• matzlinden

Huvudman beställer i andras namn

Hej! jag är god man åt min systerson och han är utvecklingstörd och har ADHD, kan inte prata riktigt.

Han är smart på en del saker. Teknik och siffror. Och älskar mobiltelefoner

Problemet är att han beställer saker hela tiden i sin mammas,mormor,farfars namn (han kan allas personnummer). Och ibland till sig själv. Det kan handla om Extra surf hos telia, mobiler, abonnemang, simkort. Varje vecka är det nånting.

Detta kostar flera tusen i månaden. Vi ringer upp telebolagen varje gång men oftast går dom inte med på att stoppa köpet.

Vi börjar bli desperata på hur vi ska göra. För jag har inte riktigt hittat nån hjälp hur vi ska stoppa detta. Vi vill helst inte anmäla honom till polis. Han förstår ju inte pengars värde eller att det är fel det han gör.

• Svar på tråden Huvudman beställer i andras namn
  • Anonym (Hm)

Man har alltid två veckors ångerrätt inom EU. Så alla hans köp kan gå tillbaka smärtfritt. Sen rekommenderar jag att alla skaffar sig nya bankkort som personen, av uppenbara skäl, inte får tillgång till. Gäller det att ta saker på faktura är det sällan möjligt utan tillgång till personens BankID. 

• Anonym (Hmm)

Hur lyckas han med detta? Via telefonen? Ta bort den isf.

• Anonym (Hmm)

Eller iaf spärra internet, om det går.

• Anonym (My)

Se till att han inte har tillgång till internet. 

• Anonym (J)

Du bör ansöka om förvaltarskap.

• EnAnonumius
    matzlinden skrev 2025-02-01 11:35:02 följande:

Problemet är att han beställer saker hela tiden i sin mammas,mormor,farfars namn (han kan allas personnummer). Och ibland till sig själv. Det kan handla om Extra surf hos telia, mobiler, abonnemang, simkort. Varje vecka är det nånting.

Ångerätten gäller.

Om ni stoppas ett köp (andra beställningar) inom 14  dagar så kan inte operatören och/eller butikerna skyldiga att stoppa om ni begär detta.

Läs på konsumentverkets hemsida om "ångerrätt".

Det enda ni kan göra är att ni stryper tillgången till internet.. Han får surfa endast under övervakning av någon vuxen.

Sen så kan ni försöka och lära honom pengars värde. Även om han är utvecklingsstörda så kan dessa lära sig om pengars värde, men man kanske få ta det på ett barns nivå. Om ni har någon terapeut till honom så kanske ni kan fråga h*n om verktyg för hur ni skall gå till väga.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Ida)
    Anonym (J) skrev 2025-02-01 13:29:14 följande:
    Vad vill du med länken? 
    Jag vet allt detta. 
    Men kanske inte TS. Håller med om ditt inlägg och kompletterar med länk. 
  • Anonym (Ida)
    Anonym (J) skrev 2025-02-01 13:29:14 följande:
    Vad vill du med länken? 
    Jag vet allt detta. 
    Infon var alltså inte riktad till dig utan till TS förstås
  • Jemp

På Klarna (kanske fler?) kan man ställa in så att köp måste godkännas med bank-id. Är det inte gjort, så är det åtminstone ett steg på vägen. 

• Jemp

Man kan också spärra personnummer vid kreditupplysning, just för att skydda sig mot bedrägerier. Jag vet dock inte om det går att göra på ett sätt som inte drabbar ens eget handlingsutrymme, men det är ju värt att kolla upp. 

Svar på tråden Huvudman beställer i andras namn