• Anonym (Barn)

Boendeförälder skyldighet?

Hej, jag fick ett son tillsammans med en kvinna som bor 5 timmar bort. Vill jag ha någon kontakt med mitt barn är det bara jag som får åka dit, som ska ringa, allt för att upprätthålla någon form av kontakt. 

Hon har aldrig erbjudit sig att komma hit eller på något annat sätt underlätta. 
    Jag ser det som någon form av umgängessabotage för bara för hon har boendet fråntar det inte hennes ansvar för att underlätta för oss att kunna ses.

Eller är jag ute och cyklar?

• Svar på tråden Boendeförälder skyldighet?
  • Anonym (J)
    Anonym (E) skrev 2025-01-23 15:45:33 följande:

Det är ingen här som vet omständigheterna till varför de bor så långt ifrån varandra och vad som hänt i deras relation så en del svar är lite väl hårda, kan ju lika gärna vara mamman som bara fick för sig att ta sitt pick och pack och dra mitt i graviditeten. Nu skriver ts och ber om råd då han VILL ha en relation med barnet och det är det väsentliga, hur de hamnade i den här situationen kvittar.

Jag håller med om att ni borde försöka få till ettumgängesschema via rätten 

Men han berättar ju ingenting heller så är svårt att gissa. 
  • Anonym (E)
    Anonym (J) skrev 2025-01-23 15:52:05 följande:
    Men han berättar ju ingenting heller så är svårt att gissa. 
    Nej det gör han inte och det spelar egentligen ingen roll, han ställer en fråga om vad som gäller angående umgänget då han VILL vara där för sitt barn och ha en relation, hur och varför de är där de är spelar ingen roll, barnet har rätt till sina föräldrar. Nedan svar är extremt onödigt och väldigt dömande:

"Idiot. Du får ta ansvar och flytta ihop med henne. slår vad om att du inte betalat en krona eller funnits där för dem från början. "
  • Anonym (J)
    Anonym (E) skrev 2025-01-23 16:02:21 följande:
    Nej det gör han inte och det spelar egentligen ingen roll, han ställer en fråga om vad som gäller angående umgänget då han VILL vara där för sitt barn och ha en relation, hur och varför de är där de är spelar ingen roll, barnet har rätt till sina föräldrar. Nedan svar är extremt onödigt och väldigt dömande:

"Idiot. Du får ta ansvar och flytta ihop med henne. slår vad om att du inte betalat en krona eller funnits där för dem från början. "
    Okej så varför är han inte det då kan man fråga sig men hon är det uppenbarligen 
  • Anonym (styvförälder)

Fast det beror ju på hur gammalt barnet är.
    Är barnet litet?
    Du kan åka dit ensam och hälsa på barnet, är barnet litet måste ju både hon och barnet resa, är barnet litet är det inte så lätt att ensam köra bil i 5 timmar, är man två men en person med små barn som oftast tycker att det är jättejobbigt att åka bil i så många timmar. Har hon bil?
    Även att åka tåg ensam med ett litet barn så länge kan vara jobbigt för barnet.
    Hon kan ju inte heller åka hem samma dag utan måste bo någonstans.
    Är barnet gammalt nog att åka tåg eller buss själv i så många timmar? då måste barnet vara minst 11-12 år.

Sen beror det på, har ni bott tillsammans i en stad och en av er flyttade ifrån staden? då har den som flyttat mer ansvar att man bor långt ifrån varandra.
    Har ni bott tillsammans i någon stad där någon av er har släktingar?

Så förutsättningarna kan vara olika för hur ni kan fördela kostnader mm.
    Som sagt har hon bil? har du bil? kan barnet åka själv?
    Du kan resa själv till barnet, hon måste resa själv med barnet om det är litet.
    Är barnet litet kan det också var tryggare för barnet att ses i hemmamiljön när det är så långt mellan er.

Är barnet större och önskar åka till dig oftare?
    Så mycket beror på ålder och förutsättningar.

• EpicF

Föräldrabalken paragraf 15: "Barnet ska ha rätt till umgänge med en förälder som det inte bor tillsammans med, utom när det strider mot barnets bästa. Umgänget kan ske genom att barnet och föräldern träffar varandra eller genom att de har annan kontakt.

Barnets föräldrar har ett gemensamt ansvar för att barnets behov av umgänge med en förälder som barnet inte bor tillsammans med så långt möjligt tillgodoses. Särskilt förordnade vårdnadshavare och en tillfällig vårdnadshavare har motsvarande ansvar". 

www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/foraldrabalk-1949381_sfs-1949-381/

Så ja, enligt lagen kan det ses som umgängessabotage om inte mamman medverkar och underlättar till att barnet träffar sin pappa. 

Det är barnet som har rätt till umgänge med båda sina föräldrar. Inte föräldrarna som har rätt till ungäe med sina barn. 
  • Anonym (E)
    Anonym (J) skrev 2025-01-23 16:05:16 följande:
    Okej så varför är han inte det då kan man fråga sig men hon är det uppenbarligen 
    Jadu, som sagt, det kan lika gärna vara hon som bara drog, alla kan inte bara flytta hur som helst över halva Sverige, men vi vet ju inte och den finns ingen anledning att spekulera utan vi kan hålla oss till frågan.

Jag vet inte vad som hänt i ditt liv som gjort dig så bitter (känner igen dig från andra trådar) men jag hoppas att du finner lyckan snart, jag kommer inte att fortsätta diskutera med dig
  • Anonym (J)
    Anonym (E) skrev 2025-01-23 17:13:04 följande:
    Jadu, som sagt, det kan lika gärna vara hon som bara drog, alla kan inte bara flytta hur som helst över halva Sverige, men vi vet ju inte och den finns ingen anledning att spekulera utan vi kan hålla oss till frågan.

Jag vet inte vad som hänt i ditt liv som gjort dig så bitter (känner igen dig från andra trådar) men jag hoppas att du finner lyckan snart, jag kommer inte att fortsätta diskutera med dig
    Vilken enkelt trick du kör. Har inte varit aktiv här på över ett halvår så att. Hon hade inte kunnat dra om de haft gemensam vårdnad. Finner detta orimligt. Nej för du har inga argument. Hon är där - inte han. Det säger sig självt. 
  • Tow2Mater

Har du vårdnad? Om inte, flytta närmare och driv vårdnaden i rätten. Skaffa juridiskt ombud.

• Anonym (???)
    Anonym (J) skrev 2025-01-23 17:18:00 följande:
    Vilken enkelt trick du kör. Har inte varit aktiv här på över ett halvår så att. Hon hade inte kunnat dra om de haft gemensam vårdnad. Finner detta orimligt. Nej för du har inga argument. Hon är där - inte han. Det säger sig självt. 
    Vem säger att hon dragit? Det kanske är ett ons som blev gravid. Det kanske är han som flyttat innan han visste om graviditeten.

Ja, hon och barnet är på plats A och på plats B. Han vill ha umgänge med sitt barn, det betyder att han inte är en fullständig skithög. 

Som svar på frågan så är det båda föräldrarnas skyldighet att främja umgänge, det ligger inte endast på en. Du kan rådfråga familjerätten i din kommun. 
  • Anonym (E)
    Anonym (J) skrev 2025-01-23 17:18:00 följande:
    Jag tänkte inte fortsätta diskutera med dig men det finns en person som brukar kallas sig (j) och verkar hata män, på  sätt du skriver så var jag övertygad om att ni är samma person men ber om ursäkt ifall jag misstagit mig.

Du är kanske inte medveten om att man skriver på gemensam vårdnad efter att barnet har fötts, så det argumentet håller inte, och som jag tidigare skrivit så vet vi  inte omständigheterna och därför undrar jag varför du automatiskt antar att pappan är en idiot när likagärna  mamman kan vara den som brister. Oavsett så finns det ingen anledning att vara otrevlig när någon ber om råd
  • Anonym (B)

Det skulle vara intressant om TS skulle svara.

• Anonym (J)
    Anonym (E) skrev 2025-01-23 20:48:58 följande:
    Jag tänkte inte fortsätta diskutera med dig men det finns en person som brukar kallas sig (j) och verkar hata män, på  sätt du skriver så var jag övertygad om att ni är samma person men ber om ursäkt ifall jag misstagit mig.

Du är kanske inte medveten om att man skriver på gemensam vårdnad efter att barnet har fötts, så det argumentet håller inte, och som jag tidigare skrivit så vet vi  inte omständigheterna och därför undrar jag varför du automatiskt antar att pappan är en idiot när likagärna  mamman kan vara den som brister. Oavsett så finns det ingen anledning att vara otrevlig när någon ber om råd
    Du har misstagit dig. jag brukar inte använda den signaturen och jag hatar inte män. Det gör man faktiskt inte alls, du behöver inte läxa upp mig. Jag har personligen varit med om tre olika förfaranden gällande detta, som du själv var inne på vet ingen av oss vad som hänt eftersom TS vägrar svara. 
Svar på tråden Boendeförälder skyldighet?