• Anonym (Mat!)

Tipstråd billig, näringsriktig mat

Halloj!

Tänkte att det kunde vara roligt - och väldigt bra och användbart - att dra igång en tråd där vi delar recept på god, billig och näringsriktig mat. 

Jag börjar! 😊

• Svar på tråden Tipstråd billig, näringsriktig mat
  • Anonym (Mat!)
    Anonym (kul) skrev 2025-01-18 23:22:18 följande:

Kul, TS! Var kommer bilden ifrån? Och vad anser du vara billigt och näringsrikt? Jag ställer mig tveksam till ditt recept, dyra champinjoner (frysta är billigare), och 1,5 dl ketchup? Det är dessutom alldeles för snåla portioner med bara ca 45 g spaghetti och 65 g färs per portion? Inte konkstigt om det blir billigt då, det är ju inte normalportion direkt.

Själv äter jag åt lågkolhydrat/LCHF-hållet pga diabetes. Det är lite dyrare så klart men jag har recept som landar under 30 kr/portion, som är min vardagsmat. 

Roligt att du tycker om idén 😊 Bilden är ett screenshot på ett av många recept som jag själv experimenterat fram; det är alltså en bild på ett eget recept med egna uträkningar.

Billigt anser jag att något är ju mindre det kostar, helt enkelt. Men du menar kanske vad jag anser är övre gränsen? I så fall skulle jag väl säga kanske 20-25 spänn. Över det tycker jag inte att det är billigt längre, även om det inte är dyrt.

Med näringsriktig (inte näringsrik! 🙃) mat menar jag mat som har bra fördelning mellan makronutrienter; som har (minst) rekommenderad mängd fibrer; som inte överstiger rekommenderad mängd socker, och som helst inte innehåller jättemycket salt (fast just det där med saltet tycker jag är svårt, haha).

Burkchampinjonerna är definitivt dyrare än frysta, men jag använder spadet till såsen; det blir jättegott (om man nu gillar burkchampinjoner in the first place, förstås), plus att om jag inte hade haft det så hade jag fått ha någon annan vätska i stället som antingen också skulle lägga till på priset (t.ex. mjölk eller någon köpt sås), eller som skulle vara billig, men som skulle ge åt skogen för mkt salt (t.ex. buljong).

1,5 dl ketchup är ju för fyra portioner; per portion är det inte mer än ett par matskedar. Man kan så klart ha krossade tomater eller liknande om man hellre vill det.

Att det är mindre mängd spaghetti och färs än vad traditionella recept anger är ju för att där är en massa annat gott i i stället ? portionen i sin helhet är dock helt normal. Det som brukar rekommenderas är runt 500 kcal per måltid; denna ligger på 454. Sen varierar det ju så klart från person till person hur mycket man äter, men det är ju en annan sak. Sen om du nu skulle öka på spaghettin och färsen till  traditionella mängder (100g färs och 75g spaghetti/portion) så skulle måltiden ändå bara kosta 16 spänn.
  • Anonym (Mat!)
    Anonym (Urk) skrev 2025-01-19 00:00:55 följande:

Champignoner på burk, urk! Och inte mycket näring.
    Ketchup, urk! Och inte mycket näring. 
    Vetemjöl, varför? Och inte mycket näring.
    Bara salt som krydda? Urk. 
    Skulle eventuellt laga detta när hell freezes over. 

Haha, ja, alltså - min tanke med tråden var inte att alla skulle älska alla recept; de recept du tipsar om längre ned i tråden skulle jag dö (eller iaf bli väldigt sjuk) av; dessutom känns det vid en snabb titt inte som att de har en superbra balans mellan makronutrienter men det är bara min bedömning så här på rak arm, utan att ha räknat på det. Priset funderar jag också över, om det blir så särskilt lågt. Men, detta innebär inte att det inte finns andra som tycker att dina tips är kanon 😊

Vetemjölet har jag för att reda såsen.

Kryddor kan man ju ta precis vilka man själv vill ha.

Lite nyfiken är jag på vad exakt du menar med näring?
  • Anonym (Mat!)
    Tow2Mater skrev 2025-01-19 15:31:23 följande:
    äggsallad

3 msk naturell yoghurt
    3 msk majonnäs
    1/4 tsk peppar
    1/8 tsk salt
    6-8 hårdkokta ägg
    1/2 kopp finhackad morot
    1/2 dl hackad gurka
    1/4 kopp skivad salladslök
    Blanda yoghurt, majonnäs, peppar och salt. Mosa äggen till önskad konsistens. Blanda ihop och ör försiktigt ner morot, gurka och salladslök.

ät som den är eller med bröd.
    Hur mycket kostar det? Hur är fördelningen mellan makronutrienter? Vad landar det på vad gäller energi? Och hur är det med fibrer?
  • Anonym (Mat!)
    Raggartjejen skrev 2025-01-19 15:51:30 följande:
    Och ditt bidrag till TS recept är?
    Bra fråga 😊 Men sen kom hen ju faktiskt med lite förslag.
  • Anonym (Mat!)
    mammatill6 skrev 2025-01-19 17:51:44 följande:

Låter gott men familjen hade högprotesterat och gått hungriga. Vem äter 45 g spagetti? Det är ju inte en sen portion. Och 60 gm färs per person?

Kul att du tycker det låter gott - det är det också 😊 Och mina ungar älskar det! Vad gäller mängden svarar jag genom att citera mig själv (#11):
    Anonym (Mat!) skrev 2025-01-19 18:22:47 följande:
    Att det är mindre mängd spaghetti och färs än vad traditionella recept anger är ju för att där är en massa annat gott i i stället ? portionen i sin helhet är dock helt normal. Det som brukar rekommenderas är runt 500 kcal per måltid; denna ligger på 454. Sen varierar det ju så klart från person till person hur mycket man äter, men det är ju en annan sak. Sen om du nu skulle öka på spaghettin och färsen till  traditionella mängder (100g färs och 75g spaghetti/portion) så skulle måltiden ändå bara kosta 16 spänn.
  • Anonym (Mat!)
    Anonym (A) skrev 2025-01-19 17:57:29 följande:
    Är för lite.
    Citerar återigen mig själv (inlägg 11):
    Anonym (Mat!) skrev 2025-01-19 18:22:47 följande:

• Anonym (Urk)
    Anonym (Mat!) skrev 2025-01-19 18:30:21 följande:
    Haha, ja, alltså - min tanke med tråden var inte att alla skulle älska alla recept; de recept du tipsar om längre ned i tråden skulle jag dö (eller iaf bli väldigt sjuk) av; dessutom känns det vid en snabb titt inte som att de har en superbra balans mellan makronutrienter men det är bara min bedömning så här på rak arm, utan att ha räknat på det. Priset funderar jag också över, om det blir så särskilt lågt. Men, detta innebär inte att det inte finns andra som tycker att dina tips är kanon 😊

Vetemjölet har jag för att reda såsen.

Kryddor kan man ju ta precis vilka man själv vill ha.

Lite nyfiken är jag på vad exakt du menar med näring?
    Fick googla makronutrienter, alltså protein, fett och kolhydrater. Jag skrev ingenting om huruvida potatis, ris, bröd etc ska serveras till recepten, det får man väl hitta på själv. Med det i åtanke ser jag inte hur jag syndat mot inkludering av makronutrienter.

Med en massa bönor och vitkål i recepten förstår jag inte hur detta kan bli så dyrt.

Kryddor brukar vara nämnda i recept.

Jag menar att tex ketchup mest innehåller en massa socker och knappt några vitaminer. Vetemjöl innehåller mest kolhydrater, lite fibrer och lite protein. 
  • Anonym (Urk)
    Anonym (Mat!) skrev 2025-01-19 18:34:06 följande:
    Hur mycket kostar det? Hur är fördelningen mellan makronutrienter? Vad landar det på vad gäller energi? Och hur är det med fibrer?
    Efterlyser du enbart detaljerade svar om näringsinnehåll och kostnad? Du skulle då skrivit detta i trådstarten och kan inte förvänta dig så många svar. 
  • Anonym (Mat!)
    Anonym (Urk) skrev 2025-01-19 19:08:08 följande:
    . Jag skrev ingenting om huruvida potatis, ris, bröd etc ska serveras till recepten, det får man väl hitta på själv. .
    Hm ... så du ondgör dig över att valet av kryddor lämnas öppet för läsaren, men utesluter själv hälften av hela måltiden ...? Intressant.
    . Med det i åtanke ser jag inte hur jag syndat mot inkludering av makronutrienter.
    Jag sa inget om inkludering av makronutrienter; det jag undrade över var balansen mellan makronutrienter.
    Med en massa bönor och vitkål i recepten förstår jag inte hur detta kan bli så dyrt.

Jag sa inte att det blir dyrt; jag sa inte ens att det inte blir billigt. Det jag sa var att jag funderade över om det blir så billigt. Eftersom du inte öht angett någonting om hur mycket det är av varje ingrediens, och inte heller om hur proportionerna mellan ingredienserna är, är det ju omöjligt att veta. Det enda jag kan se är att det i princip bara finns en riktigt billig ingrediens (vitkål). Bönor hör inte till den billigaste maten, även om det så klart inte kostar lika mycket som exempelvis kött och fisk.
    .

Ja, precis som vad man serverar till. I en frågeställning där fokus är näringsriktighet och pris på en måltid är kryddor inte speciellt centrala; tillbehör som pasta, ris, potatis ... är ju däremot i allra högsta grad relevanta för att ge en komplett bild.
    .

Jag menar att tex ketchup mest innehåller en massa socker och knappt några vitaminer. Vetemjöl innehåller mest kolhydrater, lite fibrer och lite protein. 

Aja, då är jag med - det var jag som läste slarvigt och tolkade det som att du menade att måltiden i sin helhet var näringsfattig. Jag ber om ursäkt för detta.

Anonym (Urk) skrev 2025-01-19 20:04:15 följande:
    Efterlyser du enbart detaljerade svar om näringsinnehåll och kostnad? Du skulle då skrivit detta i trådstarten och kan inte förvänta dig så många svar. 
    Eh ... ja? Det trodde jag var uppenbart från trådstarten, både iom att jag skrev "billig och näringsriktig mat" och (kanske ffa) iom mitt eget bidrag. För att kunna se hur en viss rätt ligger till i fråga om pris och näringsriktighet behöver man ju liksom ha med information om pris och näringsriktighet. Samtidigt inser jag ju nu att detta inte är uppenbart för andra, så - my bad. Dumt att de tagit bort möjligheten att göra tilläggskommentarer i ts 🤔

• Tow2Mater
    Anonym (Mat!) skrev 2025-01-20 14:31:47 följande:
     För att kunna se hur en viss rätt ligger till i fråga om pris och näringsriktighet behöver man ju liksom ha med information om pris och näringsriktighet. Samtidigt inser jag ju nu att detta inte är uppenbart för andra, så - my bad. Dumt att de tagit bort möjligheten att göra tilläggskommentarer i ts 🤔

De flesta äldre än 20 och utan svåra NPF-diagnoser har ett hum om och en spontan känsla for vad som är både billigt och näringsrikt, det är livskunskap man samlar på sig genom åren om man handlar och lagar mat. Få måste kolla upp % av definierade värden for att veta.
  • Anonym (Mia)

Jag har ett gäng recept i rotationen som helt klart är billigare. Som jag ser det så behöver makrovärdena fungera över hela dagen, eller tom hela veckan, varför jag inte har några problem med att enstaka måltider kanske inte är i perfekt balans.  Tomatsoppa, blomkålssoppa, fransk löksoppa och andra grönsakssoppor tex. Mer komplett, men fortfarande i kategorin billigt blir rätter med bönor och linser, som linssoppa, ärtsoppa, kikärtsgryta, vegetarisk chili, bönröror med rostade grönsaker, i varma och kalla sallader, samt i vegobiffar,  falaflar och dylikt (fast jag är ganska lat och tycker inte att mina vegobiffar egentligen är goda nog med tanke på tiden som går åt). Bönor och linser är lätta att få tag på billigt, medan grönsakerna, kryddor, oljor osv, lätt kan sticka iväg i pris om man inte håller koll.

Vi äter både kött och fisk flera gånger i veckan och får även protein och andra näringsämnen från typ ägg och yoghurt, så jag har som sagt en ganska avslappnad inställning till enskilda måltiders makron. De billiga rätterna gör att vi kan köpa högre kvalitet på ingredienserna över lag.

• Anonym (fyfan)

billigt möjligtvis, men näringsriktig?! HAHA

Byt ut tramset till riktig köttfärs
    Använd färska champinjoner, ev frysta
    använd krossade tomater istället för ketchup
    Smör istället för rapsolja som verkligen inte är nyttigt
    strunta i pastan och mjölet
    strunta i oliverna pga äckligt
    slanta i morötter och andra rotfrukter
    krydda med örtsalt, peppar, chilli, vitlök, torkade örter, tex basilika osv eller andra favoritkryddor man har.

Gör en soppa av det, kommer räcka länge. Servera med en klutt creme fraiche eller nåt.

• Anonym (Urk)
    Anonym (Mat!) skrev 2025-01-20 14:31:47 följande:
    Hm ... så du ondgör dig över att valet av kryddor lämnas öppet för läsaren, men utesluter själv hälften av hela måltiden ...? Intressant.
    . Med det i åtanke ser jag inte hur jag syndat mot inkludering av makronutrienter.
    Jag sa inget om inkludering av makronutrienter; det jag undrade över var balansen mellan makronutrienter.
    Jag sa inte att det blir dyrt; jag sa inte ens att det inte blir billigt. Det jag sa var att jag funderade över om det blir så billigt. Eftersom du inte öht angett någonting om hur mycket det är av varje ingrediens, och inte heller om hur proportionerna mellan ingredienserna är, är det ju omöjligt att veta. Det enda jag kan se är att det i princip bara finns en riktigt billig ingrediens (vitkål). Bönor hör inte till den billigaste maten, även om det så klart inte kostar lika mycket som exempelvis kött och fisk.
    .

Ja, precis som vad man serverar till. I en frågeställning där fokus är näringsriktighet och pris på en måltid är kryddor inte speciellt centrala; tillbehör som pasta, ris, potatis ... är ju däremot i allra högsta grad relevanta för att ge en komplett bild.
    Aja, då är jag med - det var jag som läste slarvigt och tolkade det som att du menade att måltiden i sin helhet var näringsfattig. Jag ber om ursäkt för detta.

Anonym (Urk) skrev 2025-01-19 20:04:15 följande:
    Eh ... ja? Det trodde jag var uppenbart från trådstarten, både iom att jag skrev "billig och näringsriktig mat" och (kanske ffa) iom mitt eget bidrag. För att kunna se hur en viss rätt ligger till i fråga om pris och näringsriktighet behöver man ju liksom ha med information om pris och näringsriktighet. Samtidigt inser jag ju nu att detta inte är uppenbart för andra, så - my bad. Dumt att de tagit bort möjligheten att göra tilläggskommentarer i ts 🤔

Ursäkta att jag lämnade en makronutrient (heter det så?) till läsarens godtycke, här kommer ett idiotsäkert tillägg, som dock borde utgöra mindre än hälften av måltiden. 

Kålpudding, servera med ris eller couscous eller bulgur eller kokt potatis eller potatismos eller hasselbackspotatis eller annat lämpligt som är gott till. Drick kranvatten till, eventuellt mineralvatten med bubblor. Duka med tallrik, kniv, gaffel och glas. 

Chili con carne, servera med ris eller couscous eller bulgur eller mjuk vetetortilla eller hårda tacos shells eller nybakat bröd på vete och graham. Drick kranvatten eller lättöl till, eventuellt lingondricka. Duka med tallrik, gaffel och glas.

Kycklinggryta, servera med basmatiris. Drick kranvatten, lassie eller torrt vitt vin till. Duka med tallrik, gaffel, sked, glas och pappersservett. 

Ursäkta att jag trodde kryddor skulle vara viktigare än att ange kolhydratskompliment, trodde att inte bara näringsriktighet och pris var viktigt, utan även smaken. My bad. 

Eftersom bönor tydligen inte hör till den billigaste näringsrika maten, ser jag fram emot vad du kan rekommendera i stället, förutom havregryn och ägg. 
  • Anonym (Mat!)

Jag vill tacka för alla svar; alltid spännande att se hur andra tänker! Nu har jag dock fått reda på det, och känner inte att jag kan få ut så mycket mer av just det. Vad gäller den ursprungliga avsikten med min tråd inser jag nu att ingen annan är intresserad av detta, så jag lämnar nu, men med lite tur kan tråden ändå vara till stor nytta för andra 😊

• Anonym (Benke)

Skippa lunch. Billigt o nyttigt! 

Man lever längre om man äter mindre mat. Det läste jag nyss.

Svar på tråden Tipstråd billig, näringsriktig mat