• Anonym (A-Filena)

Hur många föräldrapenningadagar kvar inför förskolan?

Hallå

Vi försöker planera föräldraledigheten för första barnet. Vi försöker spara på dagarna så gott det går med ekonomin. Men förr eller senare är det dags för förskolan. Vi siktar på 1,5-2 års ålder.

Men då kom frågan, hur många föräldrapenningsdagar är rimligt att ha kvar när vi börjar förskolan och varför? Jag hittade en gammal tråd där alla svarade mellan 0-alla, men ingen motivation. Hur går era tankar kring detta?

• Svar på tråden Hur många föräldrapenningadagar kvar inför förskolan?
  • Jemp

Det beror på hur man vill göra.
    Jag kan på ett sätt tycka att det finns en hets (på sociala medier i alla fall) att spara så många dagar som möjligt. För att sen få svårt att hinna ta ut så de inte ska brinna inne vid 4 årsdagen (då får man bara spara 96).
    Men samtidigt kan man ju vilja jobba deltid under förskoleåren (och/eller lågstadiet) och då rinner de ju iväg. 

Man behöver ha möjlighet att vara ledig ett par dagar per termin (semester, föräldraledighet eller annat), när förskolan har planeringsdagar. Sommarlov kan vilja förlängas osv, det känner jag dock behov av först nu med skolbarn snarare än under förskoletiden. 

Vi räknade på hur mycket vi behövde ha in varje månad, tog ut dagar därefter (men 5dagar/vecka från ett år för att skydda sgi), skolade in vid 18 mån ca. Kändes bra för oss. Sambon jobbade sen deltid (75%) nåt år för att lösa pendlingstid.

• Anonym (Rätt många)

Till alla lovdagar och stängningsdagar fram tills barnet är 12 (eller kan vara ensam hemma) förutsatt att du vill vara ledig på lov och inte istället tar ut semester varje gång. Vi har turats om en del och även haft barnvakt en del men i gengäld tagit ledigt vid jul varje år (barnen brukar vara lediga större delen av loven med olika sorters pusslande). Beror ju också på hur mycket semester man har, om man har flex, kan jobba hemifrån osv.
    Sedan om man har flera barn så drar ju äldre barn nytta av föräldradagarna man tar ut för de yngre också.
    sedan efter barnet är 4 år tror jag, så får man ändå bara ha kvar max 96 dagar eller något?

• Anonym (Elsa)

Jag känner ingen vars dagar brunnit inne så det argumentet faller för mig. Börjar barnet förskola vid 1,5 så betyder det att man har 2,5 år på sig att komma ner till dessa 96.

Vi tog ut väldigt lite första året. Sen tog vi ut 2-3 dagar i veckan under andra året tills barnet skolades in vid ca 2 år och några månader. Då gick vi omlott och jobbade deltid också i perioder. 
    Efter det tog vi ut dagar i samband med planeringsdagar på förskolan samt på sommaren för att få längre ledighet tillsammans. 

Vid fyra år var vi precis nere på 95-96 nånting. Och det är inte mycket. Dagarna får man ta ut tills barnet är 12. Det betyder 8 år.
    96 dagar / 8 = 12 dagar per år.
    Det ger vardera förälder varsin vecka kan man säga. Plus någon planeringsdag.
    Eller om man lägger fokus på de första skolåren så kan man ta lite längre ledighet men då finns det kanske inga dagar kvar efter 8 års ålder eller så.
    Eller så kan det ju ha kommit syskon.

Kan också vara bra att ha dagar om man vill gå ner i tid men inte tappa SGI.

• Anonym (S)

Det är så olika hur situationen ser ut för varje familj, men jag har valt att ta ut allt och hade alltså inga dagar kvar när barnen började förskola. Jag tar semester eller går omlott med min man när det är studiedag, så det har inte varit något problem. Jag har 7 veckors semester och det räcker. Förstår om man vill spara till studiedagar med mera men vissa har hur mycket som helst kvar och verkar ha svårt att ta ut dem.

• Anonym (så)
    Anonym (A-Filena) skrev 2025-01-20 21:02:50 följande:
    Hur många föräldrapenningadagar kvar inför förskolan?

Hallå

Vi försöker planera föräldraledigheten för första barnet. Vi försöker spara på dagarna så gott det går med ekonomin. Men förr eller senare är det dags för förskolan. Vi siktar på 1,5-2 års ålder.

Men då kom frågan, hur många föräldrapenningsdagar är rimligt att ha kvar när vi börjar förskolan och varför? Jag hittade en gammal tråd där alla svarade mellan 0-alla, men ingen motivation. Hur går era tankar kring detta?

När barnet går i förskola och sen skola så kommer det planeringsdagar, klämdagar, lov osv när barnet måste vara hemma. Då kan det vara bra att ha lite föräldradagar så att man inte måste använda all sin semester till sånt.

Vad som sen är ett bra antal dagar är svårt att svara på, men så många som man möjligen kan avvara och ändå få ekonomin att gå runt?
  • Anonym (Py)

Vi snålade som satan för att ha mycket dagar kvar till förskolestart. Det slutade med att vi fick hetsa med att ta ut innan barnet blev fyra. Inte lärde vi oss något av det, utan gjorde sen samma sak med barn nummer två.

Allt beror så klart på vad man har för jobb och kontaktnät, men vi har aldrig tagit ut enstaka dagar för planerings- och studiedag. Det går att kombinera med jobb, eller så har morfar sett en anledning att hänga med det lediga barnet en halv dag. Mina arbetsplatser har varit ganska nitiska med tre perioder per år och tar man ut en dag är det ju en period som använts.

Jag har använt mina sparade dagar åt att förlänga semestern, men bara med en vecka per år, så dagarna räcker ett tag till.

Så, hetsa inte med att spara så mycket som möjligt. Lite är bra att ha, men det finns ingen anledning att sitta på hur mycket dagar som helst bara för att.

Svar på tråden Hur många föräldrapenningadagar kvar inför förskolan?