Tips när hon går i pension
Jag har varit pensionär i några år, medan hustrun jobbat. Nu funderar hon på att gå i pension själv. Hon är lite fundersam hur det ska bli när vi blir lediga hela tiden, tillsammans.
Några tips eller tankar om det?
Jag har varit pensionär i några år, medan hustrun jobbat. Nu funderar hon på att gå i pension själv. Hon är lite fundersam hur det ska bli när vi blir lediga hela tiden, tillsammans.
Några tips eller tankar om det?
Nej, inga tankar.
Nä
Se till att ni har aktiviteter, både gemensamma och egna, inplanerade.
Nej, inga tankar.
Nä
Men var inte så trista och svara i en tråd ens då.
Viktigt att ni nu hittar saker ni tycker om att göra, både tillsammans men också var för sig för att få egentid. Gör roliga saker. Bio, promenader, simma, spela spel, hitta en ny hobby, osv.
Nä
Men var inte så trista och svara i en tråd ens då.
Nä
Viktigt att ni nu hittar saker ni tycker om att göra, både tillsammans men också var för sig för att få egentid. Gör roliga saker. Bio, promenader, simma, spela spel, hitta en ny hobby, osv.
åk på någon resa tillsammans.
Gör saker tillsammans som ni båda tycker om, resa, skogspromenader, picknick o.s.v. Sådant ni gillar.
Skaffa er rutiner så att dagarna blir givande för er.
I alla fall har min ena förälder verkligen behövt det för att inte dagarna bara ska försvinna.
Utan nu har hen en rutin, hen går till gymmet direkt efter frukost och sen är det träning, bubbelbad, bastu och en fika i receptionen med alla andra 60+.
Därefter handla lite, hem och fixa lunch och sen har halva dagen gått.
Annars är risken att hen blir sittande.
Att fortsätta träffa vänner, bekanta, utföra hobbys etc är också viktigt, annars har man liksom inget nytt input. Inget nytt att tillföra pratet vid middagsbordet om man hänger ihop som två siamestvillingar hela dagen.
Damma av de gamla studentbetygen och skruv in er på Universitetet! Det gäller er båda! Har ni tidigare ägnat er åt ekonomi i yrkeslivet så läs någonting helt annat, till exempel på Humanisten. Jag gjorde det och tog examen 2017.
Nu menar jag traditionella examina med sslstentor och uppsatser och inte kvällskurser eller pensionärsuniversitetet, det är inge sport. Studielån behöver ni heller inte ta. Humanisten serverar också god lunch till bra pris. Många äldre läser språk, ni kommer att hitta pensionärskompisar..
De pensionärer jag har omkring mig har, som flera skrivit, rutiner och återkommande aktiviteter, var för sig och tillsammans. Det är seniorkurser på folkhögskola, studiecirklar i möbelsnickeri, träning, bokcirkel, söndagsfika med vänner mm.
Vet några som tar morgonpromenad tillsammans varje dag. Fimns det barnbarm är de med dem, tex kör till simskola eller träning någon dag i veckan.
Några hållpunkter i veckan så att allt inte bara flyter omkring verkar många må bra av.
Damma av de gamla studentbetygen och skruv in er på Universitetet! Det gäller er båda! Har ni tidigare ägnat er åt ekonomi i yrkeslivet så läs någonting helt annat, till exempel på Humanisten. Jag gjorde det och tog examen 2017.
Nu menar jag traditionella examina med sslstentor och uppsatser och inte kvällskurser eller pensionärsuniversitetet, det är inge sport. Studielån behöver ni heller inte ta. Humanisten serverar också god lunch till bra pris. Många äldre läser språk, ni kommer att hitta pensionärskompisar..
Kul idé, förutsatt att man inte tar upp studieplats för unga människor i behov av utbildning. Eftertraktade utbildningar med begränsat antal platser tycker jag att man ska hålla sig borta ifrån. Våra ungdomar behöver dem.
Folkhögskolorna har också kurser, både seniorkurser med kanske en träff i veckan och termins- och årslånga kurser. De vill inte sällan ha åldersblandning i grupperna för bra gruppdynamik.
Kul idé, förutsatt att man inte tar upp studieplats för unga människor i behov av utbildning. Eftertraktade utbildningar med begränsat antal platser tycker jag att man ska hålla sig borta ifrån. Våra ungdomar behöver dem.
Folkhögskolorna har också kurser, både seniorkurser med kanske en träff i veckan och termins- och årslånga kurser. De vill inte sällan ha åldersblandning i grupperna för bra gruppdynamik.
Ja?
Jag skrev väl inget om att ungdomar borde läsa humaniora? (Förresten jobbar jag på en arbetsplats med ca 70 anställda, de flesta med högskoleexamen inom humaniora.)
Tack för bra tips och input. Dagliga rutiner tror jag också på, eftersom man haft det i arbetslivet i kanske 50 år. Och att bejaka sin nyfikenhet med kurser eller annat, övervinna tröghet och motstånd.