• Anonym (Karl-Erik)

Hur få lugn på fyra små barn?

Min dotter har fyra barn som är 1, 5, 9 och 10 år. De triggar varandra, retas och provocerar varandra, volymen ökar och det bli kaos i kök och vardagsrum på eftermiddagarna. Dottern blir arg, skriker, lyfter bort ett barn, hotar och tycker att livet är jobbigt. 

Finns det några enkla grepp som kan sänka stressen/volymen/provokationerna?

• Svar på tråden Hur få lugn på fyra små barn?
  • Anonym (Karl-Erik)
    SkaneFre skrev 2025-02-14 16:27:12 följande:
    Sniff sniff. Det luktar WT med 0 studieskulder.
    Snälla, håll dig till frågan i tråden. I mina öron låter du varken smart eller rolig. Bara plump.
  • Anonym (pappa)
    Anonym (Sexbarnsmamma) skrev 2025-02-14 14:04:30 följande:

Regler och konsekvent, närvarande föräldraskap. Barn blir trygga när de vet vad som förväntas av dem, och vad som händer om de inte följer reglerna.

Reglerna ska vara så få och så enkla som möjligt, med tydliga konsekvenser om de inte följs. Det behöver inte vara "stora" konsekvenser, men något behöver hända om barnen inte följer reglerna, samt att man som förälder måste vara konsekvent. Om föräldern bara hotar men aldrig fullföljer hotet kommer barnen att tappa respekten för föräldern.

Ett tips är att ha ett belöningssystem som är visuellt lätt att uppfatta. Det kan vara att man har skrivit upp barnens namn på ett papper som sitter på väggen, och för varje bra sak de gör (sköter sina sysslor, inte bråkar, kommer hem i tid från kompisen och liknande utifrån barnets ålder, mognad och behov) så sätter man en guldstjärna vid barnets namn. När de kommit upp i ett visst antal stjärnor får de en förutbestämd belöning, det kan vara att åka till badhuset, få ett par nya hörlurar, eller vad barnet nu vill göra/ha. Följer de inte reglerna, kan man även ta bort en stjärna (men stjärnor ska inte tas bort för småsaker).

Det kräver mycket tid från föräldern. Man behöver vara närvarande så att man kan gå in och bryta innan barnens konflikt går för långt. Man hinner såklart inte se och höra allt som försiggår, utan då måste man utreda vad som hänt ordentligt.

Belöningssystem som de SER är effektivt. 

Vi hade 4 glas och en stor burk med stenkulor, såna där små som barn leker med. För varje bra grej barnet gjorde (lydde, lugnade ner sig, hjälpte till hemma etc) gick man med barnet till glaset och tillsammans lade i en kula i deras glas. När de nådde en viss nivå, mängd, så fick de en belöning. Då tog man ur kulor ur burken. 

Det fungerade många år.

• Anonym (Sexbarnsmamma)
    Anonym (pappa) skrev 2025-02-15 08:51:10 följande:

Belöningssystem som de SER är effektivt. 

Vi hade 4 glas och en stor burk med stenkulor, såna där små som barn leker med. För varje bra grej barnet gjorde (lydde, lugnade ner sig, hjälpte till hemma etc) gick man med barnet till glaset och tillsammans lade i en kula i deras glas. När de nådde en viss nivå, mängd, så fick de en belöning. Då tog man ur kulor ur burken. 

Det fungerade många år.

Ja, det var precis det jag menade med "visuellt lätt att uppfatta". Det var väl inte så tydligt uttryckt av mig, men jag tänkte på saker som de konkret kan se, såsom klistermärken, ritade staplar, eller stenkulor som du föreslår.
  • Anonym (pappa)
    Anonym (Sexbarnsmamma) skrev 2025-02-15 10:49:46 följande:
    Ja, det var precis det jag menade med "visuellt lätt att uppfatta". Det var väl inte så tydligt uttryckt av mig, men jag tänkte på saker som de konkret kan se, såsom klistermärken, ritade staplar, eller stenkulor som du föreslår.
    Ja, jag läste det du skrev och mindes själv hur vi jobbade med barnen. Egentligen kan man använda metoden på sig själv...faktiskt.
  • Anonym (Karl-Erik)
    Anonym (Sexbarnsmamma) skrev 2025-02-15 10:49:46 följande:
    Ja, det där med visuella belöningar och bestraffningar kan nog funka i en del fall. Min dotter har dock fyra ganska små barn, så kulor eller märken skulle bli alltför krångligt att administrera. 
  • Anonym (Juli)
    Anonym (Karl-Erik) skrev 2025-02-16 07:36:33 följande:
    Ja, det där med visuella belöningar och bestraffningar kan nog funka i en del fall. Min dotter har dock fyra ganska små barn, så kulor eller märken skulle bli alltför krångligt att administrera. 
    Man ska inte heller underskatta vikten av att verbalt uppmärksamma när barnet sköter sig. Att se sitt barn i ögonen och säga vad glad man är att hen satte undan sin tallrik utan att man behövde be om det, tex. Personligen tror jag att den positiva uppmärkssmheten är viktigare och mer effektiv än en stjärna på en lista. Men stjärnan funkar också, om man samtidigt ger den där uppmärksamheten, glada tonen i rösten, leendet och kramen. Barnen vill gärna ha belöningar, men helst vill de ha vår uppmärksamhet och vår bekräftelse. 
  • Anonym (Karl-Erik)
    Anonym (Juli) skrev 2025-02-16 07:46:54 följande:
    Man ska inte heller underskatta vikten av att verbalt uppmärksamma när barnet sköter sig. Att se sitt barn i ögonen och säga vad glad man är att hen satte undan sin tallrik utan att man behövde be om det, tex. Personligen tror jag att den positiva uppmärkssmheten är viktigare och mer effektiv än en stjärna på en lista. Men stjärnan funkar också, om man samtidigt ger den där uppmärksamheten, glada tonen i rösten, leendet och kramen. Barnen vill gärna ha belöningar, men helst vill de ha vår uppmärksamhet och vår bekräftelse. 
    Ja, bra inlägg. Jag tror också på positiv förstärkning. Barn får nog generellt väldigt mycket tillsägelser och för lite beröm. Den som får en belöning - ett leende, ett tack, en kram, ögonkontakt - känner värme och glädje och vill ha mer. Och söker förhoppningsvis beteenden som belönas.
  • Anonym (Qx)
    Anonym (Sexbarnsmamma) skrev 2025-02-14 14:49:56 följande:
    Varför ställer man dumma frågor?

Fast frågan är ju relevant. Om man har svårt att se konsekvenser av olika val.

Vad skulle du säga till någon som kört sin ekonomi i botten? Varför valde du att lägga pengar på det ena än det andra?

Vad skulle du säga till någon som mist jobbet? Vad var det som gjorde att du fick kicken? Varför gjorde du så?

• Anonym (Juli)
    Anonym (Qx) skrev 2025-02-16 08:43:27 följande:

Vad skulle du säga till någon som kört sin ekonomi i botten? Varför valde du att lägga pengar på det ena än det andra?

Vad skulle du säga till någon som mist jobbet? Vad var det som gjorde att du fick kicken? Varför gjorde du så?

Frågor av den typen är bara relevant om man kommer att vara med om samma sak igen och då behöver ändra sitt beteende (tex låta bli att stjäla för att slippa få sparken). Den här familjen har nu fyra barn och de kan inte göra om det, så frågor om varför är fullkomligt onödiga och oanvändbara. En relevant fråga i stil med den om att få sparken hade kunnat vara: I vilka situationer blir det kaos? Kan ni undvika de situationerna på något sätt genom att ni vuxna ändrar rutiner/bemötande/beteende? 
  • Anonym (Qx)
    Anonym (Juli) skrev 2025-02-16 09:24:35 följande:
    Frågor av den typen är bara relevant om man kommer att vara med om samma sak igen och då behöver ändra sitt beteende (tex låta bli att stjäla för att slippa få sparken). Den här familjen har nu fyra barn och de kan inte göra om det, så frågor om varför är fullkomligt onödiga och oanvändbara. En relevant fråga i stil med den om att få sparken hade kunnat vara: I vilka situationer blir det kaos? Kan ni undvika de situationerna på något sätt genom att ni vuxna ändrar rutiner/bemötande/beteende? 
    Att man har 4 barn går såklart inte att ändra på, men dom behöver tänka över sitt konsekvenstänk vilket troligen fortfarande ställer till med saker än idag vid olika typer av val.
  • Anonym (Sexbarnsmamma)
    Anonym (Qx) skrev 2025-02-16 08:43:27 följande:

Den typen av frågor är sällan relevanta för det TS handlar om. Ändå är det väldigt vanligt att det är en eller flera i en tråd som försöker sätta sig på TS med sådana frågor, indirekt säga att TS är dum eller får skylla sig själv.

Det är alltid lätt att komma efteråt när man har facit i hand och säga att valet man gjorde var dumt, för titta hur det gick! Som om TS eller någon annan var allvetande. Livet och orsakerna till att vi väljer och handlar som vi gör är komplicerade, men frågor av denna typ är enspåriga och grovt förenklade. Så nej, de är som sagt ytterst sällan relevanta och de tillför ingenting till diskussionen.

I det här fallet ställde Skanefre en onödig, irrelevant fråga till TS (eller i detta fallet TS dotter), och när jag svarade emot i samma ton så hoppade hen på mig personligen och försökte provocera. Jag vågar därför påstå att Skanefres fråga inte var uppriktigt menad, utan bara ett plumpt sätt att försöka må lite bättre själv genom översitteri.
  • Anonym (Qx)
    Anonym (Sexbarnsmamma) skrev 2025-02-16 09:44:01 följande:
    Den typen av frågor är sällan relevanta för det TS handlar om. Ändå är det väldigt vanligt att det är en eller flera i en tråd som försöker sätta sig på TS med sådana frågor, indirekt säga att TS är dum eller får skylla sig själv.

Det är alltid lätt att komma efteråt när man har facit i hand och säga att valet man gjorde var dumt, för titta hur det gick! Som om TS eller någon annan var allvetande. Livet och orsakerna till att vi väljer och handlar som vi gör är komplicerade, men frågor av denna typ är enspåriga och grovt förenklade. Så nej, de är som sagt ytterst sällan relevanta och de tillför ingenting till diskussionen.

I det här fallet ställde Skanefre en onödig, irrelevant fråga till TS (eller i detta fallet TS dotter), och när jag svarade emot i samma ton så hoppade hen på mig personligen och försökte provocera. Jag vågar därför påstå att Skanefres fråga inte var uppriktigt menad, utan bara ett plumpt sätt att försöka må lite bättre själv genom översitteri.

Det kan vara så att vederbörande endast är ute efter att skuldbelägga. Men enligt mig är det ändå relevant att ifrågasätta TS konsekvenstänk eftersom det är så självklart att 4 barn blir väldigt jobbigt under en period.

Kan detta sätt att tänka genomsyra andra delar av hur personen agerar. Som att fixa snabbmat eftersom det går snabbt? Låta barnen köra mycket skärmtid eftersom det är enkelt? Att inte orka vara konsekvent eftersom det är jobbigt i stunden?

Sen det viktigaste, ta hand om sin egen hälsa så att man orkar vara 4-barnsförälder. Många skiter i detta, äter slarvigt och struntar i att röra på sig vilket också springer ur just dåligt konsekvenstänk.

Svar på tråden Hur få lugn på fyra små barn?