• Anonym (D)

Kallhyra

Om en lgh är 29 kvadrat. Det finns tvättmaskin i lgh och ej tvättstuga tillgänglig. 

Det ingår varken kallvatten, varmvatten eller värme. 

Hur mkt kan detta bli slutändan varje månad? 

Om jag tvättar ca en tvätt varannan dag. Har 21 grader inne. 

hyran är 5000kr. Vad kan det bli inkl allt?

• Svar på tråden Kallhyra
  • Anonym (så blir det)
    Anonym (M) skrev 2025-01-21 19:28:48 följande:

Jag fattar inte, kommer det inget vatten ur kranarna om du enbart betalar kallhyran?

Jag vet inte riktigt vad Spucks skrattar åt, då det faktiskt är så att om man bara betalar kallhyran, till sin hyresvärd, och inte betalar vilka bolag det nu är som är inkopplade på värmen och vattnet, så stängs det av förr eller senare. Lika så hushållselen om inte den betalas. I moderna hus är varje lägenhet kopplad och mäts separat, så även om det från början är påkopplat så stängs det av om man inte betalar.
  • Anonym (så blir det)

Till TS, så är det ju ett rån till och med i Stockholm att ta 5 lakan för 29 kvadrat där ingenting ingår. Låter som ett svartkontrakt.

• Anonym (D)
    Anonym (så blir det) skrev 2025-01-21 20:45:47 följande:

Till TS, så är det ju ett rån till och med i Stockholm att ta 5 lakan för 29 kvadrat där ingenting ingår. Låter som ett svartkontrakt.

Det är i stan i Eskilstuna. Det är byggt 2024. Men tänker om det blir typ 6200kr inkl allt så blir det ej så dyrt. Men vet ej hur mkt det kan bli. 
  • Anonym (D)

Det är en stor hyresvärd ska kan inte vara svart

• Anonym

Du kan kolla priser och avgifter för vatten hos Eskilstuna Energi & Miljö. Bara googla.
    Avgiften för elnät kan du googla på samma sätt och sedan får du ju välja ett elabonnemang själv.

• Spucks
    Anonym (så blir det) skrev 2025-01-21 20:44:41 följande:
    Jag vet inte riktigt vad Spucks skrattar åt, då det faktiskt är så att om man bara betalar kallhyran, till sin hyresvärd, och inte betalar vilka bolag det nu är som är inkopplade på värmen och vattnet, så stängs det av förr eller senare. Lika så hushållselen om inte den betalas. I moderna hus är varje lägenhet kopplad och mäts separat, så även om det från början är påkopplat så stängs det av om man inte betalar.
    Jag skrattar åt den absurda frågan. Att något blir avstängd om betalningen uteblir är ju inget konstigt, det händer ju med elen också. Men frågan var om det inte kommer något vatten ur kranen om det inte ingår i hyran.
  • Anonym (Hh)

Är det inte nytt att man numer ska mäta vattenåtgång och betala för det? Så gäller ju även kallvatten då alltså.  I min kommun är det i alla fall så.

• Anonym
    Anonym (Hh) skrev 2025-01-22 18:50:30 följande:

Är det inte nytt att man numer ska mäta vattenåtgång och betala för det? Så gäller ju även kallvatten då alltså.  I min kommun är det i alla fall så.

Nytt?
    Det har väl i alla tider kostat pengar att förbruka vatten? Vad tyder på att det är nytt? Vad har vattenmätare och avläsning av dessa gjort för nytta i varenda hus?

Bara att det ofta ingår i hyran till en hyresrätt och att hyresvärden betalar VA-bolagets faktura.
  • Anonym (Hh)
    Anonym skrev 2025-01-22 20:56:23 följande:
    Nytt?
    Det har väl i alla tider kostat pengar att förbruka vatten? Vad tyder på att det är nytt? Vad har vattenmätare och avläsning av dessa gjort för nytta i varenda hus?

Bara att det ofta ingår i hyran till en hyresrätt och att hyresvärden betalar VA-bolagets faktura.
    Vet inte, jag bor dock i hus. I min kommun installerade de mätare förra året och vi betalar nu mer för den faktiska förbrukningen istället för en fast kostnad för vatten och avlopp. 
  • Anonym (M)
    Spucks skrev 2025-01-22 18:23:27 följande:
    Jag skrattar åt den absurda frågan. Att något blir avstängd om betalningen uteblir är ju inget konstigt, det händer ju med elen också. Men frågan var om det inte kommer något vatten ur kranen om det inte ingår i hyran.
    nej så var inte frågan
Svar på tråden Kallhyra