• Anonym (Bengt-Arvid)

Tips när hon går i pension

Jag har varit pensionär i några år, medan hustrun jobbat. Nu funderar hon på att gå i pension själv. Hon är lite fundersam hur det ska bli när vi blir lediga hela tiden, tillsammans.

Några tips eller tankar om det?

• Svar på tråden Tips när hon går i pension
  • Anonym (W)

Se till att ni har aktiviteter, både gemensamma och egna, inplanerade. 

• Anonym (J)
    Anonym (A) skrev 2025-01-23 12:59:47 följande:

Nej, inga tankar. 

Anonym (B) skrev 2025-01-23 13:01:09 följande:

Men var inte så trista och svara i en tråd ens då. 

Viktigt att ni nu hittar saker ni tycker om att göra, både tillsammans men också var för sig för att få egentid. Gör roliga saker. Bio, promenader, simma, spela spel, hitta en ny hobby, osv.

• Anonym (B)
    Anonym (J) skrev 2025-01-23 13:37:52 följande:

Men var inte så trista och svara i en tråd ens då. 

Vi blev tillfrågade.
    Anonym (J) skrev 2025-01-23 13:37:52 följande:

Viktigt att ni nu hittar saker ni tycker om att göra, både tillsammans men också var för sig för att få egentid. Gör roliga saker. Bio, promenader, simma, spela spel, hitta en ny hobby, osv.

Tack, det ska jag tänka på!

• Anonym (Hm)

Gör saker tillsammans som ni båda tycker om, resa, skogspromenader, picknick o.s.v. Sådant ni gillar.

• Anonym (Alve)

Skaffa er rutiner så att dagarna blir givande för er.
    I alla fall har min ena förälder verkligen behövt det för att inte dagarna bara ska försvinna.
    Utan nu har hen en rutin, hen går till gymmet direkt efter frukost och sen är det träning, bubbelbad, bastu och en fika i receptionen med alla andra 60+.
    Därefter handla lite, hem och fixa lunch och sen har halva dagen gått.
    Annars är risken att hen blir sittande.

Att fortsätta träffa vänner, bekanta, utföra hobbys etc är också viktigt, annars har man liksom inget nytt input. Inget nytt att tillföra pratet vid middagsbordet om man hänger ihop som två siamestvillingar hela dagen.

• Goneril

Damma av de gamla studentbetygen och skruv in er på Universitetet! Det gäller er båda! Har ni tidigare ägnat er åt ekonomi i yrkeslivet så läs någonting helt annat, till exempel på Humanisten. Jag gjorde det och tog examen 2017.
                                                                                                     Nu menar jag traditionella examina  med sslstentor och uppsatser och inte kvällskurser eller pensionärsuniversitetet, det är inge sport. Studielån behöver ni heller inte ta. Humanisten serverar också god lunch till bra pris. Många äldre läser språk, ni kommer att hitta pensionärskompisar..

• Anonym (Kit)

De pensionärer jag har omkring mig har, som flera skrivit, rutiner och återkommande aktiviteter, var för sig och tillsammans. Det är seniorkurser på folkhögskola, studiecirklar i möbelsnickeri, träning, bokcirkel, söndagsfika med vänner mm. 

Vet några som tar morgonpromenad tillsammans varje dag. Fimns det barnbarm är de med dem, tex kör till simskola eller träning någon dag i veckan. 

Några hållpunkter i veckan så att allt inte bara flyter omkring verkar många må bra av. 

• Anonym (Kit)
    Goneril skrev 2025-01-24 07:02:54 följande:

Damma av de gamla studentbetygen och skruv in er på Universitetet! Det gäller er båda! Har ni tidigare ägnat er åt ekonomi i yrkeslivet så läs någonting helt annat, till exempel på Humanisten. Jag gjorde det och tog examen 2017.
                                                                                                     Nu menar jag traditionella examina  med sslstentor och uppsatser och inte kvällskurser eller pensionärsuniversitetet, det är inge sport. Studielån behöver ni heller inte ta. Humanisten serverar också god lunch till bra pris. Många äldre läser språk, ni kommer att hitta pensionärskompisar..

Kul idé, förutsatt att man inte tar upp studieplats för unga människor i behov av utbildning. Eftertraktade utbildningar med begränsat antal platser tycker jag att man ska hålla sig borta ifrån. Våra ungdomar behöver dem. 

Folkhögskolorna har också kurser, både seniorkurser med kanske en träff i veckan och termins- och årslånga kurser. De vill inte sällan ha åldersblandning i grupperna för bra gruppdynamik. 

• Anonym (pluggis)
    Anonym (Kit) skrev 2025-01-24 07:19:42 följande:

Kul idé, förutsatt att man inte tar upp studieplats för unga människor i behov av utbildning. Eftertraktade utbildningar med begränsat antal platser tycker jag att man ska hålla sig borta ifrån. Våra ungdomar behöver dem. 

Folkhögskolorna har också kurser, både seniorkurser med kanske en träff i veckan och termins- och årslånga kurser. De vill inte sällan ha åldersblandning i grupperna för bra gruppdynamik. 

Humaniora är knappast vad unga borde ägna sig åt om de vill ha ett jobb, och det finns vanligen gott om plats i filosofi- historia- och etnologisalar. På min tid blev man antagen bara man gick in i rummet av misstag på uppropet.

De kurserna är billiga till skillnad från labintensiva och lärarintensiva kurser på  vissa program, och sen är det nog rätt få som bor så nära ett uni att de har möjlighet att ta kurser live. På distans är det ofta mer slappt och snart får vi väl AI-rättade tentor också på grundkurser så det blir inte så arbetsintensivt.
  • Anonym (Kit)
    Anonym (pluggis) skrev 2025-01-24 07:27:47 följande:
    Humaniora är knappast vad unga borde ägna sig åt om de vill ha ett jobb, och det finns vanligen gott om plats i filosofi- historia- och etnologisalar. På min tid blev man antagen bara man gick in i rummet av misstag på uppropet.

De kurserna är billiga till skillnad från labintensiva och lärarintensiva kurser på  vissa program, och sen är det nog rätt få som bor så nära ett uni att de har möjlighet att ta kurser live. På distans är det ofta mer slappt och snart får vi väl AI-rättade tentor också på grundkurser så det blir inte så arbetsintensivt.

Ja? 
    Jag skrev väl inget om att ungdomar borde läsa humaniora? (Förresten jobbar jag på en arbetsplats med ca 70 anställda, de flesta med högskoleexamen inom humaniora.)

• Anonym (Bengt-Arvid)

Tack för bra tips och input. Dagliga rutiner tror jag också på, eftersom man haft det i arbetslivet i kanske 50 år. Och att bejaka sin nyfikenhet med kurser eller annat, övervinna tröghet och motstånd.

• Goneril
    Anonym (Kit) skrev 2025-01-24 07:19:42 följande:

Jodå, jodå, där har du en "point" , man kan komma att betraktas som en inkräktare, jag är medveten om det. Nu läste jag språk och inte på Chalmers till exempel, där tanken är att man sedan ska börja arbeta som ingenjör, där hade jag känt samvetet tynga. Alla utbildningar  är för övrigt inte tillgängliga för äldre.
                                                                                                         På Humanisten finns en tidning som heter "Spionen" där studenter intervjuas och där de uttrycker åsikter om "panchisar" i lektionssalarna.                                              Uppfattningen allmänt är att vi äldre är välkomna om vi "kan föra oss", det vill säga ha låg profil. Ofta läser man något som man redan behärskar, i mitt fall engelska som varit mitt företags koncernspråk i många år och som jag redan hade avlagt examen i för länge sen.                                                                                                                       .                                                                                    "Att föra sig" innebär att man får försöka dämpa sig och inte dominera lektionerna.Rätt mycket av grammatiken behärskade jag och då kan det vara frestande att "breda ut sig", men i stället får man "knipa".Man behöver inte berätta att ett visst talesätt var vanligt förr; det är inte dagens studenter intresserade av. De vill klara sina studier för ett  framtida yrkesliv, så fort som möjligt, CSN tickar på.                                                                                                                                                                        Lite besvärande var det trots allt med  kandidatuppsatserna, tema Shakespeare, där jag tog handledare i anspråk. Till min oförställda glädje har jag dock sett på nätet att de har lästs och därmed kommit till användning vilket dämpar samvetskvalen.                                                                                                                      Covid kom, då tvingades jag avbryta, men under sju.är läste jag, omväxlande hel - och halvfart. Det är det bästa jag gjort i mitt liv. I kompisgänget gjorde flera pensionärer på samma sätt, inga kvällskurser där folk går för att fördriva tiden utan ordentliga utmaningar. Jag vill till och med hävda att det välmående som studierna ger befordrar hälsan och fördröjer kontakten med vårdapparaten. På så sätt kanske vi äldre studenter betalar tillbaka lite av det vi fått. Inte heller att förglömma är att godkända betyg ger universiteten poäng.
Svar på tråden Tips när hon går i pension