• Anonym (Sur)

Förklimakteriet - jag vill inte!

Är 42 och tror jag är på väg in i förklimakteriet - menscyklarna har blivit några dagar kortare på sistone. Och det enda jag känner är att jag inte vill. Jag känner mig så ledsen för åldrandet.

Jag vill fortfarande vara fertil och ung. Ha livet framför mig. Vara attraktiv. Nu har jag två småbarn, yngsta ammas än, men Ändå.

Jag hatar detta med att vara kvinna, att man blir så gammal helt plötsligt.

Jag vill inte vara så gammal att jag är en klimakterietant. jag vill inte! 

• Svar på tråden Förklimakteriet - jag vill inte!
  • Anonym (Sur)
    Anonym (Mitten) skrev 2025-02-01 22:08:50 följande:
    Jag fattar. Jag har en massa skit i mitt liv just nu och det känns som att åren tas ifrån mig. Jag lever inte riktigt utan bara hanterar skit som kastas på mig. Min erfarenhet från tidigare skitpeeioder är att man behöver jobba mycket med acceptans sen när man är lite mer på banan igen. 
    Ja men det är väl så jag känner lite för de åren. De försvann. Jag gav fel personer för mycket tid och engagemang och känslor och vips hade åren rusat bort, och jag inte fått ett jota för det mer än en erfarenhet hur jag aldrig ska göra igen.

Samtidigt försöker jag jobba med acceptans och känslan nu att hade det inte hänt hade jag nog aldrig blivit den jag blev av den lärdomen, aldrig träffat min nuvarande man, och inte varit där jag är idag med mina barn osv. Och det hade jag inte velat vara utan. Men jag önskar ändå att de där åren hade varit snällare, också för att jag gav närstående mycket oro som de inte förtjänade.

Och jag kan väl känna bara att jag gärna hade haft fler snälla år.
  • Anonym (Heidi)
    Anonym (Suss) skrev 2025-02-01 20:01:12 följande:
    Men klimakteriet kan pågå i upp till tio år och man har blödningar även om man är i klimakteriet, om än att de ändrar frekvens och mängd. Menopaus däremot är när mensen upphört under minst ett år och där är du ju inte, men nog är du i klimakteriet ändå, 
    Kan så vara att det räknas att jag är i klimakteriet fast jag har ägglossning varje månad fortfarande och mensen är inte i närheten av att sluta. 
  • Anonym (Mitten)

Språkförbistring här, ser jag. Förklimakteriet är en del av klimakteriet. Så är man i förklimakteriet är man i klimakteriet, i dess första del.

• Anonym (Mitten)
    Anonym (Sur) skrev 2025-02-01 22:14:25 följande:
    Ja men det är väl så jag känner lite för de åren. De försvann. Jag gav fel personer för mycket tid och engagemang och känslor och vips hade åren rusat bort, och jag inte fått ett jota för det mer än en erfarenhet hur jag aldrig ska göra igen.

Samtidigt försöker jag jobba med acceptans och känslan nu att hade det inte hänt hade jag nog aldrig blivit den jag blev av den lärdomen, aldrig träffat min nuvarande man, och inte varit där jag är idag med mina barn osv. Och det hade jag inte velat vara utan. Men jag önskar ändå att de där åren hade varit snällare, också för att jag gav närstående mycket oro som de inte förtjänade.

Och jag kan väl känna bara att jag gärna hade haft fler snälla år.
    Såklart! Vet inte om det är någon tröst för dig, men det är extremt få personer som glider genom livet utan perioder med skit. Uttrycket Vi har alla våra kors att bära, finns av en anledning. Vi som får hjälp att bära, av familj och vänner, har ändå tur i oturen. 
  • Anonym (SA)

Måste det verkligen bli så hemskt som vissa säger eller varierat det för olika personer? Har hört väldigt mycket negativt om klimakteriet, så undrar om det är någon som inte har en lika negativ erfarenhet. Jag är på väg åt det hållet och just nu upplever jag bättre hormonbalans än någonsin. Jag tror att jag har haft mycket hormoner i omlopp och nu har det äntligen lugnat sig lite. Frågan är var det tar vägen.

• Lynx123
    Anonym (SA) skrev 2025-02-02 08:19:27 följande:

Måste det verkligen bli så hemskt som vissa säger eller varierat det för olika personer? Har hört väldigt mycket negativt om klimakteriet, så undrar om det är någon som inte har en lika negativ erfarenhet. Jag är på väg åt det hållet och just nu upplever jag bättre hormonbalans än någonsin. Jag tror att jag har haft mycket hormoner i omlopp och nu har det äntligen lugnat sig lite. Frågan är var det tar vägen.

Om du menar klimakteriebesvär så ja, jag. Hade några enstaka vallningar och det var allt. Höll mig aktiv, sprang och tränade rätt mycket. Vid 51 gjorde jag en stor förändring i mitt och lever nu väldigt lyckligt med nytt jobb, ny bostad och ny partner.
  • Anonym (klimakterieförnekare)
    Anonym (S) skrev 2025-02-01 18:29:18 följande:

Är 41 och är rädd att samma håller på att hända mig. Mensen glesas ut allt mer. Är helt hysteriskt rädd för vad som kommer hända nu. Kommer mina slemhinnor bli sköra och jag få urinvägsinfektion hela tiden? Kommer sexlusten dö ut? Kommer mins förlossningsskador bli värre när allt blir torrare? Det känns som en sorgeprocess. 

Ta Ovesterin, det är bra grejer. Tar bort sveda i urinröret och motverkar sköra slemhinnor för mig. Tar inte varje natt men lite då och då när jag känner av saker.
  • Anonym (Mitten)
    Lynx123 skrev 2025-02-02 08:42:26 följande:
    Om du menar klimakteriebesvär så ja, jag. Hade några enstaka vallningar och det var allt. Höll mig aktiv, sprang och tränade rätt mycket. Vid 51 gjorde jag en stor förändring i mitt och lever nu väldigt lyckligt med nytt jobb, ny bostad och ny partner.
    Träning är vad jag har förstått ett av de mest effektiva sätten att lindra eventuella klimakteriebesvär! :) 
  • Anonym (klimakterieförnekare)
    Lynx123 skrev 2025-02-02 08:42:26 följande:
    Det där är en sak att se upp med också. Man kan få stark lust att bryta upp från saker, men det är nog inte så att alla borde göra det.

Klimakteriet kan vara som en ny tonårsperiod och lusten kan spela en fula spratt, så det gäller att tänka noga innan man agerar.
  • New  Dawn

Jag är i klimakteriet, tom senare delen, (är några år över 50)och har aldrig varit så lycklig, som nu. 
    Man får helt enkelt ta ansvar för sitt liv och göra det bästa av det. 
    Det finns nackdelar med klimakteriet. Absolut. Det jag ogillat mest är svettningarna, men de börjat minska ordentligt nu. Det är svårare att behålla vikten, men om man bara tänker sig för går det att påverka.
    Gällande sex är lusten i princip opåverkad. Lite skörare slemhinnor, men egentligen inga problem när man har smek och oralsex. Jag "tål" däremot samlag lite sämre, men det kan avhjälpas med Ovesterinsalva.
    Det händer ändå något mentalt som gör att jag har lättare att glädjas över saker. Det finns så mycket roligt i livet. Jag älskar det, och är mer närvarande i stunden.. Så klart en nackdel att man har mindre kvar ju äldre man blir, men ändå, jag mår i det stora hela väldigt bra. Jag tränar regelbundet, och är både starkare och mer uthållig än tidigare. (Jag började träna regelbundet och "ordentligt" för ca 8 år sedan) 

Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (Mitten) skrev 2025-02-02 09:00:02 följande:
    Träning är vad jag har förstått ett av de mest effektiva sätten att lindra eventuella klimakteriebesvär! :) 
    Japp, för mig funkar träning som en motkraft, mkt effektivt. Behöver sköta sömnen, äta (ännu) sundare och alkohol verkar jag ha nästan blivit allergisk mot, så det blir det i liten mängd och vid speciella tillfällen.

Förut var kroppen som en välfungerande maskin som bara funkade, nu gäller det att ge den vad den helst vill ha.
  • Lynx123
    Anonym (Mitten) skrev 2025-02-02 09:00:02 följande:
    Ja, det är superbra. Gärna en kombo av flås och styrka. :)
  • Lynx123
    Anonym (klimakterieförnekare) skrev 2025-02-02 09:00:25 följande:
    Det där är en sak att se upp med också. Man kan få stark lust att bryta upp från saker, men det är nog inte så att alla borde göra det.

Klimakteriet kan vara som en ny tonårsperiod och lusten kan spela en fula spratt, så det gäller att tänka noga innan man agerar.
    Absolut - men för mig var det efter klimakteriet och när jag mådde riktigt bra.
  • Anonym (Ddd)

Män som är 42 är lika gamla som en kvinna som är 42. 

Och attraktiv kan man vara hela livet. 

Der är en 40-årskris, men den är inte baserad på fakta. 

Svar på tråden Förklimakteriet - jag vill inte!