• Anonym (mellan stolarna)

20-åring som inte vill va vuxen

Jag önskar lite råd och stöd då jag känner mig väldigt ensam i den här situationen. Jag har en 20-årig hemma som gör minsta möjliga och ibland sover bort hela dagarna.

Jag önskar inte skammande då jag är rätt duktig på att skuldbelägga mig själv. Under hans tonårstid mådde jag riktigt kass, det var en slitig skilsmässa från hans pappa och massa omständigheter som gjorde att jag mådde skit (gick rätt i väggen och är fortfarande sjukskriven men på bättringsvägen) och han också, han var hemmasittare hela nian. Han fick gå individuellt program första året på gymnasiet och sedan fullföljde han ett program och tog student i våras även om det inte var hans förstahandsval.

Det har i familjen funnits omfattande insatser från socialtjänsten, nu är det enbart riktade mot hans far där lillebror bror varannan vecka. Sedan augusti bor han enbart hemma hos mig och hade det inte varit för mig hade han och hans far inte setts en enda gång sedan dess...

Det som fungerar är att han är inskriven på arbetsförmedlingen och precis och exakt uppfyller deras krav för att få aktivitetsersättning på drygt 4000 kr, så han kan nu betala för sig i alla fall sedan ett par månader. Han hjälper till lite hemma, men bara om man säger till och påminner.

Hans far har nyligen fått sina diagnoser add och autism och vi hade önskat att han också utredde sig då vi ser tendenser men han själv vill inte.

Ofta vänder han på dygnet och är vaken på natten och sover till långt in på sen eftermiddag. Det hjälper inte om man försöker väcka honom. När jag försöker prata med honom om framtiden och vad han vill göra svara han bara ""jag vet inte"". Han har väldigt svårt för nya sociala sammanhang och det är höga trösklar att ta tag i saker. Han är smart men jag tror han har väldigt lågt självförtroende. 

Hur kan jag reparera för tidigare förstörda år och hjälpa och stötta honom för att bli en mer självständig individ?

• Svar på tråden 20-åring som inte vill va vuxen
  • Anonym (A)

Det är kanske olika beroende på vilken kommun man jobbar? Jag har jobbat i fyra åt och vi beviljar endast inneboendehyra om barnet först har flyttat hemifrån men sen flyttar hem igen.

• Anonym (Jig)
    Anonym (M) skrev 2025-01-27 16:49:27 följande:
    Eller så accepterar det att födelsedagar och högtider inte är viktiga för honom. 

För alla är inte det viktigt och även det är helt normalt. 
    I förlängningen så handlar det om hans välmående och ett antaget behov att verka i sociala sammanhang. 

Det finns en hel del självvalda ensamstöringar också. Jag antar att det inte är något som skänker lycka till ts son, men kan naturligtvis inte veta. Vara ensam verkar däremot inte vara något för ts son då han kräver en del omhändertagande. 

om man generaliserar, finns olika konstellationer:

1. lycklig självständig man som inte bidrar till sociala sammanhang eller förväntar sig att vara med i sociala sammanhang såsom födelsedagsfirande eller högtider. Ensam och självgående

2. Lycklig man som bidrar och uppskattar sociala sammanhang, känner att han blir omhändertagen och tar hand om andra.

3. Olycklig osjälvständig man som inte bidrar till sociala sammanhang, har ett behov av att bli omhändertagen, är beroende av andra men vill samtidigt vara ensam. därav olyckan han känner.

Allt är normalt, men utgången för ts barn borde vara att skapa sig en viss självständighet och därigenom kunna vara sin egen lyckas smed.
  • Anonym (A)

Och ts kan kicka ut sonen och flytta till mindre. Sonen är vuxen och hennes ansvar för honom har upphört. 

• Anonym (Lite råd)
    Anonym (A) skrev 2025-01-27 19:01:32 följande:

Och ts kan kicka ut sonen och flytta till mindre. Sonen är vuxen och hennes ansvar för honom har upphört. 

Är det inte lite hårt? Det är hennes barn med en eventuell funktionsnedsättning som du menar ska slängas ut på gatan. Tror dom flesta föräldrar vill stötta sina barn på vägen och se till att det blir bra på sikt.
  • Anonym (M)
    Anonym (Lite råd) skrev 2025-01-27 21:48:05 följande:
    Är det inte lite hårt? Det är hennes barn med en eventuell funktionsnedsättning som du menar ska slängas ut på gatan. Tror dom flesta föräldrar vill stötta sina barn på vägen och se till att det blir bra på sikt.
    Det är väl ingen som påstår att ts ska slänga ut sin vuxna son på gatan bara sådär?!
  • Anonym (A)
    Anonym (Lite råd) skrev 2025-01-27 21:48:05 följande:
    Ja, absolut. Men så fungerar lagen i Sverige. Så resonerar man som handläggare på försörjningsstöd. Som privatperson resonerar jag inte riktigt lika hårt. Men försörjningsstöd = skattepengar. 
  • Anonym (Vrykvffigf)
    Anonym (mellan stolarna) skrev 2025-01-26 19:38:36 följande:
    20-åring som inte vill va vuxen

Jag önskar lite råd och stöd då jag känner mig väldigt ensam i den här situationen. Jag har en 20-årig hemma som gör minsta möjliga och ibland sover bort hela dagarna.

Jag önskar inte skammande då jag är rätt duktig på att skuldbelägga mig själv. Under hans tonårstid mådde jag riktigt kass, det var en slitig skilsmässa från hans pappa och massa omständigheter som gjorde att jag mådde skit (gick rätt i väggen och är fortfarande sjukskriven men på bättringsvägen) och han också, han var hemmasittare hela nian. Han fick gå individuellt program första året på gymnasiet och sedan fullföljde han ett program och tog student i våras även om det inte var hans förstahandsval.

Det har i familjen funnits omfattande insatser från socialtjänsten, nu är det enbart riktade mot hans far där lillebror bror varannan vecka. Sedan augusti bor han enbart hemma hos mig och hade det inte varit för mig hade han och hans far inte setts en enda gång sedan dess...

Det som fungerar är att han är inskriven på arbetsförmedlingen och precis och exakt uppfyller deras krav för att få aktivitetsersättning på drygt 4000 kr, så han kan nu betala för sig i alla fall sedan ett par månader. Han hjälper till lite hemma, men bara om man säger till och påminner.

Hans far har nyligen fått sina diagnoser add och autism och vi hade önskat att han också utredde sig då vi ser tendenser men han själv vill inte.

Ofta vänder han på dygnet och är vaken på natten och sover till långt in på sen eftermiddag. Det hjälper inte om man försöker väcka honom. När jag försöker prata med honom om framtiden och vad han vill göra svara han bara ""jag vet inte"". Han har väldigt svårt för nya sociala sammanhang och det är höga trösklar att ta tag i saker. Han är smart men jag tror han har väldigt lågt självförtroende. 

Hur kan jag reparera för tidigare förstörda år och hjälpa och stötta honom för att bli en mer självständig individ?

Locka med det ekonomiska? Om han utreds och får diagnosen autism har han rätt att söka aktivitetsersättning från fk och det är mer än dubbla vad han får nu. 

Dessutom har han rätt att arbetspröva på olika sätt och på så vis komma fram till vad han vill. 
  • Anonym (Vrykvffigf)
    Anonym (A) skrev 2025-01-27 22:57:23 följande:
    Ja, absolut. Men så fungerar lagen i Sverige. Så resonerar man som handläggare på försörjningsstöd. Som privatperson resonerar jag inte riktigt lika hårt. Men försörjningsstöd = skattepengar. 
    Man har rätt till försörjningsstöd även om man bor hos föräldrarna. 

Man får en del av hyran och andra gemensamma kostnader samt mat och hygien mm.

Dock har han aktivitetsersättning från Ams nu så det räknas bort. 
  • Anonym (Vuxen)
    Anonym (A) skrev 2025-01-27 22:57:23 följande:
    Förståeligt. 
  • Anonym (A)

Jag plus alla mina kollegor på kommunen där jag jobbar gör alltid avslag på hyresdel när det kommer till ungs vuxna som alltid bott hemma. Har de en gång flyttat hemifrån och sen flyttat hem igen kan de bli beviljade del av hyra. Del av mat, hygien osv beviljas också. Men förutsättningen är att klienten aktivt söker jobb eller har en vårdplanering som följs. Om klienten vill flytta hemifrån och hittar en lägenhet beviljar socialtjänsten hyreskostnaderna (får inte överskatta ett visst belopp). Kravet är dock att klienten söker bostadsbidrag också, samt alla bidrag den kan tänkas få. Målet är alltid att klienten ska vara på försörjningsstöd så kort tid som möjligt. 

• Anonym (Vrykvffigf)
    Anonym (A) skrev 2025-01-27 23:09:18 följande:

Jag plus alla mina kollegor på kommunen där jag jobbar gör alltid avslag på hyresdel när det kommer till ungs vuxna som alltid bott hemma. Har de en gång flyttat hemifrån och sen flyttat hem igen kan de bli beviljade del av hyra. Del av mat, hygien osv beviljas också. Men förutsättningen är att klienten aktivt söker jobb eller har en vårdplanering som följs. Om klienten vill flytta hemifrån och hittar en lägenhet beviljar socialtjänsten hyreskostnaderna (får inte överskatta ett visst belopp). Kravet är dock att klienten söker bostadsbidrag också, samt alla bidrag den kan tänkas få. Målet är alltid att klienten ska vara på försörjningsstöd så kort tid som möjligt. 

Det gjorde de här med först, men nu ger de för del av hyra. Enligt handläggaren är det fel att neka del av hyran även om ungdomen alltid bott hemma. 
  • Anonym (A)
    Anonym (Vrykvffigf) skrev 2025-01-27 23:32:08 följande:
    Det gjorde de här med först, men nu ger de för del av hyra. Enligt handläggaren är det fel att neka del av hyran även om ungdomen alltid bott hemma. 
    Så här står det i våra riktlinjer: "För kvarboende vuxen ungdom kan ekonomiskt bistånd till hyresdel beviljas om 
    utredning visar att ungdomen tidigare betalat hyra hemma. I vissa fall kan även hyresdel beviljas om utredning visar att föräldrarna på grund av det vuxna barnet har fördyrade boendekostnader."

• Anonym (A)

Det är mycket sällan som en 20-åring tidigare behövt betala hyra hemma eftersom hen då gått på gymnasiet. Vidare verkar ju ts son få annan ersättning på 4000 kronor som bör täcka alla hans utgifter, eftersom han knappt har några utgifter. 

• Anonym (Lite råd)
    Anonym (A) skrev 2025-01-27 23:09:18 följande:

Hur många jobb krävs det att söka i månaden? Stämmer det med 40 jobb? 10 jobb i veckan? Som jag har hört.
  • Anonym (A)

Bedömningen är alltid individuell. Om klienten är fullt fungerande, utan diagnoser och har möjligheterna och förmågan att ta jobb i hela landet så ja, 40 jobb är ett rimligt krav. 

• Anonym (Bryt)

Har varit i samma situation med min makes äldste son. När vi började träffas så var sonen hemmasittande 19-åring hemma hos mamman. Han bodde varannan helg hos min man. Sonen har adhd och har det väldigt svårt att självständigt strukturera upp sitt liv. Jag hade såklart inget att säga till om, men peppade min man att ta "striden". 

Vi började med att bygga ett atterfallshus på vår tomt till sonen och erbjöd honom att flytta dit, ett eget boende där han fick bo gratis. Mat fick han äta inne hos oss eller köpa för egna pengar. I utbyte behövde han ha en sysselsättning. Han flyttade hem till oss under tiden som vi byggde huset och han fick vara delaktig i byggbesluten.

Vi lyckades ordna ett halvtidsjobb till honom på ett serviceboende där han arbetade i köket och matsal kl.11-17 (lunch, eftermiddagsfika och förberedelse inför middag). Han tjänade en slant och började bli mer självständig. 

Han började övningsköra med mig (han och pappan blev bara osams) och efter 1 år tog han körkort. I bilen hade vi många bra samtal och han berättade bland annat att han under byggtiden av stugan blivit lite intresserad av bygg. Vi lyckades ordna en praktikplats åt honom på en byggfirma för att han skulle testa på.

Där stormtrivdes han och efter 6 månader erbjöds han en lärlingstjänst. Under sommaren anställde vi honom och en kollega till honom för att bygga om vår altan. Han fick själv rita upp och planera bygget (tog lite hjälp av kollega såklart) och det blev superbra! Hans självförtroende växte för varje dag och han blev mer och mer självständig. 

Nu är han 24 år och färdig snickare med full lön. Han har fortsatt att bo hemma med gratis hyra, men står för sina egna privata utgifter och har sparat ihop en rejäl slant så nu letar han lägenhet att köpa. Men han vill gärna bo nära oss för umgänget gör mycket och han hjälper till att bygga ett nytt garage här hemma (gratis, som tack för allt stöd han fått). Han har också träffat en supergullig tjej som bor i stugan hos honom under helgerna. 

Ibland gäller det att ge och ta i kravställandet. Vissa saker kan vi göra avkall på, som hyra till exempel. Han får behålla sina intjänade pengar mot att han sköter sin sysselsättning. 

• Anonym (Socialtjänst)
    Anonym (M) skrev 2025-01-27 18:41:27 följande:
    Kostnad för inneboendehyra/sonens del av vyran kan visst beviljas. Speciellt om ts förlorat/fått missat bostadsbidrag nu. 

Hade sonen inte bott hemma hade ts eventuellt kunna flytta till mindre. Nu kan hon inte det då sonen fortfarande bor hemma, ökad boatadskostnad. 

Jobbar på försörjningsstöd sa? 
    Och vet inte hur det fingerer eller vad de ens heter. 
    Varifrån har du dina kunskaper om hur socialtjänst fungerar? Har du läst böcker? Det har jag och min erfarenhet är att myndigheter inte fungerar som det står i böckerna. De skriver sina egna regler de följer.
Svar på tråden 20-åring som inte vill va vuxen