• Anonym (D)

Kallhyra

Om en lgh är 29 kvadrat. Det finns tvättmaskin i lgh och ej tvättstuga tillgänglig. 

Det ingår varken kallvatten, varmvatten eller värme. 

Hur mkt kan detta bli slutändan varje månad? 

Om jag tvättar ca en tvätt varannan dag. Har 21 grader inne. 

hyran är 5000kr. Vad kan det bli inkl allt?

• Svar på tråden Kallhyra
  • Anonym (F)
    Anonym skrev 2025-01-22 20:56:23 följande:
    Nytt?
    Det har väl i alla tider kostat pengar att förbruka vatten? Vad tyder på att det är nytt? Vad har vattenmätare och avläsning av dessa gjort för nytta i varenda hus?

Bara att det ofta ingår i hyran till en hyresrätt och att hyresvärden betalar VA-bolagets faktura.
    Ja, förut har det ingått i hyran utan att man sett kostnaden. Numera är det separat mätning i nybyggda flerbostadshus. Kallvattnet är gratis men varmvattnet kostar utanför hyran i flerbostadshus. Detta med enskild mätning har kommit för att få folk att minska användandet av varmvatten. På samma vis som man rensar ut badkar.
  • Anonym
    Anonym (Hh) skrev 2025-01-22 22:12:44 följande:
    Vet inte, jag bor dock i hus. I min kommun installerade de mätare förra året och vi betalar nu mer för den faktiska förbrukningen istället för en fast kostnad för vatten och avlopp. 
    Det förvånar mig uppriktigt om ni inte har betalat för förbrukningen tidigare också men nu fått en modernare, fjärravläst mätare.
    Det skulle vara det enda stället jat någonsin hört talas om som haft det så.
  • Anonym
    Anonym (F) skrev 2025-01-22 22:38:00 följande:
    Ja, förut har det ingått i hyran utan att man sett kostnaden. Numera är det separat mätning i nybyggda flerbostadshus. Kallvattnet är gratis men varmvattnet kostar utanför hyran i flerbostadshus. Detta med enskild mätning har kommit för att få folk att minska användandet av varmvatten. På samma vis som man rensar ut badkar.
    Ja. Ingen har sagt annat.
  • Anonym
    Anonym (F) skrev 2025-01-22 22:38:00 följande:
    "Kallvattnet är gratis" är ju dock inte en kategorisk sanning överallt. I TS fall, t ex.
  • Anonym (Hh)
    Anonym skrev 2025-01-23 08:04:59 följande:
    Det förvånar mig uppriktigt om ni inte har betalat för förbrukningen tidigare också men nu fått en modernare, fjärravläst mätare.
    Det skulle vara det enda stället jat någonsin hört talas om som haft det så.
    Det har varit en fast avgift. Men eftersom det blir skev kostnad för de med tex pool/ensamhushåll utan pool så betalar vi nu för faktisk förbrukning. 
  • Anonym
    Anonym (Hh) skrev 2025-01-23 08:10:42 följande:
    Det har varit en fast avgift. Men eftersom det blir skev kostnad för de med tex pool/ensamhushåll utan pool så betalar vi nu för faktisk förbrukning. 
    Ok. Faktiskt aldrig hört om någonstans annars.
  • Anonym (Toker)
    Anonym (D) skrev 2025-01-21 20:48:06 följande:
    Det är i stan i Eskilstuna. Det är byggt 2024. Men tänker om det blir typ 6200kr inkl allt så blir det ej så dyrt. Men vet ej hur mkt det kan bli. 
    Skulle tro att det landar där någonstans runt 1200kr i månaden för vatten, varmvatten och el.

Nä, 6200kr/mån är inte så dyrt för en lägenhet som är producerad 2024. Några hakar?

Tog du lägenheten?
  • MammaTillDansband

Värme och varmvatten är omöjligt att svara på, det beror på vad det är för uppvärmning och vad det är för kostnad per kWh. Är det fjärrvärme eller motsvarande är det ju en fast kostnad per kWh. Hushållselen kan man välja olika slags avtal för, så där kan också kostnaden variera. Men för 29 kvadrat där det bor en person lär det inte bli många kronor för el!

Kallvatten brukar det sägas att en vuxen schablonmässigt förbrukar 50 kubikmeter om året.

• Anonym (D)
    Anonym (Toker) skrev 2025-01-23 09:03:59 följande:
    Skulle tro att det landar där någonstans runt 1200kr i månaden för vatten, varmvatten och el.

Nä, 6200kr/mån är inte så dyrt för en lägenhet som är producerad 2024. Några hakar?

Tog du lägenheten?

Hakar vet jag inte

Men den är ju liten. 28,9 kvadrat. Man får liksom välja mellan att ställa in matbord eller soffa, badrummet och hallen är i normal storlek så där går de mesta kvadraten.

De skrev nu att de debiterar varmvatten 75kr/mån enligt en mall, sedan får man betala mer om man använder mer än de beräknat på. Eller mindre om man använder mindre. Nu verkar det som att kallvatten ingår i hyran.

Jag ska bestämma mig idag

• Anonym (Toker)
    Anonym (D) skrev 2025-01-23 09:51:09 följande:

Hakar vet jag inte

Men den är ju liten. 28,9 kvadrat. Man får liksom välja mellan att ställa in matbord eller soffa, badrummet och hallen är i normal storlek så där går de mesta kvadraten.

De skrev nu att de debiterar varmvatten 75kr/mån enligt en mall, sedan får man betala mer om man använder mer än de beräknat på. Eller mindre om man använder mindre. Nu verkar det som att kallvatten ingår i hyran.

Jag ska bestämma mig idag

Jag bodde på 34m2 i min ungdom. Fungerade bra. Men det var ju saker man störde sig på efter ett tag. Men du kanske inte har tänkt dig att bo kvar där resten av livet.

Hur stort bor du nu?

Skönt med nyproduktion. Allt är nytt. Tror inte värmen blir så dyr på så liten lägenhet och nya hus är välisolerade.

Det här med att allt mäts blir allt vanligare på nyproducerade lägenheter. Så det är inget konstigt.
  • Spucks
    Anonym (M) skrev 2025-01-22 22:29:45 följande:
    nej så var inte frågan
    ...
    Anonym (M) skrev 2025-01-21 19:28:48 följande:

Jag fattar inte, kommer det inget vatten ur kranarna om du enbart betalar kallhyran?

• Anonym (M)
    Spucks skrev 2025-01-23 17:53:50 följande:
    ...
    Anonym (M) skrev 2025-01-21 19:28:48 följande:

Jag fattar inte, kommer det inget vatten ur kranarna om du enbart betalar kallhyran?

Precis, står inte vad du påstod.
Svar på tråden Kallhyra