• Anonym (Pappas tjej)

Jobbig son

Min sambos son är jobbig.
    Han låter oss aldrig vara ifred.
    Han är vuxen och har egen lägenhet  men ska ändå ringa och komma hit hela tiden. 
    Vad göra?

• Svar på tråden Jobbig son
  • Anonym (M)
    Anonym (63:a) skrev 2025-01-26 16:40:20 följande:
    Nja?
    Är du sonen eller?

Tror du att jag är stensäker på mitt förslag kanske?

Har du läst sonens alla trådar?
    Det har jag.
    Nej inte alla men av det jag läst så känns det tveksamt att mer täckande kläder skulle få en sån person att lugna sig, därav mitt nja. Men visst TS kan ju prova det
  • Anonym (Pappas tjej)
    Anonym (63:a) skrev 2025-01-26 16:25:26 följande:
    Kan ju hända att han överdriver då.
    Men då är det ju bra.

Har du läst hans trådar?
    Ja, jag har läst hans trådar och det är därför jag skriver denna tråd.
    Jag har lessnat på att han kallar mig hagga mm och att han inte vill inse att han är vuxen och flyttat hemifrån. 
    Både jag och min sambo är vuxna och älskar varann. Är det så fel att vi pussas och håller varann i handen?
    Det är ju inte så att vi hånglar inför andra.
    Sambons son har synpunkter på att jag fick underkläder av hans pappa i julklapp  - jag önskade mig det.
    Det är väl bättre att jag får något jag verkligen vill ha istället för något som jag bara lägger undan.
  • Anonym (Pappas tjej)
    Anonym (JB) skrev 2025-01-26 16:55:08 följande:

Hur ofta är "hela tiden"?

Väldigt ofta!
    Om sambons son ringer till sambon och säger att "jag kommer om 5 minuter" och sambon säger att det inte passar så kommer sonen ändå.
    Om sambon inte svarar när sonen ringer så kommer sonen hit och knackar på dörren och frågar varför pappa inte svarar.
    Det är så flera gånger i veckan. 
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (Pappas tjej) skrev 2025-01-26 17:12:55 följande:
    Ja, jag har läst hans trådar och det är därför jag skriver denna tråd.
    Jag har lessnat på att han kallar mig hagga mm och att han inte vill inse att han är vuxen och flyttat hemifrån. 
    Både jag och min sambo är vuxna och älskar varann. Är det så fel att vi pussas och håller varann i handen?
    Det är ju inte så att vi hånglar inför andra.
    Sambons son har synpunkter på att jag fick underkläder av hans pappa i julklapp  - jag önskade mig det.
    Det är väl bättre att jag får något jag verkligen vill ha istället för något som jag bara lägger undan.
    Ja, alltså, det är ju rätt tacky att ge bort och öppna julklappar med underkläder framför folk..? Det är ju klart att det var taktlöst av pappan att ge dig sånt då. Du hade ju kunnat få öppna det när det bara var ni två, och hans vuxna son behövde ju inte se dina underkläder.. 

Mer extremt exempel såklart, men ingen vill ju direkt se ens förälder eller deras partner få en sexleksak i julklapp t.ex. oavsett om det är nåt dom önskat sig eller inte. Du är väl ändå smart nog att inse  hur det där blev en obekväm situation för sonen?
  • Anonym (Pappas tjej)
    Anonym (Alexandra) skrev 2025-01-26 18:32:19 följande:
    Ja, alltså, det är ju rätt tacky att ge bort och öppna julklappar med underkläder framför folk..? Det är ju klart att det var taktlöst av pappan att ge dig sånt då. Du hade ju kunnat få öppna det när det bara var ni två, och hans vuxna son behövde ju inte se dina underkläder.. 

Mer extremt exempel såklart, men ingen vill ju direkt se ens förälder eller deras partner få en sexleksak i julklapp t.ex. oavsett om det är nåt dom önskat sig eller inte. Du är väl ändå smart nog att inse  hur det där blev en obekväm situation för sonen?
    När blev underkläder sexleksaker?
    Jag antar att du blundar om du är i ett omklädningsrum i typ badhus eller gym.
    Blundar när du går i klädbutiker och absolut inte in på underklädesavdelningen.
    Har du barn? Jag hoppas isåfall att du inte köper sexleksaker till dom.
  • Anonym (Mm)
    Anonym (G) skrev 2025-01-26 13:09:22 följande:
    Fast han är ej föräldern utan mamman sambo. Och man får absolut ta avstånd till vuxna barn, tex om det vuxna barnet kräver mer än man orkar ge. man har bara skyldigheter tills barnet fyllt 18. Men man kan hjälpa sin son/dotter att ansöka om stöd hos kommunen om de inte kan ta hand om sig själva 

Om barnet fortfarande går i skolan har föräldrarna juridiska skyldigheter till 21 år. Men jag tycker att man gärna ska finns där för barnet hela livet och stötta och bryr sig om eftersom man fortfarande är en familj.

Vad ska man annars med familj till? 

• Anonym (M)
    Anonym (Alexandra) skrev 2025-01-26 18:32:19 följande:

Ja fast å andra sidan kanske det där var ett taffligt försök till hint mot sonen från pappans sida 
  • Anonym (Mm)

Du får helt enkelt acceptera det. Du har själv valt att bli en del av familjen, och i den ingår sonen. Jag förstår helt ärligt inte dom som vill ha sin partner helt för sig själva, när man vet om att det redan finns barn med i bilden. Älskar du din sambo, så bryr du dig också om hans barn. Eller accepterar dom åtminstone .

• Anonym (M)
    Anonym (Pappas tjej) skrev 2025-01-26 18:56:02 följande:
    Nu vet jag ju inte om du faktiskt menar allvar öht, men sonen får inte gå in i damernas omklädningsrum och se dina eller andra kvinnors underkläder där heller, det hade varit högst olämpligt
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (Pappas tjej) skrev 2025-01-26 18:56:02 följande:
    Du är inte så bra på läsförståelse, va? Jag skrev att det var ett mer extremt exempel, inte att det samma sak. Det är olämpligt att ge såna presenter öppet med andra, och om du tycker att det är rimligt är det väl bara ett tecken på att ni kanske beter er rätt gränslöst kring sonen i andra fall med.
  • Anonym (63:a)
    Anonym (Mm) skrev 2025-01-26 19:46:16 följande:

Om barnet fortfarande går i skolan har föräldrarna juridiska skyldigheter till 21 år. Men jag tycker att man gärna ska finns där för barnet hela livet och stötta och bryr sig om eftersom man fortfarande är en familj.

Vad ska man annars med familj till? 

Han är 26 om jag minns rätt. 
  • Anonym (Rut)
    Anonym (Go) skrev 2025-01-26 13:02:21 följande:
    Ändra inställning. Var glad att han kommer.

Din viktigaste uppgift som bonusföräldrer är att ta hand om bonusbarnen.
    En vuxen man som ringer och kommer över hela tiden? Vad är det roliga/sunda med det? Det låter ju lite vajsing. Det är väl inte alla som vill få besök i tid och otid. 
  • Anonym (Rut)
    Anonym (Go) skrev 2025-01-26 13:13:58 följande:
    Skillnad på juridiska och moraliska skyldigheter.

Moraliskt upphör aldrig skyldigheterna.
    Så man är moraliskt skyldig att ständigt ta emot besök från sitt vuxna barn och aldrig få nåt privatliv?
  • Anonym (Rut)
    Dexter dot com skrev 2025-01-26 13:18:25 följande:

Din sambo tycker ju att det är ok så acceptera det eller bli särbo. 

Så fu kar det inte. Har man valt att flytta ihop så får man tillsammans prata och diskutera hur man vill ha det och komma fram till en lösning. Tråkig inställning att resonerar så: "du får acceptera eller dra". 

Ts är ju inte förälder så man får ju förstå att man inte är intresserad av att nån annan vuxen ska komma till ens hem hela tiden. 

När mina barn blir vuxna med egna hem så skulle inte jag vilja att de sprang här oavbrutet. 
  • Anonym (Rut)
    Anonym (Mamma till 3) skrev 2025-01-26 14:44:22 följande:

Vad roligt att din sambo varit en bra förälder så barnet vill komma hem till er!

Låter ju dock inte som att barnet har utvecklats till en sund självständig son om han ska vara hemma hos pappa oavbrutet. Vem vill det ens? De flesta i den åldern (jag gissar att sonen är i tjuoårsåldern) brukar ha viktigare saker än att hänga hos föräldrarna hela tiden. 
Svar på tråden Jobbig son