• Anonym (Tess)

Min man vill att storasyskon ska vara med på förlossningen

Min man har en 26 årig dotter från ett tidigare äktenskap. Hon är färdig sjuksköterska och är intresserad av att bli barnmorska. 

Min man föreslog därför att hon skulle få delta på hennes lillasysters förlossning i april? När jag ska föda, för att hon ska få vara med som stöd och se hur det funkar. 

Jag tycker att detta är helt stört och att vanliga barnmorskor eller sjuksköterskor kan väl jobba med detta utan att delta på deras närmaste förlossningar? 

Hur kan jag lägga upp detta för min bonusdotter? 

• Svar på tråden Min man vill att storasyskon ska vara med på förlossningen
  • Anonym (Ditt val)
    EpicF skrev 2025-01-26 21:02:22 följande:
    Det ger dock ingen BM-erfarenhet.... 
    Nä, men en utsatt situation.
    Vad bra att du vet att det inte är en barnmorska som utför denna undersökningen. Det är du och 100% av alla, normalbegåvade, människor över 18 år som vet det.
  • Anonym (Ann)
    Anonym (Jag) skrev 2025-01-26 21:55:03 följande:
    TS bestämmer vem hon vill ska vara med.
    Det är ju det jag skriver, kvinnan kan porta t.o.m. mannen om hon vill. 
  • Ezmeraldah

Jag tror att det handlar om mannens relation till sin dotter. Han tror att detta ska leda till att han själv får en bättre relation till sin dotter - eller att han i alla fall kan döva sitt dåliga samvete en aning - om han är den som "ger henne en sån fantastisk möjlighet" inför en kommande karriär som barnmorska. Eller så tänker han att om dottern "knyter an till sin lillasyster" så kommer även hans relation till dottern att förbättras/de kommer att träffas oftare på grund av lillasystern. 

Hursomhelst är det inte TS problem. Hon kan bara svara "nej tyvärr, jag är inte bekväm med det" och sen är det inte mer med det. Hon bestämmer vem som är med på förlossningen och behöver inte förklara nåt för nån.

Det är ju inte ens säkert att dottern vill vara med på TS förlossning. Jag hade inte velat det. Hon kanske tycker att hennes pappa är jätteknäpp som ens kom på idén och dessutom föreslog det för TS. 

• Anonym (Lit)

Det är väl bara att berätta hur du vill att din förlossning ska se ut? Hon förstår väl det. Hon kanske t o m tänker att det är oartigt att tacka nej till då allt är din mans idé.

• Anonym (Hoppas TS har styrkan att stå på sig)

Man behöver inte ha fött barn själv för att kunna sätta sig in i situationen, vanligt sunt förnuft räcker för att förstå utsattheten. Att själv kunna välja de som ska närvara under förlossningen är självklart. Att erbjuda styvsystern utbildning på bekostnad av barnaföderskans välmående är magstarkt, hur tänkte den blivande barnafadern? Diskuterade han inte detta med sin partner innan han kläckte ur sig förslaget? Och "bonda" med en nyfödd, hur ska det gå till? Här talar mannens dåliga samvete, antagligen tynger det honom att han bildat ny familj med en mycket yngre partner.                                                                                 .....         Självklart ska den födande bestämma vem som ska vara i rummet, hon ska vara bekväm med de närvarande.Worst case scenario: Personalen på BB får förklara för styvsystern att hon inte är önskvärd. Det kommer att skapa konflikt i familjen så detta måste ju lösas innan det är dags. Det verkar som om två personer får närvara, barnaföderskan vill kanske ha sin egen mamma med sig samt partnern.                                                                                                                                            Man blir ju rätt arg när man läser detta, har karlar ingen inlevelseförmåga? Att de fattar hur barn kommer in i magen är uppenbart, men begriper de inte hur de kommer ut? Att ett barnahuvud ska passera en trång passage och vad det innebär för en kropp som redan burit ett foster under lång tid?  Jösses, vad korkat.                                                                                                            Vill styvsystern vara till hjälp kan hon erbjuda städning, matlagning, vad som helst, men inte sitta och nyfiket glo under förlossningen. Nu verkar inte styvsystern och den blivande modern vara särskilt tighta heller och vem vill ha en halvt om halvt främmande person stirrandes in i ens  privata kroppsdelar och höra ens jämmerskrik?                                                                                                          Konstigt att styvsystern som är utbildad sjuksköterska inte har känsla för
    människors personliga integritet. Den delen av utbildningen tycks hon ha missat.

• Anonym (Tistel)

"Nej" är en hel mening.

Det finns inget som är svårt här om man inte är en dörrmatta och jag hade slitit huvet av min man verbalt om han hade propsat på att bestämma vem som skulle vara i rummet där jag låg och led i minst 12 timmar.

• Anonym (XX&)
    Anonym (Tess) skrev 2025-01-26 16:02:59 följande:
    Det är min mans förslag som tycker detta är en fantastisk idé. Han tror även att vi skulle kunna komma närmare varandra på det här sättet. Sedan skulle hon få en väldigt unik roll för sin lillasyster. Han menar att det kan vara svårt att knyta an till ett småsyskon när man är så gammal. 
    Inget av detta är egentligen ditt problem. Att han har valt att skaffa barn med 26 års mellanrum är inte ditt fel och inte du som ska fixa deras relation genom att ligga där med benen i vädret inför din styvdotter.

Jag skulle bara säga att jag förstår hur han tänker, men jag har bestämt att den enda som får vara med på förlossningen är DU (till min man). 

Hon kan gärna komma och hälsa på när ni har kommit till avdelningen, men innan dess är det NEJ. 
  • EpicF
    Anonym (Ditt val) skrev 2025-01-27 00:10:48 följande:
    Nä, men en utsatt situation.
    Vad bra att du vet att det inte är en barnmorska som utför denna undersökningen. Det är du och 100% av alla, normalbegåvade, människor över 18 år som vet det.
    Nu var dock casen just BM-erfarenhet. 

Btw, så är alla läkarundersökning utsatta situationer.
  • Anonym (Ui)

Behöver du ens säga något? Det är inte ens något att diskutera om du inte vill. 

• GGN

Att vara med när syskonet föds hjälper väl inte anknytningen ett dugg? Bebisen kommer inte ens veta att hon är där. 

• Anonym (Xeena)

Detta är en väldigt utsatt situation. Att visa de mest privata delarna, och när jag kanske gör på mig, skulle jag inte vilja göra inför en bonusdotter. Det är för privat, och jag skulle uppleva det som ett störningsmoment i förlossningen, och kanske skrika "gå ut!". 

Svar på tråden Min man vill att storasyskon ska vara med på förlossningen