• Anonym (Majs)

Min sambo stjäl ifrån skolan

Har kommit på min sambo med att hon stjäl hem barnböcker ifrån skolan hon jobbar på och säljer sen vidare på andrahands sidor. Hon jobbar som lärare i lågstadiet och har sett att hon har börjat hantera en himla massa böcker som vi aldrig har ägt till våran dotter. Sen när jag letat upp hennes konto på andrahands appar så ser jag att hon har massa annonser ute på dessa böcker. När jag kollade in böckerna när hon inte är hemma så sitter det sånna bilbliotekssetiketter på baksidan och har även hittat någon sån liggandes på golvet då jag antar att hon skrapar bort dom innan hon säljer. Tycker själv detta är helt förjävligt och fattar inte varför hon gör det då vi inte har det dåligt ekonomiskt. Har inte konfronterat henne än med detta men vet inte vad jag ska göra. Ska man bara ta kontakt med hennes arbetsplats annonymt och slänga henne under bussen så hon får lära sig en läxa eller prata med henne? Såg även på hennes annonser att det va några barnytterkläder jag inte känner igen så antar att hon har tagit sånt med? 

• Svar på tråden Min sambo stjäl ifrån skolan
  • Anonym (Inger)
    Aniiee skrev 2025-01-30 20:48:06 följande:
    Rent juridiskt tvivlar jag på att någon kan förbjuda att gallrade böcker säljs vidare. Känns dumt, dock, åller jag med om.
    Det beror nog på att skolan och biblioteket själva vill få in pengarna. 
  • Anonym (Inger)
    Anonym (Inger) skrev 2025-01-30 20:56:59 följande:
    Det beror nog på att skolan och biblioteket själva vill få in pengarna. 
    Ändring: Det beror nog på att skolan och biblioteket själva vill få in pengar eftersom de har köpt böckerna. Då ska inte privatpersoner kunna tjäna pengar på dessa. 
  • Aniiee
    Anonym (Inger) skrev 2025-01-30 21:02:14 följande:
    Ändring: Det beror nog på att skolan och biblioteket själva vill få in pengar eftersom de har köpt böckerna. Då ska inte privatpersoner kunna tjäna pengar på dessa. 
    Då får organisationerna sälja böckerna, inte skänka bort dem. När någon annan väl äger böckerna får denne göra vad som helst med dem, även sälja. Men igen, det är juridiken....
    Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Anonym (Rebecca)
    Anonym (Majs) skrev 2025-01-30 18:52:05 följande:

Har kommit på min sambo med att hon stjäl hem barnböcker ifrån skolan hon jobbar på och säljer sen vidare på andrahands sidor. Hon jobbar som lärare i lågstadiet och har sett att hon har börjat hantera en himla massa böcker som vi aldrig har ägt till våran dotter. Sen när jag letat upp hennes konto på andrahands appar så ser jag att hon har massa annonser ute på dessa böcker. När jag kollade in böckerna när hon inte är hemma så sitter det sånna bilbliotekssetiketter på baksidan och har även hittat någon sån liggandes på golvet då jag antar att hon skrapar bort dom innan hon säljer. Tycker själv detta är helt förjävligt och fattar inte varför hon gör det då vi inte har det dåligt ekonomiskt. Har inte konfronterat henne än med detta men vet inte vad jag ska göra. Ska man bara ta kontakt med hennes arbetsplats annonymt och slänga henne under bussen så hon får lära sig en läxa eller prata med henne? Såg även på hennes annonser att det va några barnytterkläder jag inte känner igen så antar att hon har tagit sånt med? 

Du vill berätta för jobbet så att hon "lär sig en läxa" genom att bli avskedad? Och ni är ett par som dessutom har barn ihop? Hur tänker du att det är den bästa vägen att gå, istället för att prata med henne först? Oavsett om hon gör fel eller inte känns det ju bara sjukt att börja med att kontakta arbetsgivaren.
  • Anonym (L)

Misstänker att du trollar.

Om inte så undrar jag vad det är för märklig relation ni har när du i stället för att fråga henne hellre skriver ett inlägg här och överväger att kontakta hennes arbetsplats.

Kommunicerar ni öht? 

• Anonym (Arne Slot)

Finns inga pengar i böcker såvida de inte är out of print.

• Anonym (Myra)
    Anonym (Rebecca) skrev 2025-01-31 17:22:28 följande:
    Du vill berätta för jobbet så att hon "lär sig en läxa" genom att bli avskedad? Och ni är ett par som dessutom har barn ihop? Hur tänker du att det är den bästa vägen att gå, istället för att prata med henne först? Oavsett om hon gör fel eller inte känns det ju bara sjukt att börja med att kontakta arbetsgivaren.
    Ja, skrämmande. Han borde verkligen prata med henne först. Vilka partners vissa har😬😱
  • Anonym (Mk)
    Anonym (Inger) skrev 2025-01-30 21:02:14 följande:
    Då får ju skolan sälja dem själva. Om allmänheten får eller köper utgallrade böcker kan inte biblioteket bestämma vad de gör med böckerna.
  • Anonym (Inger)
    Anonym (Arne Slot) skrev 2025-02-01 02:23:12 följande:

Finns inga pengar i böcker såvida de inte är out of print.

De som gallras ur är antingen för utslitna, eller inaktuella, och förmodligen mycket svåra att sälja. Så därför är jag tveksam till att det är sådana böcker som Ts:s sambo försöker sälja. Det måste ju vara nyare exemplar.
  • Anonym (skäms på dig)
    Anonym (Majs) skrev 2025-01-30 18:52:05 följande:

Vilket sjukt angivetisamhälle vi lever i när folks första impuls är att anmäla sina familjemedlemmar anonymt till myndigheter a. En av de sakerna jag hatar med Sverige och svenska folket. Så oerhört fegt, konfliktundvikande och förkastligt.

Nej. Du ska INTE ange din sambo. Det kommer att förbruka hennes förtroende för dig permanent och förstöra din relation till henne om du bryr dig om den.

Du ska i första hand PRATA med din sambo och se vad hon svarar. Säljer hon böcker hon kommit över lagligt - bra, inga problem. Har hon inte kommit över dem lagligt måste du luska i varför hon säljer stulna böcker och se om ni kan lösa problemet tillsammans, självklart på laglig väg.

Om hon säljer stöldgods och inte vill sluta med det trots att du erbjudit dig att hjälpa henne att reda upp problemet så kan du informera henne om att du kommer att polisanmäla och göra slut med henne. Sen polisanmäler du och gör slut med henne om hon inte kommer på bättre tankar.

• Anonym (Arne Slot)
    Anonym (Inger) skrev 2025-02-01 09:26:53 följande:
    De som gallras ur är antingen för utslitna, eller inaktuella, och förmodligen mycket svåra att sälja. Så därför är jag tveksam till att det är sådana böcker som Ts:s sambo försöker sälja. Det måste ju vara nyare exemplar.
    Och eftersom jsg själv handlar med böcker vet jag hur lite pengar det handlar om. Böcker i allmänhet saknar värde.
  • Anonym (Göran.)

Låter riskabelt.  Men tyvärr många är tjuvar i dagens samhälle och då syftar jag på politiker företagare tjänstemän i offentlig förvaltning. 

ursäktar inte din sambo men det rör sig om småsummor i jämförelse mot vad eliten sysslar med.  

Svar på tråden Min sambo stjäl ifrån skolan