• Anonym (Svärdotter)

Ogillar mina svärföräldrar är för bossiga

Hej.

Okej jag behöver råd angående svärföräldrar. Specifikt till folk som har/eller bor med sin svärfamilj.
    Jag och min partner bor tillsammans med hans familj och dom driver mig till vansinne ibland. 
    Det är så här att jag och min partner har ett barn på knappt 4 månader snart och sedan vi kom hem med barnet så försöker hans familj bestämma över den/oss. Det är min partners styvmamma, pappa och farmor i hushållet. 
     Till exempel hans familj, speciellt hans pappa, tror han har lika stor rätt att fatta beslut över barnet som jag och min partner har som föräldrar. Till exempel, om jag vill ta barnet ut på promenad eller åka någonstans med den så är det som min svärfar tros har rätten att bestämma över oss om vi får eller inte får gå ut med barnet. Han hittar alltid på en ursäkt om varför det ej passar. 
    Sedan så kräver hans pappa att ha barnet hela tiden och sliter principt barnet i armarna ifrån mig. Detta har hämt fler än en gång och jag ogillar det varje gång. 
    För jag kan inte ens hålla barnet i 2 minuter om jag går utanför sovrummet innan han kräver att få hålla. Liksom jag låter min partners familj ha kontakt till barnet och gosa med den, men jag ogillar att dom beter sig dominant över det. Att dom inte ens frågar en enkel sak som: "Åh får jag hålla?" - nej dom bara sliter henne ifrån mig. Det är ej okej, eller vad tycker ni?? 
    Och sedan så har mitt barn börjat bli mer mammig och kan ibland skrika efter mig. Då har hans styvmamma och pappa försökt säga till mig att hålla mig undan så att dom kan "träna" barnet att klara sig utan mig, så dom kan "trösta" .Men återigen, om mitt barn skriker efter mig så kommer jag vilja hålla i den och ge hen den trygghet som hen ber om. Men dom fattar ej det. Varje gång hen är upprörd så tror dom kan bara få hen lugn vilket inte alls är saken. Liksom hans pappa har börjat storma in i sovrummet istället för att knacka för att ta barnet. För det hände idag och det gjorde mig så upprörd att han bara tror sig ha rätten till det.  Hur skulle ni hantera svärföräldrarna som lägger sig i hela tiden och beter sig såhär?
  • Svar på tråden Ogillar mina svärföräldrar är för bossiga
  • Anonym (Bibbi)

Jag blir nyfiken på hur ni pratade om detta när ni väntade barnet. Vad sa ninom ansvarsfördelning mm? 

Jag hade inte stått ut med att bo sådär och letat lägenhet omedelbart. 

• Anonym (Svärdotter)

Jag önskade att jag kunde säga att vi flyttar ut men så enkelt är det inte- iallafall ej för mig! Min partner är ej svensk och vi bor i hans hemland där han delar hus med hans familj. Och jag har nämnt tidigare att jag vill ha eget småningom och då säger han att jag måste börja jobba och få inkomst (får ej jobba förrens mitt visum för att stanna i detta land godkäns). Men under tiden så driver det mig till vansinne hur hans familj beter sig 

• Anonym

Om familjen inte tycker att du ska gå ut ensam och promenera så kommer det också bli svårt för dig att börja yrkesarbeta utanför hemmet. Om du lever i en kultur där kvinnor inte förväntas gå ut och promenera ensamma så undrar jag hur enkelt det blir för dig att skaffa dig ett arbete.
    Vem ska ta hand om barnet när du och din man jobbar? Finns det förskola? Kommer ditt barn hamna ännu mer i klorna på familjen?
    Jag hade inte heller stått ut med att inte få sköta om mitt eget barn. Dina svärföräldrar dominerar er och ni lever i deras hem.

• Anonym
    Raggartjejen skrev 2025-01-30 09:38:12 följande:

Varför flyttar ni inte hem till Sverige,  iaf du och barnet?

Om ts bestämmer sig för det, så råder jag henne att inte tala om sina planer.
    Som det är nu så lever hon i en familj som lyckas med att begränsa henne så hon inte kommer ut på en promenad med barnet ens.
    Bara säga att man ska hälsa på mormor med barnet. Väl hemma i Sverige kan man be om hjälp av kommunen och kvinnojouren.
  • Krocko
    Anonym (Svärdotter) skrev 2025-01-30 08:24:33 följande:

Jag önskade att jag kunde säga att vi flyttar ut men så enkelt är det inte- iallafall ej för mig! Min partner är ej svensk och vi bor i hans hemland där han delar hus med hans familj. Och jag har nämnt tidigare att jag vill ha eget småningom och då säger han att jag måste börja jobba och få inkomst (får ej jobba förrens mitt visum för att stanna i detta land godkäns). Men under tiden så driver det mig till vansinne hur hans familj beter sig 

Hur länge dröjer det innan du får visum då? Är det väldigt snart så kan ni ju börja se er om efter något eget och du kan börja leta jobb, men annars hade jag nog satsat på att flytta hem till Sverige med barnet, såsom ni lever nu verkar ju förskräckligt, hade inte stått ut en enda dag kan jag säga. 
  • Anonym (T)
    Anonym (Svärdotter) skrev 2025-01-30 08:24:33 följande:

Flytta hem till Sverige då?
  • Anonym (Varför läste du inte på?)

Det handlar om kulturkrockar här, varför tog du inte reda på hur familjer lever och agerar i det land du hamnade i? Du kan inte räkna med att ha en röst som du kan ha i Sverige, din partner verkar heller inte ha förberett dig. Jag vet inte vilket land ni lever i, men innan man tar så stora steg måste man undersöka, läsa, fråga. Att partnerns föräldrar tar befälet är självklart, det är så man ser på familjeliv där du befinner dig. Å

• Anonym (Anonym signatur)

FLYTTA, varför bor ni där? Allt du berättar låter helt absurt! Det är ju inte deras barn, utan ert! Det är barnets föräldrar som bestämmer ALLT som har med barnet att göra! 

• Anonym (misosoppa)

Du låter så oerhört naiv så det är svårt att säga något snällt.

Men mitt förslag är att du bokar en returresa hem för att hälsa på dina föräldrar och tar barnet med, och sen inte åker tillbaka.

Annars får du nog sitta fast där du är och foga dig i att äldre bestämmer över dig och i deras hus är deras ord lag, samt mäns ord går före kvinnors. Grattis...

Svar på tråden Ogillar mina svärföräldrar är för bossiga