• Anonym (Ts)

Är jag lika mkt mamma trots att jag inte har döttrar?

Ja, rubriken kan ses tramsig eller provocerande men efter att både ha mötts av lite "ja det där blir nog också bra, men en dotter är en dotter" attityd från människor runt sig när det visade att att lillasyskonet också var en pojke - och ha läst här på forumet att döttrar är mer eftersträvansvärt. Eller att ett barn av varje är det finaste och allt annat är lite sämre.

Så vad tycker just du, är jag lika mycket mamma som mamma till två pojkar eller tycker du att jag är lite av en andrasorteringsmamma än de med barn av bägge kön?

• Svar på tråden Är jag lika mkt mamma trots att jag inte har döttrar?
  • Just Precis

Assååååå om vi ska generalisera (here we go) så är man väl mer mamma ju fler söner vs döttrar man har, för det är så att säga lite mer av ett heltidsjobb va ?? :D

• Anonym (r)
    Anonym (Ts) skrev 2025-02-01 16:47:57 följande:
    Jag kanske vill att de som tycker så i andra trådar här ska bekänna lite färg och förklara varför?
    Kan vi inte låta trollen stanna i sina egna trådar? Behöver de mer utrymme?
  • Just Precis

? finns finsk forskning som visar att ju fler söker man har desto mer kortisol och kortare livslängd, typ motsatt effekt med döttrar. No joke.

• Just Precis
    Just Precis skrev 2025-02-01 16:59:50 följande:

? finns finsk forskning som visar att ju fler söker man har desto mer kortisol och kortare livslängd, typ motsatt effekt med döttrar. No joke.

*ju fler söner 
  • Anonym (Ella)

Inte för att vara dryg men det känns som om såna där uttalanden är exklusiva för familjeliv, alternativt knäppa människor som saknar social kompetens.

Jag har aldrig hört någon säga så irl. Jag påstår inte att du TS inte talar sanning men det är knappast någon allmänt accepterad åsikt att man skulle vara "mindre mamma" bara för att man inte har någon dotter.

• Spucks

Folk slänger ur sig väldigt mycket skit på nätet.
    När min dotter var liten, läste jag flera gånger att "en flicka är bara ett halvt barn". Tanken med det var att pojkar är så mycket jobbigare, därför vet man inte hur det är att ha barn om man bara ha en dotter/döttrar.

• Anonym (Underbart)

Klart man är lika mycket mamma ändå. Är enda tjejen bland fyra syskon och har verkligen inte trivts med att framförallt min mamma anser att vi ska ha en annan typ av relation än den hon har till mina bröder. 

Vi har en son och ska jag vara helt ärlig så önskar vi en lillebror till honom. Såklart blir vi lyckliga med en lillasyster också, men jag är inte superpepp på att vara flickmamma. Även om jag inser att jag behöver stötta min son under tonår så känns det mindre otäckt än att försöka skydda en dotter från fördomar, kroppshets och diskriminering. 

• Anonym (Kristina)
    Fjäril kär skrev 2025-02-01 16:08:38 följande:

Jag har triss i söner och det är inte så vanligt och jag är jäkligt stolt över det.  Alla tre är halvsyskon men dom är jäkligt lik mig alla tre.

Jag har aldrig haft nån längtan efter döttrar så eventuellt knäppa kommentarer har dött fort när jag påtalat just det. 

Jag har dessutom fått en fantastisk sonhustru då min äldsta son är gift.  

Jag har aldrig nånsin sett mig som sämre förälder, har aldrig ens tänkt tanken. 

Nu blir jag riktigt avundsjuk! Tre söner är vad jag önskade mig men naturen ville "bara" två. 

Till ts: självklart är du lika mycket förälder som de stackare som bara begåvats med en son.
  • Anonym (Jag)

Alltså de här trådarna om hur negativa alla är när man väntar en son. Vad är det för människor ni umgås med? När jag väntade en son efter två döttrar hörde jag inte ett enda negativt ord, det var verkligen tvärtom, alla pratade om hur glada vi måste vara och vad kul att det äntligen blev en pojke. 

Ja , folk förväntar sig oftast att man helst vill ha barn av båda könen. Så jag förstår att det säkert inte hade låtit likadant om jag hade haft bara pojkar sen innan. Men att folk alltid skulle vara negativa när man väntar en son känner jag absolut inte igen mig i. 

Vet inte om ni umgås med helt andra sorts människor , är läser för mycket konstiga trådar på familjeliv eller om trådarna är lite för att provocera? Måste det ena verkligen vara bättre än det andra? 

• Xenia
    Kirenaj68 skrev 2025-02-01 16:09:29 följande:
    Är det kineser du har i din "bekantskapskrets"?
    Givetvis är ditt värde som mamma oavhängigt könen på dina barn. Att det dyker upp galenmorsor här i FL (om de är äkta) emellanåt och lipar över uteblivna döttrar ska du inte bry dig om. Skärp dig!!!! 
    Om det vore kineser så skulle de snarare anse att man är sämre mamma om man bara lyckats föda döttrar. En son är det viktiga, en son som tar över gården och tar hand om sina föräldrar. Åtminstone på landet. Så därför ville man ha en son när man bara fick ha ett enda barn. Dessa söner har nu svårt att hitta fruar.

Så är det inte bara i Kina utan även i t ex Indien. Man fick visserligen föda så många barn man ville, men man ville ha bara söner, döttrarna aborterade man bort. Alltså överskott av indiska unga män.

Förr i tiden födde man så många barn och av vilket slags kön ödet gav en. 

Men det är inte alla som får några barn alls, så otacksamt att gnälla för att man fått "fel kön" eller bara av ett kön. Mina förfäder fick 6-12 barn och minst hälften dog som små. För att några skulle överleva måste man föda många. Det slipper vi nu.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Jag) skrev 2025-02-01 17:41:30 följande:

Alltså de här trådarna om hur negativa alla är när man väntar en son. Vad är det för människor ni umgås med? När jag väntade en son efter två döttrar hörde jag inte ett enda negativt ord, det var verkligen tvärtom, alla pratade om hur glada vi måste vara och vad kul att det äntligen blev en pojke. 

Ja , folk förväntar sig oftast att man helst vill ha barn av båda könen. Så jag förstår att det säkert inte hade låtit likadant om jag hade haft bara pojkar sen innan. Men att folk alltid skulle vara negativa när man väntar en son känner jag absolut inte igen mig i. 

Vet inte om ni umgås med helt andra sorts människor , är läser för mycket konstiga trådar på familjeliv eller om trådarna är lite för att provocera? Måste det ena verkligen vara bättre än det andra? 

Tänker att din erfarenhet ju just är av motsatt sort så du inte kan veta vad för kommentarer man får. När jag sa att jag var gravid ville nästan alla säga att en tjej ju vore kul. När jag sa att det var en pojk blev folk avvaktande. Som att förväntningarna är att man då ska vara mindre glad.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Ella) skrev 2025-02-01 17:09:47 följande:

Inte för att vara dryg men det känns som om såna där uttalanden är exklusiva för familjeliv, alternativt knäppa människor som saknar social kompetens.

Jag har aldrig hört någon säga så irl. Jag påstår inte att du TS inte talar sanning men det är knappast någon allmänt accepterad åsikt att man skulle vara "mindre mamma" bara för att man inte har någon dotter.

Ja kanske mer FL Men folk här är ju också riktiga människor tänker jag. 
  • Anonym (nopenopenopenope)

Nej, självklart inte. Bara om man har döttrar är man mamma. Söner får bara förlorade kvinnor utan själ.

/s

• Anonym (Ella)
    Anonym (Ts) skrev 2025-02-01 19:03:58 följande:
    Ja kanske mer FL Men folk här är ju också riktiga människor tänker jag. 
    Jo visst, men det är ju vem som helst som kan skriva vad som helst här. Personen som skriver att du inte är lika mycket mamma kanske är ett femtonårigt litet troll som sitter hemma och försöker få reaktioner från vem som helst i brist på annat att göra och egentligen inte menar vad han säger. Det kan vara någon bitter typ som inte vill att mammor ska få gå omkring och vara lyckliga ostraffat. Vad totala främlingar skriver här bör tas med en nypa salt eller två.
  • Anonym (Jo)

Man är mamma oavsett kön på barnen.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Ella) skrev 2025-02-01 20:30:43 följande:
    Jo visst, men det är ju vem som helst som kan skriva vad som helst här. Personen som skriver att du inte är lika mycket mamma kanske är ett femtonårigt litet troll som sitter hemma och försöker få reaktioner från vem som helst i brist på annat att göra och egentligen inte menar vad han säger. Det kan vara någon bitter typ som inte vill att mammor ska få gå omkring och vara lyckliga ostraffat. Vad totala främlingar skriver här bör tas med en nypa salt eller två.
    Så är det väl också såklart. 
  • Anonym (nej)

Nej
    Man är bara mamma om man har döttrar

• Anonym (Momma?)
    Anonym (nej) skrev 2025-02-01 20:41:53 följande:

Nej
    Man är bara mamma om man har döttrar

Då får vi hitta på ett nytt ord för vad alla söner ska kalla sina föderskor. De är ju inte mammor tydligen.
    Kanske Momma?

Är pappor också mindre fäder till pojkar tro?
  • Anonym (S)

Men herregud, självklart är du lika mycket mamma! Sorgligt om det har blivit så att döttrar ses som mer värda. Jag har en pojke och en flicka. Och ärligt talat, det krävs mer jobb att uppfostra en pojke till en vettig man i det här samhället. 

• Anonym (Knäppgökar)
    Anonym (Ts) skrev 2025-02-01 15:58:20 följande:
    Jag anser ju att jag är det. Men har just hört insinuerade att man är mer "fulländad" mamma om man fått två av olika, och ffa en dotter. Att det liksom är en bättre variant V mammaskapet.
    Det var nog det dummaste jag har hört.

Hade avfärdat dessa kvinnor som urblåsta ägg.
Svar på tråden Är jag lika mkt mamma trots att jag inte har döttrar?