• Anonym (Kaja)

Känsligt! Medfött sexuellt självskadebeteende?

Hon berättar att hon bara var några få år gammal när hon började utsätta sig för saker som jag inte kommer gå in på här och har fortsatt sen dess. Hur vanligt är det att sånt är medfött och inte på grund av trauma eller dyl? Någon med insikt?

• Svar på tråden Känsligt! Medfött sexuellt självskadebeteende?
  • Anonym (Jessica)

Kan det ha varit ett trauma du inte minns, eller sett som trauma? Om du bara var några år gammal är det kanske inte så lätt att minnas allt 

• Anonym (Kaja)

Jag var svårt sjuk som liten och väldigt överbeskyddad. Jag var aldrig ensam med någon utanför den närmaste familjen och att de skulle ha utsatt mig för något sånt? Det kan jag lova att de inte har. Jag minns tom hur det började för mig.

• Anonym (A)
    Anonym (Jessica) skrev 2025-01-29 15:58:25 följande:
    Det kommer man väl inte ihåg? Man börjar väl inte minnas förrän man är 4 år gammal  
    Precis det jag skrev. Att man inte minns. 
  • Anonym (A)
    Anonym (Kaja) skrev 2025-01-29 16:05:45 följande:

Jag var svårt sjuk som liten och väldigt överbeskyddad. Jag var aldrig ensam med någon utanför den närmaste familjen och att de skulle ha utsatt mig för något sånt? Det kan jag lova att de inte har. Jag minns tom hur det började för mig.

Vad säger din psykolog/läkare? 
  • Anonym (Frida)

Att vara svårt sjuk kan ses som ett trauma. Frågan är då var det sexuella kommer från.
  • Anonym (Psykolog)
    Anonym (A) skrev 2025-01-29 16:08:01 följande:
    Vad säger din psykolog/läkare? 
    Tror nog det räcker att du ställer frågan en gång, sen kan TS bestämma sig för om hon vill besvara den eller inte.

Du beter dig som om det vore din rättighet att få svar på frågan. TS har för övrigt inte nämnt att hon tagit upp detta med sin läkare eller att hon ens har en psykologkontakt. Dessa frågor av typen "vad säger hen när du pratar med hen" är så fruktansvärt dryga.
  • Anonym (Grabb)

Som någon ovan sa. Att vara svårt sjuk kan vara ett trauma, både för dig (även om du inte minns det så..!?) och för resten av familjen. Att vara "väldigt överbeskyddad" kan också upplevas som "hämmande".

Det är ju i sak bra att du inte har "upplevt något jobbigt", eller som du uttrycker det "något sånt".

Men samtidigt så minns du hur det började för dig, och att det har fortsatt genom livet, och du kallar det själv för ett "sexuellt självskadebeteende".

Så här, om du anser att detta påverkar dig negativt i ditt liv (vilket orden i sak säger! Betyder för gemene man), då tycker jag att du borde söka hjälp (!).

Samtalsstöd för att möjligen komma till tals med ditt "beteende" och vad som triggar vad, och i vilka sammanhang, eller i vilka sinnesstämningar...

För jag vänder på frågeställningen, eller "svaren". OM det nu vore medfött? Vad hjälper det? Och hur hjälper det dig? 

Beteenden kan man ändra på. Få hjälp att förstå sig på? Hitta verktyg för att hantera vissa "beteenden".

Vore inte det bättre..?

I all välmening.
  • Anonym (Kaja)

Jag försöker förstå varför jag har det i mig alls. Jag är inte det minsta traumatiserad av min sjukdom, jag mådde inte dåligt av det annat än första månaderna av mitt liv och för mig var det bara vardag. Och det överbeskyddande är något jag insett i vuxen ålder, inget jag såg som något speciellt då.

• Anonym (Frida)
    Anonym (Kaja) skrev 2025-01-29 16:53:50 följande:

Jag försöker förstå varför jag har det i mig alls. Jag är inte det minsta traumatiserad av min sjukdom, jag mådde inte dåligt av det annat än första månaderna av mitt liv och för mig var det bara vardag. Och det överbeskyddande är något jag insett i vuxen ålder, inget jag såg som något speciellt då.

Ok. Finns det speciella situationer som triggar ditt självskadebeteende?
  • Anonym (information)
    Anonym (Kaja) skrev 2025-01-29 12:30:16 följande:
    Vad har det med frågeställningen att göra? Jag frågar hur vanligt det är att sånt är medfött (alt tidigt betingat utan trauma bakom). Ja det är problematiskt idag, vilket är orsaken till tråden.
    Granska drygt svar. Du ger ingen som helst information och förväntar dig att andra ska hjälpa dig att förstå dig själv, och när jag ställer relevanta frågor ifrågasätter du vad de har med frågeställningen att göra? Du vill ju helt uppenbart förstå dig själv (det var dock inte tydligt först att det handlade om dig själv), och då är sådana frågor som jag skrev precis sådana som behövs för att försöka förstå det.

Det är klart, någon skulle kunna leta upp en studie som säger att 76% av alla personer med sexuellt självskadebeteende har trauma i barndomen och då vet du att svaret på din fråga är 24%. Men det är ju inte det du är intresserad av utan av självförståelse, vilket förstås är helt begripligt.

Men nej, det behöver inte finnas något trauma i bakgrunden och ofta, om det finns trauma, finns det ofta också andra belastande faktorer. Olika typer av psykiska problem, särskilt intellektuell funktionsnedsättning och autism, skulle jag säga är kopplade till den sortens sexuella störningar som det verkar gälla här.
  • Anonym (Kaja)
    Anonym (information) skrev 2025-01-29 17:50:59 följande:
    Granska drygt svar. Du ger ingen som helst information och förväntar dig att andra ska hjälpa dig att förstå dig själv, och när jag ställer relevanta frågor ifrågasätter du vad de har med frågeställningen att göra? Du vill ju helt uppenbart förstå dig själv (det var dock inte tydligt först att det handlade om dig själv), och då är sådana frågor som jag skrev precis sådana som behövs för att försöka förstå det.

Det är klart, någon skulle kunna leta upp en studie som säger att 76% av alla personer med sexuellt självskadebeteende har trauma i barndomen och då vet du att svaret på din fråga är 24%. Men det är ju inte det du är intresserad av utan av självförståelse, vilket förstås är helt begripligt.

Men nej, det behöver inte finnas något trauma i bakgrunden och ofta, om det finns trauma, finns det ofta också andra belastande faktorer. Olika typer av psykiska problem, särskilt intellektuell funktionsnedsättning och autism, skulle jag säga är kopplade till den sortens sexuella störningar som det verkar gälla här.
    Var inte min avsikt att verka dryg, det var en genuin fråga.
  • Anonym (Jessica)

Låter som du inte hade det så lätt då och för ett litet barn kan det väl vara traumatiskt också? 
  • Anonym (Jessica)

Överbeskyddande är inte alltid något positivt  

• Anonym (Jessica)
    Anonym (Kaja) skrev 2025-01-29 16:53:50 följande:

Som barn hade du förmodligen inte den här insikten. 
  • Anonym (Ångest)

Jag tror inte att ett självskadebeteende är medfött. Men man kan ju ha en medfödd genetisk ökad sårbarhet för ångest. Kan det vara så att ditt självskadebeteende grundar sig i ångest? Att det blir ett sätt att hantera ångesten?

Kanske du har upplevt ett trauma med som du inte minns. Har en vän som hade ett trauma i barndomen som var förträngt i 15 år. När minnesbilderna började komma tillbaks, blev det enklare att förstå varför hen mådde och reagerade som hen gjorde ibland på vissa triggers.

Svar på tråden Känsligt! Medfött sexuellt självskadebeteende?