• Anonym (Mamma)

Oplanerat gravid som äldre

Vi har precis helt oplanerat fått reda på att vi väntar barn igen. 
    Det förändrar alla våra planer och tankar vi hade gjort upp men för mig är det ändå en välkommen graviditet det positiva överväger ändå det negativa. Min man däremot som också är betydligt äldre än mig, och är en bit över 50år ser bara negativt på situationen men säger samtidigt att han inte kommer att be mig göra abort för jag aldrig kommer att förlåta honom för det. 
    Men då blir det ett moment 22 här för jag vet ju att han egentligen inte vill ha det här barnet ska jag då ändå behålla det här barnet och vad kommer det att göra med vår relation?

Är det någon som varit i en liknande sist och vill dela med er hur ni kom fram till en lösning och hur er relation blev efter det?

• Svar på tråden Oplanerat gravid som äldre
  • Anonym (Tom Star)

Jag har sett denna situation i min vänkrets.
    Äldre man med yngre kvinna, kvinnan blev gravid och mannan ville helst inte ha fler barn. De hade redan två barn ihop.bv
    Kvinnan körde sitt race och födde barnet, mindre än ett år senare var skilsmässopapperen underskrivna.

Han försökte, tänkte att det ska väl gå. Men han orkade inte, vare sig att känna att hans skäl (ålder, framtida ork) ignorerades och att hon 100% körde sitt eget race
    Något skadades som aldrig gick att reparera.

Numera lever hon som singel med sina tre barn, varav den yngsta nog snart är tre om jag minns rätt.
    Han är också singel, han har dejtat en del (han är min vän i detta fd par), han vill inte ha en yngre kvinna igen då det riskerar just att hon blir gravid. Inga skydd är 100% säkra.
    Han får inga napp, kvinnorna 50+ är inte intresserade av en småbarnsfarsa som inte kommer att ha samma frihet som dem om tio år när det går i pension.

Båda blev ensamma, ungarna flyttas fyra gånger per månad och ingen mår bra.

Från en fungerande familj till detta, allt för att kvinnan drev igenom att behålla.

Det var ett sk "hoppsan", de använde skydd. Men som sagt, inget skydd är 100% säkert.

• Anonym (ÖnskarSladdis)
    Anonym (Lila) skrev 2025-01-31 01:08:33 följande:
    Vad förlorar du på att göra abort? Förutom det här barnet då givetvis.. Men du fattar säkert vad jag menar.

Och vad vinner du på att inte göra abort?

Så som jag ser det, har du (och din familj) inte mycket att vinna på det hela. Ni har ju redan barn. Varför känner du behov av fler? Vad för typ av tomrum hos dig ska detta barn fylla som du inte kan ge dig själv eller få från din familj? 
    Man ska inte underskatta de modersinstinkter som kickar in under graviditeten, att gå emot sina instinkter som säger ?skydda det här barnet? och göra en abort kan få långsiktiga konsekvenser som också kan påverka hela familjen under lång tid
  • Anonym (Lila)
    Anonym (ÖnskarSladdis) skrev 2025-01-31 06:57:34 följande:
    Man ska inte underskatta de modersinstinkter som kickar in under graviditeten, att gå emot sina instinkter som säger ?skydda det här barnet? och göra en abort kan få långsiktiga konsekvenser som också kan påverka hela familjen under lång tid
    Jo visst. Men instinkter är sällan rationella eller kloka.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (ÖnskarSladdis) skrev 2025-01-31 06:57:34 följande:
    Absolut, men till skillnad från andra däggdjur kan vi välja att inte agera på våra instinkter och ta hänsyn till andra faktorer när vi fattar beslut.
  • Anonym (X)

Det hade varit skillnad om ni börjat om på nytt med småbarn, men nu har ni ju redan två små. Så det är bara några år ytterligare barntid i ert luv jämfört med om ni haft nästan vuxna barn.
    Vill du inte göra abort kommer du grubbla hela livet på vem den lilla personen skulle ha blivit.

• Anonym (Marie)

Lyssna inte på troll,gör inte abort om det inte känns rätt.

• Anonym (Mamma)

Jag och min man har levt ihop i 20år vi har gått igenom betydligt värre saker än detta under våra år.
    Vi är inga ungdomar utan ordnad ekonomi, utbildning, jobb, boende osv det enda som är emot oss i denna situation är min mans ålder men vi har som sagt redan börjat om så vi har småbarn på 3 och 5år

Varför jag vill ha det här barnet/fler är väl av samma anledning som andra skaffar fler barn? Jag har aldrig varit emot fler barn och något jag absolut kunnat tänka mig.
    Vad jag skulle förlora i detta är ett barn jag väldigt gärna vill ha och vad skulle jag då vinna? Sorg, ånger, bitterhet jag vet inte men det kan väl någon annan berätta för mig?

Vi satt oss ner och disskuterade långe och väl igår, jag sa att jag kommer att genomföra aborten om det är det han vill men vi har bestämt oss för att abort inte är ett alternativ även för min man det skulle skada oss och vår familj betydligt mer än att behålla barnet och han försäkrade mig om att han kommer att älska detta barn precis lika mycket som våra andra barn. 

Tack för era åsikter, situationen är nu löst så jag kommer inte att svara mer i denna tråd 

• Anonym (jorm)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-01-29 23:52:31 följande:
    Oplanerat gravid som äldre

Vi har precis helt oplanerat fått reda på att vi väntar barn igen. 
    Det förändrar alla våra planer och tankar vi hade gjort upp men för mig är det ändå en välkommen graviditet det positiva överväger ändå det negativa. Min man däremot som också är betydligt äldre än mig, och är en bit över 50år ser bara negativt på situationen men säger samtidigt att han inte kommer att be mig göra abort för jag aldrig kommer att förlåta honom för det. 
    Men då blir det ett moment 22 här för jag vet ju att han egentligen inte vill ha det här barnet ska jag då ändå behålla det här barnet och vad kommer det att göra med vår relation?

Är det någon som varit i en liknande sist och vill dela med er hur ni kom fram till en lösning och hur er relation blev efter det?

Behåll. Ett barn ångrar man aldrig.
  • Anonym (Ida)

Håller med ovanstående. Behåll! En abort lär du ångra. Chansen kommer nog aldrig igen. Det är ödet. Klart du ska behålla! Så mysigt med en bebis!

• Anonym (Silvertärnan)

Jag är 36 i år. Fick en chock igår när clearblue digitalt visade gravid i  vecka 1-2
    Har inte haft mens  sedan jul.
    Har aldrig  blivit  spontant gravid  utan ätit/tagit spruta med hormoner pga  PCO. 
    Jag har två barn sedan innan 8 och 13, jag har ensamvårdnad.
    Han är 47 å har två barn 17 å 20 som bor själva. 
    Vi har letat gemensamt boende  ett tag. 

Vi blev glada för resultatet, att vi fortfarande "kan" men vi har inte pratat med om hur vi ska göra. 
    Jag sa att vi ligger lågt någon vecka, avslöjat hemligheten för  någon av våra närmaste vänner, de blev  också chockade å glada. 

Jag har i tidigare graviditeter mått så jävla bra, å känslan är så underbar. 

Men mycket  står på spel, detta var inte vad vi planerade.

Hur ska man tänka egentligen? 

• Anonym (Malin)
    Anonym (Silvertärnan) skrev 2025-02-21 10:07:39 följande:

Jag är 36 i år. Fick en chock igår när clearblue digitalt visade gravid i  vecka 1-2
    Har inte haft mens  sedan jul.
    Har aldrig  blivit  spontant gravid  utan ätit/tagit spruta med hormoner pga  PCO. 
    Jag har två barn sedan innan 8 och 13, jag har ensamvårdnad.
    Han är 47 å har två barn 17 å 20 som bor själva. 
    Vi har letat gemensamt boende  ett tag. 

Vi blev glada för resultatet, att vi fortfarande "kan" men vi har inte pratat med om hur vi ska göra. 
    Jag sa att vi ligger lågt någon vecka, avslöjat hemligheten för  någon av våra närmaste vänner, de blev  också chockade å glada. 

Jag har i tidigare graviditeter mått så jävla bra, å känslan är så underbar. 

Men mycket  står på spel, detta var inte vad vi planerade.

Hur ska man tänka egentligen? 

Kan inte säga hur ni ska tänka men spontant tycker jag att 47 är för gammalt att få barn.
  • Anonym (A)
    Anonym (Malin) skrev 2025-02-21 12:27:36 följande:
    Kan inte säga hur ni ska tänka men spontant tycker jag att 47 är för gammalt att få barn.
    Som kvinna ja, inte som man. Stor skillnad. Kvinnan är den som genomgår graviditet och förlossning plus amning.
  • Anonym (Malin)
    Anonym (A) skrev 2025-02-21 13:16:29 följande:
    Som kvinna ja, inte som man. Stor skillnad. Kvinnan är den som genomgår graviditet och förlossning plus amning.
    Spelar ingen roll,  du är som förälder 67 när barnet fyller 20. Jag tycker gränsen för att skaffa barn går vid 40, man som kvinna.
  • Anonym (Tom Star)
    Anonym (Malin) skrev 2025-02-21 13:26:13 följande:
    Spelar ingen roll,  du är som förälder 67 när barnet fyller 20. Jag tycker gränsen för att skaffa barn går vid 40, man som kvinna.
    Tycker du ja, men kanske inte hon som är gravid med en man på 47.
  • Anonym (A)
    Anonym (Malin) skrev 2025-02-21 13:26:13 följande:
    Det är naturen som sätter gränsen. För en kvinna är det vid klimakteriet och för en man är det livet ut oftast. 
  • Anonym (Malin)
    Anonym (A) skrev 2025-02-21 15:35:15 följande:
    Det är naturen som sätter gränsen. För en kvinna är det vid klimakteriet och för en man är det livet ut oftast. 
    Ja eller förnuftet..Man måste ju inte bara för att man kan, man får tänka på barnet tänker jag. Men som sagt, detta är min högst personliga åsikt.
  • Anonym (Marie)

Bara inte barnet behöver vård och omsorg resten av livet dygnet runt .Jobbig sits oavsett.

• Anonym (A)

Alla tänker vi olika. Barnet har ju äldre syskon, så helt ensamt blir det inte om nu pappan inte lever jättelänge. Så hade jag tänkt. Jag ser inget fel med att få barn som äldre om naturen tillåter. 

• Lugnoro
    Anonym (Mamma) skrev 2025-01-30 07:30:49 följande:
    Jag är 38 och vi har både vuxna och små barn 
    Då är du inte så gammal. Men att din man är tveksam gör att du behöver fundera extra noga. 
Svar på tråden Oplanerat gravid som äldre