• Anonym (Anders_N)

Köpa ett hus för alla besparingar ?

Hejsan. Har en fråga som förmodligen finns många svar på, men vill veta hur ni skulle ha gjort. Jag har ett hus jag vill köpa, kontant typ, inga lån, jag har den summan på banken. Låt säga jag har 1 miljon där, huset kan kosta mig nånstans mellan 850 000 till kanske just 1 miljon. Inga renoveringar behövs, bara flytta in. Men jag funderar, hur mycket bör man ha kvar på kontot, jag vill inte gärna hamna på 0 där men vad är lämplig summa att ha kvar för diverse utgifter ? Drömmer

• Svar på tråden Köpa ett hus för alla besparingar ?
  • Anonym (Multo bene)

Utan att basera det på någon slags fakta egentligen så skulle jag personligen välja att ha kvar 100 000. 

• Anonym (Multo bene)

Eller priset för en värmepanna kanske.

• Anonym (Anders_N)
    Anonym (Multo bene) skrev 2025-01-24 02:31:17 följande:

Eller priset för en värmepanna kanske.

Är fjärrvärme, men centralen är rätt ny.
  • Anonym (S)

Beror på skicket på huset? 

Är taket i riskzonen tex? Eller är allt nytt? 

Är allt nytt skulle jag nog sparat 200tkr. Annars lite mer men beroende på vad det är som kan riskera att behöva bytas. 

Skulle inte binda alla mina pengar i en fastighet. 

• Anonym (Joi)

Tänk att du ska kunna bli långtidssjuk, få strul med Försäkringskassan och ändå ha råd med en vattenläcka, trasigt tak etc. Bara att bli sjuk kan ta mycket av ens buffert, så ha en buffert för sånt och en för huset. Jag hade tänkt ca 100 000 vardera. Om du behöver bil för att bo i huset så lägg till ett sparande för bil också. Jag är skitdålig på bilekonomi, så har inget råd om summa för det. 

• Anonym (Dahlia)

Det beror ju lite på- sitter ditt jobb säkert? Finns det möjlighet att byta jobb/öka inkomster om huset kostar mer än du tror?

Jag har alltid sett det som antingen sparar man in på saker, eller ser man till att tjäna mer pengar, om det går knackigt.

Men värmepannan är ett bra exempel- 150 tkr i buffert till huset och i alla fall 3 månadslöner åt dig själv, tänker jag.

• Anonym (Ova)

Du ska ha pengar till lagfart och ev. pantbrev också. Så glöm inte att ta med det i beräkningen.

• Leofl

Det är bättre att investera pengarna i aktier eller fonder än att ha mindre lån. Bolån kostar kanske 3 procent värdestegring i värdepapper ligger på minst 6 procent. Låna till 39 procent av köpeskillingen så slipper du amortera,

Förutom att det är en bättre ekonomi så har du tillgång till dina pengar när det behövs

• Aliona

Jag skulle inte ha lagt in alla besparingar i en bostad, dels för att det är bra att ha likvida medel, dels för att man får mer avkastning på börsen än vad ett bostadslån kostar. 

Faktum är att jag var i liknandw situation som du för 10 år sedan och valde att bara lägga 20% av bostadens pris kontant teots att jag hade mycket mer. 

Sp här hade jag gjort: 
    200.000 till bostadsköpet 
    500.000 i fonder eller aktier 
    200.000 i mer säkert buffertsparande, tex lågriskfonder 
    100.000 till lagfart, pantbrev och renovering och inredning av bostaden för att få den som jag vill hs den (eller lägg det som inte behövs på börsen). 

• Toxicated

Gärna min 20000-30000kr till akuta saker som värmesystem kyl/frys tvättmaskin etc .............sen beror det på hur mycket pengar det rullar in varje månad.......du bör kunna fylla på din buffert inom tre månader om du tagit från den , tar det längre tid än så att fylla på upp till 20 000 - 30000kr hade jag ökat bufferten.

Sen som många skriver är det ekonomisk fördelaktigare att investera så mycket som går och ha juslån på resten,. Men det beror ju på om man vill göra, det. Det finns en känsla i att vara skuldfri och vill man det så kör på det. 

• Anonym (X)

Jag hade inte betalat hela huset kontant.

Så här hade jag nog gjort:

Lån 500 000 (inklusive pantbrev mm)
    Buffert 100 000 (på räntekonto)
    Fonder (global indexfond) 400 000

Sedan hade jag startat  ett nytt sparande som är för resor och andra planerade saker. 

Man kan diskutera de olika beloppen. Men jag tycker inte att du sätta allt i huset. 

• Anonym (Man53)

500t i lån och 500t kvar som cash 

500t x 3,5 % i ränta är 17500kr på året / 1458kr månaden 

bra å ha pengar på fickan , lägg i fonder och ha en reserv  om du blir sjuk eller något går sönder och du vill väl leva oxå ? 

• Anonym (Husägare)

Du ska göra det som känns bäst för dig själv men du behöver helt klart en buffert.
    Jag själv bor i ett obelånat hus och den känslan att vara utan lån är helt underbar oavsett vad andra säger att det är bättre att lägga in pengarna på börsen. Jag slipper vara en slav åt banken :) bara den känslan är underbar.
    Har aldrig förstått varför man ska hålla på och jaga pengar om man inte behöver?  Jag bor billigt och kan leva jäkligt gott och jag sover gott om nätterna.

• Anonym (Betty)

Inte ens folk med mycket pengar köpet saker kontant. Man tar lån. Anledningen är att räntan på lån är lägre än genomsnittet på börsen. Så du tjänar på att ha de tjänade pengarna investerade på aktier och isället betala ränta på lån

• Kalle Johansson

En viktig fråga eller snarare avgörande fråga är hur mycket du har kvar av din lön varje månad när allt är betalt. Dvs hur mycket du kan avsätta varje månad i sparkapital månad efter månad efter månad?

Det är väl just denna summa som avgör om du ska gå in med hela ditt sparkapital i ett husköp?

Personligen tycker jag att det definitivt inte är något fel att gå in med hela sparkapitalet i ett husköp. Den avgörande frågan är väl snarare hur du har miljonen placerad idag? På ett vanligt bankkont/sparkonto? Eller i aktiefonder eller lösa aktier?

Har du slantarna placerade i aktier eller aktiefonder som har haft en väldigt bra utveckling så är ju alternativet att belåna aktierna/fonderna och ta halva husköpet på lån.

Nu har jag tröttnat på elbilar och söker istället en gammal klassiker: https://www.karl-webmaster-johansson.top
Svar på tråden Köpa ett hus för alla besparingar ?