Anonym (Qx) skrev 2025-02-16 08:43:27 följande:
Fast frågan är ju relevant. Om man har svårt att se konsekvenser av olika val.
Vad skulle du säga till någon som kört sin ekonomi i botten? Varför valde du att lägga pengar på det ena än det andra?
Vad skulle du säga till någon som mist jobbet? Vad var det som gjorde att du fick kicken? Varför gjorde du så?
Den typen av frågor är sällan relevanta för det TS handlar om. Ändå är det väldigt vanligt att det är en eller flera i en tråd som försöker sätta sig på TS med sådana frågor, indirekt säga att TS är dum eller får skylla sig själv.
Det är alltid lätt att komma efteråt när man har facit i hand och säga att valet man gjorde var dumt, för titta hur det gick! Som om TS eller någon annan var allvetande. Livet och orsakerna till att vi väljer och handlar som vi gör är komplicerade, men frågor av denna typ är enspåriga och grovt förenklade. Så nej, de är som sagt ytterst sällan relevanta och de tillför ingenting till diskussionen.
I det här fallet ställde Skanefre en onödig, irrelevant fråga till TS (eller i detta fallet TS dotter), och när jag svarade emot i samma ton så hoppade hen på mig personligen och försökte provocera. Jag vågar därför påstå att Skanefres fråga inte var uppriktigt menad, utan bara ett plumpt sätt att försöka må lite bättre själv genom översitteri.