• Anonym (TS)

Orimligt att resursskolor har obehöriga lärare

Jag har kollat massor av skolor i Sverige som har små klasser och inriktar sig mot elever med ADHD och autism. Det sjuka med dessa skolor är att dom har färre behöriga lärare och utbildad personal. Hur är detta rimligt? 

• Svar på tråden Orimligt att resursskolor har obehöriga lärare
  • Anonym (?)

Nej, det borde vara plikt för behöriga lärare att jobba på dessa skolor

• Anonym (Lärare)

Det är så det ser ut på väldigt många skolor. Skrämmande många är obehöriga i sina ämnen och jag tycker att man borde lagstadga hårdare kring detta. Självklart svårt att få rätt person på plats, men då ska man fortsätta ha ansökningen öppen tills man hittar rätt, även om man då har en tillfälligt anställd för tjänsten.

• Anonym (My)

Det är ju inte rimligt, men för skolorna är det ju billigare att anställa obehörig och outbildad personal. 

• Karriäristen

Titta efter skolor som drivs av företaget Magelungen. De är bra. De har inte den typ av brister som du beskriver, iallafall inte i någon betydande grad.

Sanningen ligger i betraktarens öga
  • Yllop

Det är brist på lärare i Sverige.
    Skolor har ibland inget val utan tvingas anställa personer som inte är utbildade för att inga behöriga lärare söker tjänster.

• Anonym (Pop)
    Yllop skrev 2025-01-19 15:27:02 följande:

Skolor har ibland inget val utan tvingas anställa personer som inte är utbildade för att inga behöriga lärare söker tjänster.

Nej, det är inte helt sant.
    Visst behövs fler lärare, men jag vet många erfarna och behöriga lärare som inte ens kallas till intervju för att annonserna skräddarsys åt obehöriga som redan finns på skolan. Allt större problem.
  • Anonym (TS)
    Yllop skrev 2025-01-19 15:27:02 följande:

Nja, vissa skolor har även satt i system att anställa obehöriga för att det är mer ekonomiskt. Och utmaningen här är att dom som faktiskt skulle behöva utbildad personal som kan stötta upp med deras komplexa problem, deras personal är sämst utbildade. 
  • Anonym (J)

Det finns väl inte folk helt enkelt? 

• Anonym (J)
    Anonym (TS) skrev 2025-01-19 15:36:57 följande:
    Nja, vissa skolor har även satt i system att anställa obehöriga för att det är mer ekonomiskt. Och utmaningen här är att dom som faktiskt skulle behöva utbildad personal som kan stötta upp med deras komplexa problem, deras personal är sämst utbildade. 
    Jaha men då vet du ju redan svaret på din egen fråga.
  • Anonym (Jenny)

Nu vet jag inte hur man har räknat, men de små grupper jag känner till (dock på vanliga skolor) har både utbildade lärare och annan personal, typ resurser/elevassistenter. (fast jag vet inte vad deras anställningsbevis säger) Så orsaken till detta kan vara att de skolorna har mycket extrapersonal utöver lärarna. 

• Zamboni

Det är egentligen ingen lärarbrist i Sverige, det är bara så att runt 30.000 personer med lärarlegitimation har valt att jobba med annat än att behöva acceptera en ohållbar arbetssituation som skolan erbjuder. Hade politikerna gett fasen i att blanda sig i skolan och låtit utbildade pedagoger (men inte från Södertörn) sköta hantering och planering så hade situationen varit väldigt annorlunda...

• Anonym (TS)
    Anonym (Jenny) skrev 2025-01-19 16:13:51 följande:

Nu vet jag inte hur man har räknat, men de små grupper jag känner till (dock på vanliga skolor) har både utbildade lärare och annan personal, typ resurser/elevassistenter. (fast jag vet inte vad deras anställningsbevis säger) Så orsaken till detta kan vara att de skolorna har mycket extrapersonal utöver lärarna. 

Har kompisar som jobbar på dessa skolor också och dom saknar helt behörighet utöver statistiken och är anställda som lärare. Dom får däremot inte sätta betyg men det är det enda.
Svar på tråden Orimligt att resursskolor har obehöriga lärare