• Anonym (Vichy)

Är gravid och hatar det - abort bokad

Jag kommer troligtvis aldrig att skaffa barn. Är gravid i 5e veckan och hatar redan hur min kropp känns. Att dessutom veta att symtomen beror på något som växer i min livmoder känns surrealistisk och äckligt. Att gå med detta 9mån för att sedan behöva sprätta upp hela magen (naturlig förlossningen är otänkbart) är inte lockande. 

Jag har aldrig haft en barnlängtan. Jag ser inte hur barn skulle göra mitt liv bättre, roligare, rikare, mer harmoniskt eller enklare. Tvärtom faktiskt. Jag tycker livet är tillräckligt krångligt och stressigt som det är.

Är inte det här med barn extremt överskattat? Eller har jag missat något? 

• Svar på tråden Är gravid och hatar det - abort bokad
  • GGN
    Anonym (..............) skrev 2025-01-22 11:38:48 följande:

Du kanske skulle tänkt på det INNAN du särade på benen

Äckel. Kräks
  • Anonym (Mamma Mu)
    Anonym (J) skrev 2025-01-22 10:22:26 följande:
    Vad fint att läsa det här. Man hör bara negativt annars. 
    Tack! 
  • Anonym (..............)
    GGN skrev 2025-01-23 06:15:24 följande:
    Äckel. Kräks
    Varför? Tror du ungar kommer med storken? Abort är ingen preventivmetod. Hon borde ha skyddat sig om hon inte ville bli gravid.
  • Anonym (Eh)
    Anonym (S) skrev 2025-01-21 22:48:17 följande:

Om du är ung så hinner du tänka på saken. Om du redan är 35+ så kanske du snarare skulle sterilisera dig. Men ja, det är extremt få (utan psykiska problem, missbruk osv) som inte uppskattar att skaffa barn. Men man måste så klart inte.

Nej, det finns fullt friska som inte vill ha barn. Jag är en av dem. Och helt rätt, man måste inte. Inte heller "bara för att" eller för att alla vänner gör det osv.

Till TS, jag lr frivilliga barnfri. Men det jag reagerat på är varför du uttrycker dig så hatiskt. Ligger det något trauma bakom? Vänd på det. Ett barn, eller foster har inte valt att komma till denna värld. De är helt oskyldiga.
    Och ett resultat av dina handlingar.

Tycker du ska sterilisera dig om möjligt. Om du redan äter p piller så kanske de inte skyddar ordentligt. De är ju inte 100% säkra.

Ilska kommer inte hjälpa. Men du borde kanske ta reda på orsaken var det kommer ifrån. Det är inte hälsosamt.
  • milkimi
    Anonym (..............) skrev 2025-01-23 13:31:06 följande:
    Varför? Tror du ungar kommer med storken? Abort är ingen preventivmetod. Hon borde ha skyddat sig om hon inte ville bli gravid.
    Hur vet du inte att hon skyddade sig? Inget preventivmedel är 100% säkert. Inget nytt under solen att kvinnor blir gravida trots skydd...
  • Anonym (D)

Ja det är överskattat. Många ångrar sig men det är ju tabu att säga högt.

• Anonym (..............)
    milkimi skrev 2025-01-23 15:24:01 följande:
    Hur vet du inte att hon skyddade sig? Inget preventivmedel är 100% säkert. Inget nytt under solen att kvinnor blir gravida trots skydd...
    Det lät inte som det på trådstarten
  • Anonym (C)

Att fundera på om att få barn är extremt överskattat ger en dålig eftersmak. Frt är hyfsat naturligt att vilja reproducera sig. Men det är inte för alla. Fritt val. Inget fel med det. Om övertygelsen är så stark är jag lite förundrad över att du inte redan valt att sterilisera dig. Du kanske ville ha ett kryphål. Nu sitter du där och är gravid. Avsluta den och i samband så se till att  knyta av tuberna. Då kan du slappna av och inte behöva sätta dig i den här situationen igen. 

• Anonym (JB)
    Anonym (..............) skrev 2025-01-23 16:45:50 följande:
    Det lät inte som det på trådstarten
    Jag hittar ingenting i trådstartaren som tyder på att hon inte skyddat sig. Och om så vore fallet så kunde mannen lika gärna ha fått kritik; han skulle ha tänkt på det innan han stoppade in den.

Jag är en av dem som blev gravid trots skydd. Det var inget slarv överhuvudtaget, snarare var jag extra försiktig. Den som var minst försiktig i vårt fall var mannen. 
  • Anonym (Vichy)

Uppdatering:
    Har nu gjort ännu en abort. En plågsam en. Jag hade ägglossning och var där och då bara intresserad av att bli befruktad. Jag nämnde att jag hade ägglossning för partnern som då trots det inte axlade rollen som den ansvarsfulla och tog på kondom.

Kondomerna är slut och han verkar inte ha som prio att köpa nya. Det ansvaret verkar ligga på mig som vanligt. När vi körde med kondom ville han dessutom inte ta på den direkt, utan köra utan en stund först. Hans föredragna preventivmedel verkar nu vara avbrutna samlag, vilket jag inte är ok med. Inte heller är jag ok med att kondomerna inte sitter på från start. 

Men jag känner mig ensam i att vara den som både tar mest ansvar för detta OCH vara den som får ta konsekvenserna jämt. Har vid båda aborterna låtit honom stå för den totala ekonomiska förlusten åt mig, men det initiativet har inte kommit från honom själv.

Allt detta tär nu på mig så pass att jag börjat bli anti sex.

Vad göra?

• Anonym (Va)
    Anonym (Vichy) skrev 2025-03-10 00:23:15 följande:

Uppdatering:
    Har nu gjort ännu en abort. En plågsam en. Jag hade ägglossning och var där och då bara intresserad av att bli befruktad. Jag nämnde att jag hade ägglossning för partnern som då trots det inte axlade rollen som den ansvarsfulla och tog på kondom.

Kondomerna är slut och han verkar inte ha som prio att köpa nya. Det ansvaret verkar ligga på mig som vanligt. När vi körde med kondom ville han dessutom inte ta på den direkt, utan köra utan en stund först. Hans föredragna preventivmedel verkar nu vara avbrutna samlag, vilket jag inte är ok med. Inte heller är jag ok med att kondomerna inte sitter på från start. 

Men jag känner mig ensam i att vara den som både tar mest ansvar för detta OCH vara den som får ta konsekvenserna jämt. Har vid båda aborterna låtit honom stå för den totala ekonomiska förlusten åt mig, men det initiativet har inte kommit från honom själv.

Allt detta tär nu på mig så pass att jag börjat bli anti sex.

Vad göra?

Sterilisera dig. Du vill ju inte ha barn. 
  • Anonym (Vichy)
    Anonym (Va) skrev 2025-03-10 03:06:59 följande:
    Sterilisera dig. Du vill ju inte ha barn. 
    Det vill inte han heller. 
  • Krocko
    Anonym (Vichy) skrev 2025-03-10 09:20:37 följande:
    Men du bestämmer själv om du vill sterilisera dig eller inte. Det låter ju som det självklara alternativet för dig, du kunde gjort det i samband med den jobbiga aborten så hade dina problem löst sig.
  • Anonym (Marie)

Utan att ha läst tråden tycker jag det är bra att du väljer abort. Ett barn ska man vilja ta hand om i många, många år vilket du säkerligen inte heller skulle klara av förutom din ovilja till kroppslig förändring.

• Anonym (Va)
    Anonym (Vichy) skrev 2025-03-10 09:20:37 följande:
    Oxh då kan han ju sterilisera sig med såklart. Men det är ändå du som får hantera det om du blir gravid, inte han. Så för att slippa gå igenom massa aborter kanske det är smidigt? Det är ju ändå inte tänkt att aborter är ett preventivmedel.
  • Mathilda88

Känner många som inte vill ha barn och som valt att ha ett barnfritt liv. Tycker man gör helt rätt i att välja det, tycker du gör rätt i att göra en abort. 

Vad jag blir så enormt besviken på är att folk som vanligt ska antingen försöka övertala en till att behålla det, eller direkt slänga ut anklagelser mot den som vill göra abort. Aldrig ställer folk mannen mot väggen!! För han är minst lika eller än mer ansvarig i det hela! 
    Tycker det är dags att vi kvinnor står upp för varandra istället för att hugga varandra i ryggen. Så många går långväga för att skydda sig, mår skit på vägen av preventivmedlena och blir ändå gravid - och får likförbannat skiten för allt! Får dessutom stå med alla konsekvenser oavsett om de väljer åtgärd eller ger upp och går graviditeten ut. Under tiden går män runt och sprider sin sperma utan att ta ansvar vare sig i situationen eller ansvar efter, än mindre de fysiska konsekvenserna, inkomstbortfall etc. 
    Hade vi vänt fokuset på rätt håll så hade vi kunnat ändra synen i samhället och få männen att inse deras ansvar i det hela. Just nu spelar vi dom rakt i händerna igenom att slåss mot varandra istället och de känner att - Ja jag har ju uppenbarligen inte gjort ngt fel och går vidare obekymrad.

• Anonym (Vichy)
    Mathilda88 skrev 2025-03-11 21:40:40 följande:

Känner många som inte vill ha barn och som valt att ha ett barnfritt liv. Tycker man gör helt rätt i att välja det, tycker du gör rätt i att göra en abort. 

Vad jag blir så enormt besviken på är att folk som vanligt ska antingen försöka övertala en till att behålla det, eller direkt slänga ut anklagelser mot den som vill göra abort. Aldrig ställer folk mannen mot väggen!! För han är minst lika eller än mer ansvarig i det hela! 
    Tycker det är dags att vi kvinnor står upp för varandra istället för att hugga varandra i ryggen. Så många går långväga för att skydda sig, mår skit på vägen av preventivmedlena och blir ändå gravid - och får likförbannat skiten för allt! Får dessutom stå med alla konsekvenser oavsett om de väljer åtgärd eller ger upp och går graviditeten ut. Under tiden går män runt och sprider sin sperma utan att ta ansvar vare sig i situationen eller ansvar efter, än mindre de fysiska konsekvenserna, inkomstbortfall etc. 
    Hade vi vänt fokuset på rätt håll så hade vi kunnat ändra synen i samhället och få männen att inse deras ansvar i det hela. Just nu spelar vi dom rakt i händerna igenom att slåss mot varandra istället och de känner att - Ja jag har ju uppenbarligen inte gjort ngt fel och går vidare obekymrad.

Och just därför känner inte jag att det ligger på mitt bord att dessutom sterilisera mig då jag redan gjort så himla mycket på den här fronten. Han vill inte ens köpa kondomer, än mindre använda dom. 

Angående inkomstbortfall har jag faktiskt bett honom att stå för det i samband med aborterna för att skapa någon slags friktion hos honom också. Men det har varit småpengar i jämförelse med vad jag gick igenom och initiativet kom ju inte från honom.

Men ja, ibland känns det som att det bara är folk som aldrig har sex som kommenterar i dessa trådar. Det förekommer mycket förenklingar och dömanden. Men sexlivet är sällan så svart eller vit. 
  • Anonym (aldrig en mebis)
    Krocko skrev 2025-03-10 09:38:38 följande:
    Men du bestämmer själv om du vill sterilisera dig eller inte. Det låter ju som det självklara alternativet för dig, du kunde gjort det i samband med den jobbiga aborten så hade dina problem löst sig.
    Men okunniga människa+ alla andra i tråden som skrivit samma sak, kvinnor FÅR inte en sterilisering i Sverige om man är under typ 30 år.

För alla läkare vill slippa hantera att kvinnan ångrar sig senare, eftersom det inte går att backa. 

Så ert råd är värdelöst om TS inte är så gammal än.

TS, jag tycker du borde ha hormonspiral tills du kan få sterilisering i så fall, den funkar bra för väldigt många. Eller att mannen kan få lösa problemet- hans operation går lättare att reversera.

Men det är väldigt få män som kan tänka sig att ta det ansvaret, givetvis. Fast knulla oskyddat går bra...
Svar på tråden Är gravid och hatar det - abort bokad