• Anonym (Undrande)

Hur mycket vill ni umgås med era svärföräldrar?

Jag och min fru bor ca 10/15 minuter från hennes föräldrar. Vi är där (vad jag tycker är.völdigt ofta) 2-3 gånger i veckan, sover över ibland på helgerna. Om min svärfar är borta under helgen åker vi dit och sover över hela helgen. Jag börjar tycka det är lite mycket. Men kanske jag som är.känslig 

• Svar på tråden Hur mycket vill ni umgås med era svärföräldrar?
  • Anonym (Betty)

Du är väldigt knapphändig med information. 

Varför följer du med dit så ofta om du inte vill? Blir din partner arg om du inte följer med? 

Hur kommer det sig att ni sover där?

• Anonym (H)

Just nu vill min sambo umgås rätt mycket med sina då hans pappa precis börjat må lite bättre efter ett hjärtstillestånd. Det förstår jag! Men han hälsar ofta på utan mig. Du måste väl inte följa med varje gång? Låt henne åka hem om du vill och umgås du med vänner istället eller bara ha en ensam kväll 

• Anonym (Jo)

Varför sover ni över när ni bor så pass nära?

• Anonym (Jo)

Träffa svärföräldrarna några gånger i månaden, dom är rara.

• Anonym (M)

Jag tänker att det beror lite på, är svärföräldrarna gammla och skröpliga och behöver mycket hjälp? Annars är det ju mycket, speciellt att sova över när ni trots allt bor såpass nära. Eller handlar det om att din fru vill ha stöttning i vardagen, något som i så fall kanske bör komma från dig? Eller beror det på något annat.

Det är ju väldigt lite information man får, svårt att bedöma vad som är rimligt då. 

• Anonym (Svärföräldrar)

Min man träffar mina föräldrar vid några tillfällen per månad. Han ringer även gärna en av mina föräldrar i affärsrelaterade sammanhang och får vägledning utifrån deras yrkeskunskaper.

Så min man pratar säkert med den personen minst 8-10 timmar per månad. 

Jag träffar däremot inte mina svärföräldrar och är väldigt nöjd med detta. 

• Hjelm

Det finns väl inget som är rätt och fel, men de flesta skulle nog tycka att två, tre gånger i veckan är väldigt ofta. 

Jag älskar att umgås både med mina föräldrar och mina svärföräldrar. Svärisarna bor långt bort och därför träffar vi dem ett fåtal gånger per år. Hade gärna setts oftare men det är praktiskt omöjligt. När vi väl ses sover vi över ibland, just för att det är en resa och vi vill passa på att maximera besöket.

Mina egna föräldrar bor en halvtimmes resväg bort. Dem träffar vi av förklarliga skäl mycket oftare, men absolut inte två, tre gånger i veckan. Snarare i månaden. Vi skulle heller inte sova över såvida det inte är ett mer speciellt tillfälle (nån gång på jul har vi gjort det om firandet är tänkt att fortsätta dagen efter).

Ärligt talat är det ingen jag vill träffa två, tre gånger i veckan utöver min sambo...

• Anonym (va)
    Anonym (Undrande) skrev 2025-01-25 22:29:36 följande:
    Hur mycket vill ni umgås med era svärföräldrar?

Jag och min fru bor ca 10/15 minuter från hennes föräldrar. Vi är där (vad jag tycker är.völdigt ofta) 2-3 gånger i veckan, sover över ibland på helgerna. Om min svärfar är borta under helgen åker vi dit och sover över hela helgen. Jag börjar tycka det är lite mycket. Men kanske jag som är.känslig 

Sover över på helgerna???? Är svärmor så gammal att hon inte kan lämnas ensam, eller varför gör ni så?

För övrigt låter det alldeles för mycket. Om det var min fru så skulle jag undra lite om hon är vuxen. Och om hon ville umgås så mycket så skulle hon få gå dit själv och jag skulle göra nåt annat.

Några ggr per månad på middag skulle jag tycka var lagom. Plus nån fika nån gå i veckan om man bor så nära.
  • Anilewe

1-2 gånger per år när vi är i vår hemland.
    Jag skulle aldrig träffa svärmor så ofta även om vi är grannar och inte ens mina föräldrar. 

• Anonym (Betty)

Hur har det gått? Har ni dragit ner på umgänget?

• Anonym (hirvi)

2-3 gånger i vecka.
    Min svärmor hämtar på förskolan 2-3 gånger i veckan ses vi.
    Hon bor på gång/cykelavstånd från oss/förskola/hennes hem
    Mycket tacksam 

• Anonym (Lovem)

Vi bor 15 mil från samtliga föräldrar. Mina är skilda, svärföräldrarna gifta sedan 40 år. Har en bra relation till alla. 

Svärföräldrarna kommer och hälsar på oss 4 dagar varje månad (torsdag-söndag) och då är de barnvakt fredagkvällen så att vi får gå ut och äta och ibland sova på hotell. Superlyxigt. 

Min pappa brukar vi träffa cirka en helg i månaden, lite oftare på sommaren då han har en fantastisk sommarstuga där vi har egen stuga på tomten. 

Mamma som inte längre kan köra långt med bil träffar vi ungefär varannan månad men brukar då försöka stanna lite längre, så det blir oftast i samband med skolloven och då stannar vi hela veckan. 

Det tycker vi är lagom. Vet att det blir mer resor ju äldre föräldrarna blir och ju mer hjälp de behöver. Men vi har renoverat om vårt hus med en extra lägenhet i anslutning till garaget med access in till huset via garaget och groventrén. Har meddelat våra föräldrar att de är välkomna när de önskar att stanna längre perioder och vid behov på heltid (vilket min delvis pappa planerar i samband med pensionen, att i perioden bo hos oss under vinterhalvåret och resterade tid av året i sommarstugan). 

Svar på tråden Hur mycket vill ni umgås med era svärföräldrar?