• Anonym (Trött anställd)

Kan min arbetsgivare/chef styra och bestämma var och när jag arbetar?

Är anställd tjänsteman med avtal om förtroendearbetstid á 40 timmar/vecka. I avtalet står inga angivna kontorstider. Min chef kräver att jag befinner mig på kontoret mellan bestämda tider (08:30-17:00) med 30 minuters lunchrast. Lunchrasten får förläggas i slutet av dagen, men inte varje dag eller vecka med argumentet ?då gör alla så?. Jag har inte heller rätten att avgöra själv om mitt arbete kräver övertid för att ligga i fas för nästkommande dag. I stället kräver chefen att jag redogör mina arbetsuppgifter och sedan avgör chefen om övertid behövs eller inte. Att arbeta hemifrån en förmiddag/eftermiddag eller en dag i veckan kommer inte på tal, chefen menar att jag som tjänsteman måste befinna mig på kontoret 5 dagar i veckan angiven kontorstid.

Enligt min tolkning av förtroendearbetstid så går chefen emot arbetstagarens rättigheter gällande förtroendearbetstid.

Min fråga är: Har chefen rätt att styra oss anställda på detta sätt när vi alla skrivit på anställningsavtal där förtroendearbetstid tillämpas?

Vill tillägga att min chef på ett mycket nedlåtande sätt talade om att vi anställda absolut inte har rätten att anpassa arbetet efter privatlivet. Arbetet går först. Att försöka förena dessa genom att föra diskussionen vidare med högre chefer kan ge mig sparken.
  • Svar på tråden Kan min arbetsgivare/chef styra och bestämma var och när jag arbetar?
    Anonym (Grabb) skrev 2025-01-21 12:23:53 följande:

Högst troligt är att arbetsgivaren/företaget (inte närmsta chefen i detta fall) använder "förtroendearbetstid" som ett sätt att locka personal, visa att man är en "framåtlutad" arbetsgivare som "uppmuntrar" en balans mellan arbete och fritid...

Helt enkelt för att det låter bra... 

Men det verkar ju inte fungera i praktiken... alternativt så anser denna chef att det inte passar utifrån dennes ledarskap/stil... alternativt att hen inte tycker att hens närmaste personal kan hantera "företroendetiden"... vem vet...

Om din chef kräver att du har fasta arbetstider, mån-fre. Då har du/ni i sak ingen "förtroendetid". 

Vidare så blir det även lite märkligt att prata om "övertid" när man i grund jobbar utifrån "förtroendetid". Övertid ena veckan borde isf regleras mot "flextid" veckan därpå, eller när det passar verksamheten, utifrån just "förtroende".

Är det något jag kan göra? Eftersom chefen kräver Fasta arbetstider och Arbete på kontor men i våra anställningsavtal står det förtroendearbetstid.

• Anonym (Grabb)
    Anonym (Trött anställd) skrev 2025-01-21 12:37:43 följande:

Är det något jag kan göra? Eftersom chefen kräver Fasta arbetstider och Arbete på kontor men i våra anställningsavtal står det förtroendearbetstid.

Nummer ett är ju att du kan se om ert företag är anslutet till något kollektivavtal. Vilket inte alla företag är (och det behöver inte vara fel i sig, vill jag bara påpeka).

Om företaget är det; då kan det vara bra att läsa in sig på det, vad står det i ett eventuellt avtal gällande just "förtroendetid", hur den är tänkt att fungera? Det kan ju vara löst hållet (som en del av svaren ovan) att det är tänkt att arbetstagaren skall kunna planera det själv utifrån arbetsbelastning, verksamheten, mål, deadlines etc.

Nummer två kan vara att prata med sina närmaste kollegor, om de nu också har "förtroendearbetstid". Hur ser de på saken? Hur ställer sig de till att "chefen" sätter fasta arbetstider mån-fre..?

Nummer tre. Har "chefen" en "chef"? Eller finns det någon "HR-person" som vägleda, medla, förklara.

Så, efter 1,2,3. Då kan du välja att samtala med din "chef". Kanske gör hen fel, kanske kan ni hitta en kompromiss. Eller inte. Då får ju du fundera på om du vill jobba kvar, eller hur pass mycket "strid och fajt" du är villig att ta...

Sen tror jag inte nödvändigtvis att du kan utgå från att du har "rätt" att jobba hemifrån exempelvis. Utan kanske mer att du skall fokusera på detta med fasta tider mån-fre.

I sak så har arbetsgivaren långt gångna rättigheter i att fördela och förlägga arbete (och därmed arbetstid).

Få vanliga arbetstagare får "sparken". Och om du känner att du kommer få "sparken" för att du pratar med chefens chef... då säger väl det en del om antingen chefen eller om arbetsgivaren/företaget.

Så här, livet är för kort för att jobba för dåliga arbetsgivare eller för dåliga chefer. Då är det bättre att söka sig vidare...
  • Anonym (S)
    Anonym (Malva) skrev 2025-01-21 12:13:17 följande:
    Jag kan också googla:
    "Förtroendearbetstid kan fungera på olika sätt beroende på vad som står i ditt kollektivavtal."
    Titta på det första ordet och fundera ordentligt. Kanske sjunker det in.

Grundläggande är dock att du som anställd har fått ett förtroende att själv planera din arbetstid. Ibland kan du behöva arbeta mer än vad som motsvarar normal arbetstid, och ibland mindre. Tanken är att arbetstiden sett över en period ska jämna ut sig så den motsvarar normalarbetstiden för anställda med reglerad arbetstid.
  • Anonym (Malva)
    Anonym (S) skrev 2025-01-21 12:57:39 följande:
    Titta på det första ordet och fundera ordentligt. Kanske sjunker det in.

Grundläggande är dock att du som anställd har fått ett förtroende att själv planera din arbetstid. Ibland kan du behöva arbeta mer än vad som motsvarar normal arbetstid, och ibland mindre. Tanken är att arbetstiden sett över en period ska jämna ut sig så den motsvarar normalarbetstiden för anställda med reglerad arbetstid.
    Söta du jag har redan skrivit att förtroendetid inte är det som ts beskriver. Däremot kan det fungera olika beroende på vad som står i kollektivavtalet. Därför bör ts även kolla vad det står där innan diskussion med arbetsgivaren. Du vet ju inget själv eftersom du måste googla dina uppgifter. Kan man inte skriva vad man "vet" utan egna ord vet man helt enkelt inget själv. 
  • Jemp
    Anonym (Trött anställd) skrev 2025-01-21 12:37:43 följande:

Prata med lokala fackklubben. 
  • Anonym (Rut)
    Anonym (Trött anställd) skrev 2025-01-21 11:04:24 följande:
    Kan min arbetsgivare/chef styra och bestämma var och när jag arbetar? Är anställd tjänsteman med avtal om förtroendearbetstid á 40 timmar/vecka. I avtalet står inga angivna kontorstider. Min chef kräver att jag befinner mig på kontoret mellan bestämda tider (08:30-17:00) med 30 minuters lunchrast. Lunchrasten får förläggas i slutet av dagen, men inte varje dag eller vecka med argumentet ?då gör alla så?. Jag har inte heller rätten att avgöra själv om mitt arbete kräver övertid för att ligga i fas för nästkommande dag. I stället kräver chefen att jag redogör mina arbetsuppgifter och sedan avgör chefen om övertid behövs eller inte. Att arbeta hemifrån en förmiddag/eftermiddag eller en dag i veckan kommer inte på tal, chefen menar att jag som tjänsteman måste befinna mig på kontoret 5 dagar i veckan angiven kontorstid.

Enligt min tolkning av förtroendearbetstid så går chefen emot arbetstagarens rättigheter gällande förtroendearbetstid.

Min fråga är: Har chefen rätt att styra oss anställda på detta sätt när vi alla skrivit på anställningsavtal där förtroendearbetstid tillämpas?

Vill tillägga att min chef på ett mycket nedlåtande sätt talade om att vi anställda absolut inte har rätten att anpassa arbetet efter privatlivet. Arbetet går först. Att försöka förena dessa genom att föra diskussionen vidare med högre chefer kan ge mig sparken.
    Följer. 

Finns inget som säger att du får jobba hemifrån nödvändigtvis. 

Att jobba hemifrån är ett relativt nytt påfund för de flesta som började i och med cororna. Säger inte att inga jobbade hemifrån innan men det var inte alls lika vanligt ens bland förtroendevalda innan coronan. Möjligtvis att man jobbade hemifrån nån fm för att passa på hantverkaren eller sotaren men inte att folk satt hemma 3 av 5 arbetsdagar. 

Om man jobbar hemifrån eller inte har nog med företagets policy generellt att göra. Får man jobba hemifrån för företaget och det inte påverkar arbetet i övrigt är det på sådana företag även fritt fram för de utan förtroendetid att jobba hemifrån. Det är alltså inget speciellt för just förtroendevalda att man ska få det utan det styrs som sagt snarare av vad företaget tycker och vad man har för arbetsuppgifter. 

Oftast står det i avtalet att de med förtroendetid i huvudsak ska förlägga sin arbetstid mellan vissa tider, tex 8-17. Så det funkar nog inte att säga "jag är ledig idag för jag jobbade 8 timmar på natten isället". 

Man måste ju kunna finnas tillgänglig under den tiden många andra jobbar för att kunna vara med på möten, kunna svara på frågor från kollegor etc. 

Men att på eget bevåg gå hem 15 ena dagen för att man stannade till 19 den andra dagen borde inte ses som ett problem. 
    Anonym (Rut) skrev 2025-01-21 14:09:27 följande:
    Följer. 

Finns inget som säger att du får jobba hemifrån nödvändigtvis. 

Att jobba hemifrån är ett relativt nytt påfund för de flesta som började i och med cororna. Säger inte att inga jobbade hemifrån innan men det var inte alls lika vanligt ens bland förtroendevalda innan coronan. Möjligtvis att man jobbade hemifrån nån fm för att passa på hantverkaren eller sotaren men inte att folk satt hemma 3 av 5 arbetsdagar. 

Om man jobbar hemifrån eller inte har nog med företagets policy generellt att göra. Får man jobba hemifrån för företaget och det inte påverkar arbetet i övrigt är det på sådana företag även fritt fram för de utan förtroendetid att jobba hemifrån. Det är alltså inget speciellt för just förtroendevalda att man ska få det utan det styrs som sagt snarare av vad företaget tycker och vad man har för arbetsuppgifter. 

Oftast står det i avtalet att de med förtroendetid i huvudsak ska förlägga sin arbetstid mellan vissa tider, tex 8-17. Så det funkar nog inte att säga "jag är ledig idag för jag jobbade 8 timmar på natten isället". 

Man måste ju kunna finnas tillgänglig under den tiden många andra jobbar för att kunna vara med på möten, kunna svara på frågor från kollegor etc. 

Men att på eget bevåg gå hem 15 ena dagen för att man stannade till 19 den andra dagen borde inte ses som ett problem. 

i avtalet står inga arbetstider angivna, endast att arbetstid är 40h/vecka och att förtroendearbetstid tillämpas. Enligt min chef har jag ingen rätt att jobba utöver angiven Kontorstid (08:30-17:00). Även om jag så känner att behov finns pga arbetsuppgifter uppkommit i sista sekund. Är helt förtvivlad faktiskt. Känns som min chef utövar makt och härskarteknik.

• Tremere

Är din närmsta chef på något sätt involverad med dennes egen chef?

Om inte så borde det väll inte vara några problem att lyfta saken ett steg upp.
    Eller prata med någon annan mellanchef om det finns om vad de säger om saken.

• Anonym (C)
    Anonym (Trött anställd) skrev 2025-01-21 14:20:55 följande:

i avtalet står inga arbetstider angivna, endast att arbetstid är 40h/vecka och att förtroendearbetstid tillämpas. Enligt min chef har jag ingen rätt att jobba utöver angiven Kontorstid (08:30-17:00). Även om jag så känner att behov finns pga arbetsuppgifter uppkommit i sista sekund. Är helt förtvivlad faktiskt. Känns som min chef utövar makt och härskarteknik.

Har företaget kollektivavtal?
    Finns det något lokal avtal?
    Är du med i facket?
  • Anonym (Ui)

Hur skulle de kunna ge dig sparken? Är du provanställd?

Varför har du bara en halvtimmes lunch?

• Anonym (123)
    Anonym (Trött anställd) skrev 2025-01-21 14:20:55 följande:

Nu har inte jag full koll på olika anställningsavtal, men det känns som att både du och chefen har fått en del om bakfoten. Med brasklapp att jag inte är expert på avtal på något sätt, bara jobbat en hel del med förtroendearbetstid så det här är min erfarenhet av det. 

* Ja, din chef kan bestämma att du ska vara på kontoret
    * Nej, din chef kan inte bestämma exakta tider för ditt arbete utan du borde ha någon form av flexram att förhålla dig till. 
    * Om du har förtroendearbetstid så har du inte övertid, du arbetar den tid som behövs för att klara dina uppgifter och det är ingenting som din chef behöver godkänna men inte heller någonting som ger dig någon form av ekonomisk kompensation.

Exempel på förtroendearbetstid som jag haft när den varit mer reglerad: 

* 9-15 är arbetstid och förlagd på kontoret. 
    * Om du bedömer att du behöver arbeta 50 timmar en vecka för att hinna med ditt jobb så gör man det utan att chefen godkänner men man får inte någon extra lön, någonting på flexsaldo eller kompsaldo. 
    * Om du sedan en annan lite lugnare period känner att du har möjlighet att hinna allt på bara de där 9-15 som man måste vara på kontoret så behöver du inte jobba mer de dagarna. 

Fast jag hade visserligen inte att jag behövde vara på kontoret vissa tider. Det var sagt från HR att man behövde det, men det var ingenting min chef brydde sig om så jag jobbade ca 50% hemifrån (det här var innan pandemin och det inte var lika vanligt med distanarbetande). 

Och som sagt, jag är verkligen ingen expert utan det där är bara så som jag har uppfattat det efter att själv haft en hel del förtroendearbetstid. 

Gällande övertid, alltså att man redovisar att man arbetar övertid och får ersättning för det har jag aldrig hört talas om att man inom någon typ av avtal har rätt till utan att chefen godkänner det. Men har aldrig arbetat med någon form av övertidsersättning så kan såklart ha fel. 

Jag skulle gissa att det finns någon form av personalhandbok på intranätet som beskriver vad som gäller på er arbetsplats. 
  • Anonym (Mona Lisa 24)
    Anonym (123) skrev 2025-01-22 19:09:25 följande:
    Nu har inte jag full koll på olika anställningsavtal, men det känns som att både du och chefen har fått en del om bakfoten. Med brasklapp att jag inte är expert på avtal på något sätt, bara jobbat en hel del med förtroendearbetstid så det här är min erfarenhet av det. 

* Ja, din chef kan bestämma att du ska vara på kontoret
    * Nej, din chef kan inte bestämma exakta tider för ditt arbete utan du borde ha någon form av flexram att förhålla dig till. 
    * Om du har förtroendearbetstid så har du inte övertid, du arbetar den tid som behövs för att klara dina uppgifter och det är ingenting som din chef behöver godkänna men inte heller någonting som ger dig någon form av ekonomisk kompensation.

Exempel på förtroendearbetstid som jag haft när den varit mer reglerad: 

* 9-15 är arbetstid och förlagd på kontoret. 
    * Om du bedömer att du behöver arbeta 50 timmar en vecka för att hinna med ditt jobb så gör man det utan att chefen godkänner men man får inte någon extra lön, någonting på flexsaldo eller kompsaldo. 
    * Om du sedan en annan lite lugnare period känner att du har möjlighet att hinna allt på bara de där 9-15 som man måste vara på kontoret så behöver du inte jobba mer de dagarna. 

Fast jag hade visserligen inte att jag behövde vara på kontoret vissa tider. Det var sagt från HR att man behövde det, men det var ingenting min chef brydde sig om så jag jobbade ca 50% hemifrån (det här var innan pandemin och det inte var lika vanligt med distanarbetande). 

Och som sagt, jag är verkligen ingen expert utan det där är bara så som jag har uppfattat det efter att själv haft en hel del förtroendearbetstid. 

Gällande övertid, alltså att man redovisar att man arbetar övertid och får ersättning för det har jag aldrig hört talas om att man inom någon typ av avtal har rätt till utan att chefen godkänner det. Men har aldrig arbetat med någon form av övertidsersättning så kan såklart ha fel. 

Jag skulle gissa att det finns någon form av personalhandbok på intranätet som beskriver vad som gäller på er arbetsplats. 
    Såhär fungerar det hos oss också kring förtroendetid. Arbetsgivaren bestämmer också om arbete ska ske på kontoret, eller om hemarbete tillåts. 
  • Anonym (Rut)

Chefen ska inte avgöra om du ska få jobba "övertid". Vad spelar det ens chefen för roll? Det är ju inte som att du får övertidsersättning för det ändå. 

Arbetsinsatsen ska bedömmas av chefen, inte arbetsstiden. Alltså att du gjort ditt jobb, klarar deadlines etc. 

• Anonym (Rut)

Hur har det gått för dig ts?

Svar på tråden Kan min arbetsgivare/chef styra och bestämma var och när jag arbetar?