• Anonym (Vangng)

Ersättningsskyldig eller nåt?

En person i min närhet var lovad vår barnvagn till sin väntade lilla. Hon har det väldigt tajt ekonomiskt. Nu har situationen ändrats och vi kan inte längre ge henne den. Hon är självfallet upprörd över det, men nu hävdar flera att vi faktiskt lovat och då får fixa en ersättningsvagn åt henne. Hon bor svårt till så det är inte bara att traska in och plocka upp en begagnad i området, utan det blir ett större och dyrare projekt än hon kan få till. Jag har sagt att någon annan får hjälpa henne då, men nu är det tydligen de flestas syn att jag är en elak vän och att jag ska stå för det jag lovat.

• Svar på tråden Ersättningsskyldig eller nåt?
  • Anonym (M)
    Anonym (Vangng) skrev 2025-01-29 12:12:44 följande:
    Det är nog omgivningen som satt tankarna i henne, men jo hon tycker definitivt att det är mitt ansvar att lösa det "jag orsakat". Jag svarade att hon får köpa en på avbetalning i värsta fall.
    Hon hade ju haft mer tid på sig att hitta en annan lösning om inte du gjort denna tabbe så det är väl inte orimligt att du kompenserar för ditt misstag på något sätt.

Men du måste såklart ingenting, upp till dig, du kan ju be både henne och de andra att fara och flyga. 
  • Anonym (qwerty)

Folk borde inte skaffa barn man inte har råd med.

TS lovade att vännen kunde få vagnen för att de var färdiga med småbarn, är TS gravid så är ju den premissen ändrad.

Kompisen borde ha vett nog att förstå det.
    Det finns många som skänker bort bebissaker, inklusive vagnar. Kompisen får leta upp en sådan vagn, hur skulle hon annars klarat sim om TS inte lovat vagnen från början, jo hon skulle behövt ordna en själv. Tight ekonomi till trots. 
    Skaffa inte ungar om ni inte kan ta hand om dem. 

• Anonym (Vangng)
    Anonym (M) skrev 2025-01-29 12:19:42 följande:
    Hon hade ju haft mer tid på sig att hitta en annan lösning om inte du gjort denna tabbe så det är väl inte orimligt att du kompenserar för ditt misstag på något sätt.

Men du måste såklart ingenting, upp till dig, du kan ju be både henne och de andra att fara och flyga. 
    Tabbe att bli oväntat gravid? Varför är det så svårt att ta det på avbetalning?
  • Anonym (Rosie)
    Anonym (M) skrev 2025-01-29 12:19:42 följande:

Det är väl snarare upp till vännen att hitta sig en egen vagn, TS behöver inte betala en krona. Det är helt orimligt att TS ska kompensera henne. 
  • Anonym (E)

Men herregud, lovat och lovat, ja ts hade sagt att kompisen kunde få vagnen men nu behöver ts den själv, det är rätt lätt att förstå om man är normalbegåvad, trist för vännen men många skriver att hon nu inte haft tid att hitta en ny vagn, ska vännen föda i dagarna? Jag köpte min vagn på marketplace för 300kr, tog väl ett par timmar allt som allt

Det är en begagnad barnvagn inte ett hus liksom

• Anonym (M)
    Anonym (Rosie) skrev 2025-01-29 12:26:40 följande:
    Det är väl snarare upp till vännen att hitta sig en egen vagn, TS behöver inte betala en krona. Det är helt orimligt att TS ska kompensera henne. 

Det var också vad jag skrev, TS måste ingenting och ja vännen har nog förstått nu att TS inte tänker hjälpa henne så hon får hitta en egen vagn nu.

Men helt orimligt hade det absolut inte varit då det är TS som orsakat att vännen inte från början fick veta att hon inte skulle få vagnen, då hade hon ju haft bättre tid och möjligheter att hitta en annan lösning.

• Anonym (M)
    Anonym (Vangng) skrev 2025-01-29 12:26:31 följande:

Tabben att du lovade något som du tydligen inte klarade av att stå för.

Jag har inte påstått något om att det är svårt med avbetalning 

• Anonym (Vangng)
    Anonym (M) skrev 2025-01-29 12:49:35 följande:

Tabben att du lovade något som du tydligen inte klarade av att stå för.

Jag har inte påstått något om att det är svårt med avbetalning 

Jag erbjöd henne den med argumentet att vi inte behöver den längre. Det gäller inte längre.

Så vad är problemet? Hon kan beställa en idag och ha den om några dagar. Problem solved, men nä, tydligen är det mitt ansvar att lösa.
  • Anonym (M)
    Anonym (Vangng) skrev 2025-01-29 12:57:49 följande:
    Jag erbjöd henne den med argumentet att vi inte behöver den längre. Det gäller inte längre.

Så vad är problemet? Hon kan beställa en idag och ha den om några dagar. Problem solved, men nä, tydligen är det mitt ansvar att lösa.
    Du får fråga henne hur hon tänker om det, jag kan inte veta. 

Men om du nu anser att det inte är något problem och att du inte gjort något fel så kör på det då. Bry dig inte om henne något mer om hon inte accepterar det.
  • Anonym (Y)
    Anonym (Vangng) skrev 2025-01-29 12:26:31 följande:
    Nja, bara lite oväntat med tanke på att du i början av tråden skrev att din man är "snippad".
    Men kom på nu att det kanske är han som ska föda?
  • Krocko
    Anonym (Y) skrev 2025-01-30 02:54:33 följande:
    Nja, bara lite oväntat med tanke på att du i början av tråden skrev att din man är "snippad".
    Men kom på nu att det kanske är han som ska föda?
    Tungan ute
Svar på tråden Ersättningsskyldig eller nåt?