• Anonym (Man)

Barn med ex, ny relation

Lång historia kort. Jag och en betydligt yngre kvinna hade ett stormigt förhållande under några år. Vi fick ett barn tillsammans. Vi har inte kunnat prata med varandra på ett bra sätt sedan det gick åt skogen. Nu har jag träffat en ny kvinna som ligger i skilsmässa, har separerat men deras relation har varit död sedan länge och jag är helt säker på att det är ok där. 

Vi ska nu flytta ihop efter en tids dejtande men brottas med plågsamma tankar kring mitt ex och barn. Exet är elak mot mig när jag hör av mig och hon har dessutom träffat en ny vilket gör mig helt vansinnig. Den nya kvinnan försöker hjälpa mig och är på väg att flytta till mig från en annan stad. Vad ska jag göra? 

• Svar på tråden Barn med ex, ny relation
  • Anonym (Q)

Tror det går lite halvtungt för TS nu eftersom han inte uppdaterar. Vill väl inte höra ?vad var det vi sa?. 

• Anonym (M)
    Anonym (Q) skrev 2025-04-07 07:43:15 följande:

Tror det går lite halvtungt för TS nu eftersom han inte uppdaterar. Vill väl inte höra ?vad var det vi sa?. 

Han uppdaterar väl när han kommit till tingsrätten, det skulle han ju
  • Anonym (Q)
    Anonym (M) skrev 2025-04-07 13:33:55 följande:
    Han uppdaterar väl när han kommit till tingsrätten, det skulle han ju
    Då lär det ha ett bra tag innan kvarnarna malt och de har gjort sitt. Kan bli ett styvt jobb för TS att följa FR förslag fram tills dom har fallit i TR. Inte till hans fördel om han sätter sig på bakhasorna och försöker med sina orimliga krav. För att toppa det hela kommer han ju att få pröjsa det han lagstadgat hittills har skitit i. Men fjällan är ju delaktig och stöttar så det går säkert jättebra. Bara att önska honom lycka till. 
  • FannyN

Jag har mycket erfarenheter av vårdnadstvister och utredningar genom mitt förra jobb. Du kommer inte att få till att ni ska åka halva vägen var. Det är du som får köra. Inte heller är det okej med sex umgängen om året utan du får vara mycket mer engagerad än så. Det är för lång tid mellan för ett så litet barn.
    Du kommer även att få betala ca 1700 i månaden i underhåll. Det är den summan mamman kommer att få. Har du dålig ekonomi så kan det bli så att få kommer fram till ett lägre belopp att kräva dig på.

• Anonym (Man)
    FannyN skrev 2025-04-13 00:51:39 följande:

Jag har mycket erfarenheter av vårdnadstvister och utredningar genom mitt förra jobb. Du kommer inte att få till att ni ska åka halva vägen var. Det är du som får köra. Inte heller är det okej med sex umgängen om året utan du får vara mycket mer engagerad än så. Det är för lång tid mellan för ett så litet barn.
    Du kommer även att få betala ca 1700 i månaden i underhåll. Det är den summan mamman kommer att få. Har du dålig ekonomi så kan det bli så att få kommer fram till ett lägre belopp att kräva dig på.

Nu är det lättare eftersom vi är två. Umgänget gick bra och de verkar lite mer samarbetsvilliga nu. Att ha en helg är ingenting orimligt. 
  • Anonym (Skärpning!)
    Anonym (Man) skrev 2025-04-18 15:42:50 följande:
    Nu är det lättare eftersom vi är två. Umgänget gick bra och de verkar lite mer samarbetsvilliga nu. Att ha en helg är ingenting orimligt. 
    Så ni åkte till staden där sonen bor och hälsade på?
    Det gick bra och inget påhopp ifrån mammans ex som du varit så rädd för?
    Hittade ni någonstans att bo över?
    Hur ofta ska ni besöka sonen? 
    I gång i månaden? varannan helg? 
    Har du börjat betala underhåll nu?
  • EpicF
    Anonym (Man) skrev 2025-04-18 15:42:50 följande:
    Din nya fjälla ska inte betala någonät underhåll för DIN son. Det ska du göra. Enbart du. 
  • FannyN

Vad kul att det gick bra. Det är inget konstigt att du vill ha honom en helg. Det får vi hoppas går bra när han är mogen för det.

• Anonym (X)

Ja, oj vad tyst TS  blev när han fick en reality check.

• Xenia
    EpicF skrev 2025-04-18 21:55:33 följande:
    Din nya fjälla ska inte betala någonät underhåll för DIN son. Det ska du göra. Enbart du. 
    Men i praktiken blir det ändå en lättnad eftersom de blir två om hyran, maten m m. Skulle han pga underhållet få ont om pengar till detta så täcker hon upp, så brukar man göra när man är sammanboende. Såvida inte flickvännen ska räknas som inneboende.
  • Anonym (M)

TS kan du inte berätta hur det går? Eller har du gett upp?

• EpicF
    Xenia skrev 2025-05-24 18:39:16 följande:
    Men i praktiken blir det ändå en lättnad eftersom de blir två om hyran, maten m m. Skulle han pga underhållet få ont om pengar till detta så täcker hon upp, så brukar man göra när man är sammanboende. Såvida inte flickvännen ska räknas som inneboende.
    Ja, om hon vill vara med och betala så får hon göra det. Men det är inget ts ska ta för givet.  
  • Anonym (X)
    Anonym (M) skrev 2025-05-25 10:48:44 följande:

TS kan du inte berätta hur det går? Eller har du gett upp?

Han har gett upp och återgått till att skita i ungen och gnäller om hur hemskt det är att han inte får träffa honom till sina vänner som är lika dåliga farsor.
Svar på tråden Barn med ex, ny relation