Ogillar mina svärföräldrar är för bossiga
Hej.
Hej.
Jag blir nyfiken på hur ni pratade om detta när ni väntade barnet. Vad sa ninom ansvarsfördelning mm?
Jag hade inte stått ut med att bo sådär och letat lägenhet omedelbart.
Jag önskade att jag kunde säga att vi flyttar ut men så enkelt är det inte- iallafall ej för mig! Min partner är ej svensk och vi bor i hans hemland där han delar hus med hans familj. Och jag har nämnt tidigare att jag vill ha eget småningom och då säger han att jag måste börja jobba och få inkomst (får ej jobba förrens mitt visum för att stanna i detta land godkäns). Men under tiden så driver det mig till vansinne hur hans familj beter sig
Varför flyttar ni inte hem till Sverige, iaf du och barnet?
Hur gamla är ni, TS?
Om familjen inte tycker att du ska gå ut ensam och promenera så kommer det också bli svårt för dig att börja yrkesarbeta utanför hemmet. Om du lever i en kultur där kvinnor inte förväntas gå ut och promenera ensamma så undrar jag hur enkelt det blir för dig att skaffa dig ett arbete.
Vem ska ta hand om barnet när du och din man jobbar? Finns det förskola? Kommer ditt barn hamna ännu mer i klorna på familjen?
Jag hade inte heller stått ut med att inte få sköta om mitt eget barn. Dina svärföräldrar dominerar er och ni lever i deras hem.
Varför flyttar ni inte hem till Sverige, iaf du och barnet?
Jag önskade att jag kunde säga att vi flyttar ut men så enkelt är det inte- iallafall ej för mig! Min partner är ej svensk och vi bor i hans hemland där han delar hus med hans familj. Och jag har nämnt tidigare att jag vill ha eget småningom och då säger han att jag måste börja jobba och få inkomst (får ej jobba förrens mitt visum för att stanna i detta land godkäns). Men under tiden så driver det mig till vansinne hur hans familj beter sig
Det handlar om kulturkrockar här, varför tog du inte reda på hur familjer lever och agerar i det land du hamnade i? Du kan inte räkna med att ha en röst som du kan ha i Sverige, din partner verkar heller inte ha förberett dig. Jag vet inte vilket land ni lever i, men innan man tar så stora steg måste man undersöka, läsa, fråga. Att partnerns föräldrar tar befälet är självklart, det är så man ser på familjeliv där du befinner dig. Å
FLYTTA, varför bor ni där? Allt du berättar låter helt absurt! Det är ju inte deras barn, utan ert! Det är barnets föräldrar som bestämmer ALLT som har med barnet att göra!
Du låter så oerhört naiv så det är svårt att säga något snällt.
Men mitt förslag är att du bokar en returresa hem för att hälsa på dina föräldrar och tar barnet med, och sen inte åker tillbaka.
Annars får du nog sitta fast där du är och foga dig i att äldre bestämmer över dig och i deras hus är deras ord lag, samt mäns ord går före kvinnors. Grattis...