Anonym (Kaja) skrev 2025-01-29 16:05:45 följande:
Jag var svårt sjuk som liten och väldigt överbeskyddad. Jag var aldrig ensam med någon utanför den närmaste familjen och att de skulle ha utsatt mig för något sånt? Det kan jag lova att de inte har. Jag minns tom hur det började för mig.
Som någon ovan sa. Att vara svårt sjuk kan vara ett trauma, både för dig (även om du inte minns det så..!?) och för resten av familjen. Att vara "väldigt överbeskyddad" kan också upplevas som "hämmande".
Det är ju i sak bra att du inte har "upplevt något jobbigt", eller som du uttrycker det "något sånt".
Men samtidigt så minns du hur det började för dig, och att det har fortsatt genom livet, och du kallar det själv för ett "sexuellt självskadebeteende".
Så här, om du anser att detta påverkar dig negativt i ditt liv (vilket orden i sak säger! Betyder för gemene man), då tycker jag att du borde söka hjälp (!).
Samtalsstöd för att möjligen komma till tals med ditt "beteende" och vad som triggar vad, och i vilka sammanhang, eller i vilka sinnesstämningar...
För jag vänder på frågeställningen, eller "svaren". OM det nu vore medfött? Vad hjälper det? Och hur hjälper det dig?
Beteenden kan man ändra på. Få hjälp att förstå sig på? Hitta verktyg för att hantera vissa "beteenden".
Vore inte det bättre..?
I all välmening.