Barn motvilligt till ny partner – hur länge?
Hej. Jag är ihop med en person sedan nästan 2 år. Denne har små barn från ett tidigare förhållanden och barnen hos sig varannan vecka.
Vi dröjde ganska länge med att introducera mig för barnen (då 4 och 6 år), när det väl skedde sa vi inte att vi var ihop, utan jag umgicks med dem och vi hittade på grejer ihop regelbundet ? och efter några månader av detta så undrade det äldsta barnet varför jag var med dem "så ofta". Det yngsta barnet sa att det "visste varför, de är ju kära", och var initialt positivt inställd till detta. Vi kom bra överens och hade det kul ihop med barnen. Det stora barnet gick från att vara skeptisk till att räkna in mig i deras grupp, men det yngre barnet har skiftat och verkar känna ett stort motstånd mot mig. Det är nog inget som hänt mellan mig och barnet, vad jag vet, men jag antar att hen är osugen på att föräldern har en ny partner och att hen är lite svartsjuk.
Jag tycker inte att min partner sätter mig före barnen när jag är med dem, utan jag är inkluderad i deras gäng. Det yngre barnet brukar ofta markera och säga att jag inte får vara med, att jag är tråkig och att hen inte bryr sig om mig. Ibland "glömmer hen bort det " och så kan vi leka ihop och ha det ganska friktionsfritt.
Jag förstår att hen är liten, att det är som det är just nu och att det kanske ger sig med tiden och att det öppna ogillandet kan avta med ålder. Men på sistone börjar jag tycka att det är ganska slitsamt att hen alltid retas och är "taskig" mot mig. Jag brukar säga ifrån när hen retas. Ibland säger min partner också till.
Men på det hela stora känns det ganska hopplöst just nu. Jag är trött på att barnet alltid visar mig fingret, när de andra inte ser. Att hen alltid avbryter mig med att det jag säger "inte är roligt" eller att "ingen bryr sig". Jag brukar ju säga att hen inte ska visa fulfingret och säga att hen inte behöver bry sig. Men jag vet inte vad jag ska göra mer. Jag tycker om barnet men blir mer och mer irriterad och har noterat att jag försökt undvika hen eller bara gå undan när hen håller på. Men jag antar att det kanske inte är en bra strategi. Jag undrar över hur länge det ska vara så här.
Min fråga är väl egentligen: hur lång tid ska man räkna med att detta pågår ? hen är liten nu och jag utgår från att det går över med mognad. När och hur ska man "agera" om det inte går över?
Missförstå mig inte, barnet behöver inte älska mig, men jag vill inte bli något slags hackkyckling och vill kunna umgås på ett normalt sätt. Jag tycker om att vara med min partner och barnen. Vi bor inte ihop.