• Anonym (Maria)

Kan du leva utan din mobiltelefon?

Jag är äldre, och använder bara telefonen för att ringa och ta emot samtal. Ibland vet jag inte var den är, men jag bryr mig inte. 

Nuförtiden verkar alla vara upptagna med sina telefoner, men vad tittar ni på? Jag använder min dator för sociala medier, men jag har varken Facebook, Instagram eller någonting annat. 

Snälla, kalla mig inte för en idiot!  Skrattande  Jag trivs med detta, det fungerar bra för mig. 

• Svar på tråden Kan du leva utan din mobiltelefon?
  • Anonym (m)

Kan kan jag väl... men den används som en extra väckarklocka. Jag har en analog men det är skönt att ha en backup. 
    Den används också för påminnelser. Jag sätter alarm för viktiga saker så att jag inte glömmer av tiden.
    Den används som en vanlig klocka också. Bra att veta vad klockan är.

Dessutom är det smidigt att man kan köpa biljetter och handla i butiker med mobilen. Den är liksom som ett allt-i-ett.
    Det har blivit en vanesak, bra att ha med.
    Man kan också använda google maps, om man blir osäker på vart något ligger. Jag använder google maps ofta när jag ska gå någonstans jag sällan eller aldrig varit, så man hittar rätt. Väldigt bra!

Visst, ibland kan man bli lite väl fast vid den... surfa onödigt mycket. Men ofta är den till så stor hjälp, på så många sätt!

• Anonym (m)
    Anonym (m) skrev 2025-01-31 10:48:44 följande:

Kan kan jag väl... men den används som en extra väckarklocka. Jag har en analog men det är skönt att ha en backup. 
    Den används också för påminnelser. Jag sätter alarm för viktiga saker så att jag inte glömmer av tiden.
    Den används som en vanlig klocka också. Bra att veta vad klockan är.

Dessutom är det smidigt att man kan köpa biljetter och handla i butiker med mobilen. Den är liksom som ett allt-i-ett.
    Det har blivit en vanesak, bra att ha med.
    Man kan också använda google maps, om man blir osäker på vart något ligger. Jag använder google maps ofta när jag ska gå någonstans jag sällan eller aldrig varit, så man hittar rätt. Väldigt bra!

Visst, ibland kan man bli lite väl fast vid den... surfa onödigt mycket. Men ofta är den till så stor hjälp, på så många sätt!

Köper ibland buss- och tågbiljetter på mobilen också (även om det går att köpa fysiskt eller där jag bor- blippa bankkortet för bussbiljett också.)
    Med mobilen kan man också få notiser var bussen/tåget är i livetid. Man kan se om det blir inställt t.ex.
    Mycket användbart!
  • cosinus

BankID vore ju tjorvigt att vara utan. Det vore ju det absolut största praktiska problemet. 

Sen skulle jag ju sakna swish, biljetter i mobilen, att betala med mobilen och en mängd såna saker om jag inte hade den.

Det jag däremot har lärt mig är att jag inte har i princip några notiser på något. Telefonen ringer om någon ringer. Den durrar om någon skickar sms men annars är den tyst. chatappar/mail o s v har inget ljud, ingen banner, ingen siffra med olästa meddelanden. Jag tittar in där när jag vill och har tid. Behöver man mig tidigare än så får man ringa eller skicka sms. 

Har separat jobbmobil, där har jag notiser på teams och mail men i gengäld så lägger jag undan den när jag inte är på jobbet.

• Anonym (pena)
    Anonym (Maria) skrev 2025-01-30 18:52:08 följande:

Jag är äldre, och använder bara telefonen för att ringa och ta emot samtal. Ibland vet jag inte var den är, men jag bryr mig inte. 

Nuförtiden verkar alla vara upptagna med sina telefoner, men vad tittar ni på? Jag använder min dator för sociala medier, men jag har varken Facebook, Instagram eller någonting annat. 

Snälla, kalla mig inte för en idiot!  Skrattande  Jag trivs med detta, det fungerar bra för mig. 

Visst skulle jag kunna leva utan den, men inte utan att det skulle försämra min vardag. Och visst skulle jag kunna göra mindre av planlöst skrollande, men även där, inte utan att det försämrade min vardag.

En vanlig dag använder jag telefonen till:
    * hålla kontakt med mina barn, mamma och andra familj, vänner. 
    * busskortet finns på telefonen.
    *bankärenden, betala räkningar eller bara kolla saldot.
    * boka olika saker, tex frisör, en resa, restaurang.
    * hålla koll på barnens skolgång (via app).

Sen gör jag en del som är lite mindre nödvändigt, men ändå trevlig.
    * läser flera olika dagstidningar.
    * sociala medier.
    * kollar upp olika saker som jag är intresserad av, nån artikel, en faktadetalj.
    * beställer kläder, böcker eller annat trevlig.

Sen sånt som är ännu mindre nödvändigt, men trevligt.
    * spelar spel.
    * kollar sociala medier mer än nödvändigt.
  • Anonym (70år)

Nej, det skulle jag inte. Har ingen fast telefon så jag måste ha min mobil. Klarar mig knappast utan bankid. Swisch är fantastisk bra att ha. Surfar gör jag däremot nästan enbart på min dator. Jag är också äldre, närmare 70 år så ålder är inget hinder för att vara uppdaterad vad det gäller teknik och sociala medier.

• Virriga Vera
    Kammen320 skrev 2025-01-30 22:17:30 följande:

Alla kan leva utan sin mobil. Livet blir krångligare, men det gick ju för 20-30 år sen. Jag gör som dom flesta andra det mesta på mobilen; betalar räkningar, sociala medier, lyssnar på ljudböcker etc. På sommaren när vi är ute o seglar en vecka eller två startar man bara mobilen på morgonen o kvällen för att spara batterier, och det går alldeles utmärkt. Det är t.om lite skönt att detoxa från skärmen lite. Bli mer närvarande i nuet, med sin familj.

Det ser ju lite annorlunda ut idag än för 20-30år sedan. Tekniken har förändrats otroligt mycket.
  • Anonym (Skulle inte klara mig utan)
    Virriga Vera skrev 2025-01-31 17:58:32 följande:
    Det ser ju lite annorlunda ut idag än för 20-30år sedan. Tekniken har förändrats otroligt mycket.
    Ja alltså jag skulle inte kunna logga in på jobbmejlen utan bankid. Och det krävs att jag alltid ska kunna kolla mejlen. 
  • nattuw
    Anonym (Maria) skrev 2025-01-30 18:52:08 följande:

Jag "tittar" inte på min telefon men bank-id och SMS från jobbet gör att jag behöver den.

Sedan finns det funktioner som gör livet lite enklare som till exempel GPS kartorna, möjligheten att synkronisera kalendrar och shoppinglistor för hela familjen och att direkt kunna boka om resor

Annars är Spotify något som jag verkligen uppskattar. All världens musik en knappryckning bort ger helt nya möjligheter att tillsammans med ett par bluetooth-hörlurar lyssna på det man för tillfället vill lyssna på utan att störa någon annan.
  • Cartjan1

Nej, skulle inte kunna leva utan min mobil - eller jo, men livet skulle bli extremt komplicerat. Jag har bankid, bankkort samt pendlarkort för mig och barnen. Även Spotify som jag ofta använder för att ha musik i mitt hem - mobilen är kopplad till en högtalare här hemma.

Däremot har jag inga sociala medier, använder inte Youtube på mobilen och sitter inte och scrollar speciellt mycket - använder också datorn istället. 

Så i mångt och mycket så använder jag knappt min mobil - speciellt inte hemma - men den är fortfarande väldigt viktig. Oftast kommer jag hem, startar lite bakgrundsmusik och lägger sedan bort mobilen tills jag går och lägger mig.

• Anonym (En till)

Oja, det gör jag redan. Jag har knappt ens mobilen med mig när jag går ut. Jag tycker bara att det är stressande när det ringer . Använder den mest för BankID och för larm. 

Brukar bli galen på människor som nästan går på en för att de hela tiden går och läser i mobilen. Väldigt kul med gamnacke sen när de blir äldre.

Jag använder dator för att läsa på forum ibland. Tv/dator för att se på Netflix. Men jag var ung på tiden när inte mobiler fanns, så jag tycker den ständiga tillgängligheten bara är stressig. Jag använder den bara de få gånger jag ringer i stort sett.

• Anonym (En till)

Glömde skriva att det värsta som finns är att se folk som sitter i parken med sina barn och läser i mobilen. Eller folk som går med hunden och läser i mobilen.

Det är bara tragiskt.

• Tyra myra

Det är en samvetsfråga. Önskar jag kunde svara JA, men i realiteten är den nog ett måste.
    Måste ha tillgång till Bankid och vissa tider måste jag finnas tillgänglig i mitt jobb.

Annars försöker jag att vara relativt mobilfri i så motto att jag har den inte alltid med mig vart jag än går. Lämnar den i hallen för laddning och ställer den på tyst. Någon gång när jag går förbi tittar jag till den, kollar om någon ringt och sms

Jag skulle inte få den återhämtning jag behöver annars.

När jag sitter vi datorn är det för att jag vill det, inte för att jag måste.

• Anonym (S)

Kan och kan. Klart jag skulle kunna. Men det skulle bli himla omständigt då jag inte skulle ha koll på någonting, inte komma i tid till någonting, inte kunna betala, inte kunna legitimera mig. Ingen har någonsin frågat män om de kan klara sig utan sina plånböcker eller kvinnor utan sina handväskor så varför är mobilen så stort problem?? Man har ju absolut ALLT i mobilen idag! Säga vad man vill om det men jag jag är hemskt glad att slippa ha väska då det aldrig varit "jag" att bära runt på en fjollig handväska.. Jag försökte bara utan Facebook ett tag men inte ens det funkade ju, om man vill vara en del av samhället! 
    Eller skulle ni bitter-kärringar må bättre av om folk gick runt med kontanter, filofaxer, 15 betal/medlemskort i plånboken, freeeejsaaaajls, hade analoga väckarklockor, skrev ut biljetter till evenemang, köpte bussbiljetter på en Pressbyrå, matade in kontanter i tankautomaterna, gick in i en telefonkiosk? Tror vi ska vara ganska glada åt utveckligen. 

• Anonym (Hihi)

Jag ksn erkänna att jag inte skulle kunna leva utan min telefon. Jag Är 26 år och inser såklsrt själv hur beroende jag är av den. Har alltid med mig den även om jag bara går på toa och inte ens använder den. känns som någon slags tvångstanke, men mobilen är min absoluta största säkerhet i livet känns det som, vill kunna ringa någon om det skulle bli en akutsituation

men jag sitter inte med den framför min son, det har jag ändå självinsikt för. Lägger alltid bort den och ger han min fulla uppmärksamhet, men vill ha mobilen nära mig

Svar på tråden Kan du leva utan din mobiltelefon?