osv, lätt kan sticka iväg i pris om man inte håller koll.
Vi äter både kött och fisk flera gånger i veckan och får även protein och andra näringsämnen från typ ägg och yoghurt, så jag har som sagt en ganska avslappnad inställning till enskilda måltiders makron. De billiga rätterna gör att vi kan köpa högre kvalitet på ingredienserna över lag.
billigt möjligtvis, men näringsriktig?! HAHA
Byt ut tramset till riktig köttfärs
Använd färska champinjoner, ev frysta
använd krossade tomater istället för ketchup
Smör istället för rapsolja som verkligen inte är nyttigt
strunta i pastan och mjölet
strunta i oliverna pga äckligt
slanta i morötter och andra rotfrukter
krydda med örtsalt, peppar, chilli, vitlök, torkade örter, tex basilika osv eller andra favoritkryddor man har.
Gör en soppa av det, kommer räcka länge. Servera med en klutt creme fraiche eller nåt.
Grym tråd
Jag vill tacka för alla svar; alltid spännande att se hur andra tänker! Nu har jag dock fått reda på det, och känner inte att jag kan få ut så mycket mer av just det. Vad gäller den ursprungliga avsikten med min tråd inser jag nu att ingen annan är intresserad av detta, så jag lämnar nu, men med lite tur kan tråden ändå vara till stor nytta för andra 😊
Skippa lunch. Billigt o nyttigt!
Man lever längre om man äter mindre mat. Det läste jag nyss.