fornminne skrev 2025-01-28 10:46:43 följande:
Som flera redan har skrivit, man behöver inte prata med alla om det. Man ska inte behöva hålla allt inom sig, men man bör välja sina tillfällen. Prata med vänner, psykologer, kuratorer. Ibland kan man självklart även behöva berätta för kollegor eller arbetsgivare eller lärare hur man har det. Men inte för vem som helst i en föreläsningssal.
Gällande att hon säger rent ut vad hon tycker om folk. Att inte acceptera rena otrevligheter, är en bra social norm som jag tror att de flesta vill behålla. Det kan vara befriande med människor som är raka och ärliga, men ett visst filter måste ändå finnas. Förolämpningar kommer att stöta bort folk.
Jo men jag kanske inte tycker att det är bra hur hon gör det. Men det skulle ju vara bättre med ett klimat där man faktiskt säger till varandra, det du säger till mig just nu upplever jag riktigt kränkande, jag vill inte umgås med dig om du pratar sådär mot mig. Det är väl en bättre sak än att gå runt och prata skit om andra i tid och otid. Utan att man faktiskt säger till någon som kommer och pratar skit om någon att, jag tycker du har fel som uttrycker dig sådär och jag vill inte höra dina åsikter om att du tycker att Susanne är tjock.
Jag tror det skulle bli bättre om toleransen för att säga skulle vara högre. För vi säger en kollega som alltid ha bortförklaringar till allt, varför den inte gör sitt jobb eller ljuger om sin närvaro eller vad den har gjort. Det skulle vara skönt med människor som svarade att varför hittar du på för? Du var inte med på mötet i tisdags, du var inte på kontoret alls då, vi har registrerat detta i mötesprotokollet också. Jag hade en kollega en gång som stod och berätta inför massa människor om sin briljans och sina framgångar. Han berättade om att han hade events med 200 personer som deltog per vecka?
Jag var den som anordnade och genomförde dessa event. Jag var den som beställde mat och fixade med allt praktiskt på plats också? dessa event var mindre än en gång i månaden, vid ETT tillfälle kom det 120 personer men annars va det 40-80 personer.
Här hade det varit skönt att bara fråga varför personen hittade på, framhäva sig själv med en massa lögner.