Inlägg från: Anonym (Inger) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Inger)

Min sambo stjäl ifrån skolan

Vore jag som dig så skulle jag slänga ut alla böcker så fort som möjligt. Förr eller senare så kommer hon att bli påkommen. Då kommer även du att bli indragen eftersom böckerna förvaras i ditt hem, och det går inte att bevisa att du är oskyldig.

Jag skulle konfrontera henne. För när detta kommer fram blir hon förmodligen av med jobbet. Och gör hon det så är stöld inga bra meriter när hon ska söka ett nytt jobb. Dessutom så hamnar hon i belastningsregistret, och preskriptionstiden för stöld är fem år.

Så ta tag i detta så fort som möjligt innan du blir indragen, för det blir du. Och hon förstår nog inte hur allvarligt detta är, och hur det kan påverka er båda.

Jag är ledsen att du är i denna situation, och hoppas att det går att lösa innan det är försent.

• Anonym (Inger)

Det är lite märkligt att hon har så många böcker som är i så pass gott skick att de kan säljas vidare. Och att etiketterna från biblioteket är kvar. 

Jag har jobbat på bibliotek, och det var inte tillåtet att tjäna pengar på böcker som har tagits bort. Och det borde vara samma med skolan. I dessa tider med ständiga besparingar så säljs allt vidare för att få in lite pengar.

Stora svarta lappar klistrades över etiketterna, och även en stor stämpel på flera ställen. 

• Anonym (Inger)
    Aniiee skrev 2025-01-30 20:48:06 följande:
    Rent juridiskt tvivlar jag på att någon kan förbjuda att gallrade böcker säljs vidare. Känns dumt, dock, åller jag med om.
    Det beror nog på att skolan och biblioteket själva vill få in pengarna. 
  • Anonym (Inger)
    Anonym (Inger) skrev 2025-01-30 20:56:59 följande:
    Det beror nog på att skolan och biblioteket själva vill få in pengarna. 
    Ändring: Det beror nog på att skolan och biblioteket själva vill få in pengar eftersom de har köpt böckerna. Då ska inte privatpersoner kunna tjäna pengar på dessa. 
  • Anonym (Inger)
    Anonym (Arne Slot) skrev 2025-02-01 02:23:12 följande:

Finns inga pengar i böcker såvida de inte är out of print.

De som gallras ur är antingen för utslitna, eller inaktuella, och förmodligen mycket svåra att sälja. Så därför är jag tveksam till att det är sådana böcker som Ts:s sambo försöker sälja. Det måste ju vara nyare exemplar.
Svar på tråden Min sambo stjäl ifrån skolan