• Anonym (samvetet)

Resa med storasyster en vecka, 2 åring hemma med pappa?

Hej, jag har beslutsångest då jag funderar på att bjuda min mamma på en resa, hon har precis avklarat sin behandling mot bröstcancer och jag vet att hon längtar utomlands. Jag har två barn på 2 respektive 4 år och tar jag med båda barnen så vet jag att mamma inte kommer kunna ha den avkoppling hon behöver. Jag tänker därför att det enklaste är att ta med storasyster i en vecka och att hon då får egentid med sin mamma och mormor medans lillasyster som kommer vara ganska precis 2 år är hemma med pappa (som hon har en väldigt bra relation till). Nästa gång gör jag tvärtom och tar bara med henne. Dessutom kom vi nyligen hem hela familjen från en egen resa två veckor. 

Är det okej upplägg? Vet dock inte hur jag kommer reagera på en vecka utan min yngsta men å andra sidan kommer jag ångra mig om jag inte får bjuda med min mamma på en resa som gjort allt för oss och jag tror även det kommer betyda mycket för storasyster med en egen vecka. Vad säger ni?

• Svar på tråden Resa med storasyster en vecka, 2 åring hemma med pappa?
  • Anonym (Hm)

Vilket svårt beslut. jag skulle nog rekommendera till en kortare resa än två veckor. För en tvååring är två veckor en väldigt lång tid och de har inte förståelsen att förstå varken tid, eller att du kommer tillbaka. För min del hade upplägget aldrig fungerat, men det är för att min tvååring är totalt klistrad vid mig, även om hon har en bra relation till sin pappa. Samtidigt tycker jag att både du och mamma förtjänar resan. Jag hade dock, om jag nu beslutat mig för att resa, tagit en kortare semester på en vecka och även lämnat storasyster hemma. Att både mamma och syster försvinner kan vara mycket för ett litet barn. I det här fallet verkar det dock som att du oroar dig mer för dina egna känslor, vilket får mig att tro att barnet har en sån extremt bra relation med sin pappa att det inte kommer påverkas, eller? :)

• Anonym (samvetet)
    Anonym (Hm) skrev 2025-02-02 05:57:50 följande:

Vilket svårt beslut. jag skulle nog rekommendera till en kortare resa än två veckor. För en tvååring är två veckor en väldigt lång tid och de har inte förståelsen att förstå varken tid, eller att du kommer tillbaka. För min del hade upplägget aldrig fungerat, men det är för att min tvååring är totalt klistrad vid mig, även om hon har en bra relation till sin pappa. Samtidigt tycker jag att både du och mamma förtjänar resan. Jag hade dock, om jag nu beslutat mig för att resa, tagit en kortare semester på en vecka och även lämnat storasyster hemma. Att både mamma och syster försvinner kan vara mycket för ett litet barn. I det här fallet verkar det dock som att du oroar dig mer för dina egna känslor, vilket får mig att tro att barnet har en sån extremt bra relation med sin pappa att det inte kommer påverkas, eller? :)

Absolut inte två veckor, EN vecka gäller det =)
  • Anonym (samvetet)

Har också funderat på om det är bättre att lämna storasyster hemma också och resa själv med min mamma men samtidigt tycker jag storasyster förtjänar en resa på egen hand med oss och skulle må väldigt bra av det. Å andra sidan blir då lillasyster plötsligt själv med pappa hemma och utan storasyster på förskolan och det känns jobbigt. 

• Anonym (Hm)
    Anonym (samvetet) skrev 2025-02-02 06:11:39 följande:

Har också funderat på om det är bättre att lämna storasyster hemma också och resa själv med min mamma men samtidigt tycker jag storasyster förtjänar en resa på egen hand med oss och skulle må väldigt bra av det. Å andra sidan blir då lillasyster plötsligt själv med pappa hemma och utan storasyster på förskolan och det känns jobbigt. 

Åh ursäkta! Såg nu att ni hade VARIT på en resa på två veckor :) min miss! 

Hon förtjänar säkerligen en egen resa med er. Det är ju hur mysigt som helst. Frågan är bara om det är lämpligt precis nu. Förhoppningsvis får ni massor av tid att resa bara ni när lillasyster blivit lite äldre. Det är alltid knepigt att resa ensam med bara ett barn när det finns ett till hemma och det är svårt att förstå varför en blir lämnad kvar (för ett litet barn). 

Knepigt som sagt. Du känner dina barn bäst och får nog gå på magkänslan här 😌 jag hade rest själv med mamma, helt klart. Både för att det ska finnas en till trygghet för minsta, för att storasyster ändå är ganska liten oc kanske inte innebär så mycket lugn för din mamma ändå, och för att du och mamma ska få en vuxnare semester där mammas önskemål kommer först, för så blir det inte när ett litet barn är med ändå. 

• Anonym (samvetet)

Tack för svar. Håller helt med dig. Men hade du åkt en vecka själv med gott samvete? Båda barnen hemma med pappa? 

• Mkay
    Anonym (samvetet) skrev 2025-02-02 06:11:39 följande:

Du känner dina barn bäst och om du känner att storasyster skulle må bra av det och lillasyster trivs bra med sin pappa så tycker jag att ni ska köra på det. Det behöver ju inte bli att ni ?lämnar? lillasystern utan att ni låter henne få kvalitetstid med sin pappa. Prata om det på ett positivt sätt så lär hon nog också se positivt på det. Tror oavsett inte att ni orsakar henne någon större skada även om hon skulle sakna er.
  • Mkay
    Anonym (samvetet) skrev 2025-02-02 06:43:44 följande:

Tack för svar. Håller helt med dig. Men hade du åkt en vecka själv med gott samvete? Båda barnen hemma med pappa? 

Om pappan kan sköta om barnen bra och har en god relation med dem så absolut. Just nu planerar vi båda resor på egen hand för sommaren då vi anser att det är svårt och ovärt att ta med oss vår 1,5-åring på resa (som hon kommer vara då) just nu. Fästmannen ska iväg i en vecka med sina kompisar och jag tänkte åka iväg med vännerna i en vecka. Jag kommer absolut tycka att det kommer vara jobbigt att vara borta från henne i en vecka men är helt säker på att det kommer gå hur bra som helst då fästmannen är jättebra med henne och sköter om henne lika bra som jag gör :)
  • Anonym (Lisa)

Ja, det hade jag. Och har också gjort. Min mamma hade också varit sjuk. Så värdefullt. 
  • Anonym (Hm)

förutsatt att jag litade på pappans förmåga att ta hand om barnen, ja! Då hade jag åkt med gott samvete 😌 
  • Anonym (F)

Självklart lämnar du båda barnen hemma!

• Anonym (Hmmm ...., ,)

Jag hade definitivt valt att åka med mamma och 4 åringen.  Tycker det låter som en fantastisk idé.  Trevligt för 4 åringen att bli lite "ensam-barn" ompysslad och mysigt för dig och mamma också.

En annan gång kanske du eller pappan reser med bara 2 åringen eller så jämnar det ut sig på annat sett.

Jättefin tanke från dig, trevlig reda {#emotions_dlg.flower}

• Anonym (DS)

Låter som en bra idé eller lämna stora barnet också. De ska ju vara med en förälder hemma, inte med random barnvakt. 

• Anonym (P)

Varför skulle du inte kunna lämna en tvååring med pappan? Är han missbrukare? Okänd för barnen? Vi har regelbundet och från tidig  ålder delat upp barnen på resor till barnens farföräldrar, eftersom de är lite äldre och inte alltid orkat med två barn. Det har varit värdefullt för oss båda att få lite sammanhängande tid tillsammans med bara ett barn i taget. Barnen uppskattar det också, både att vara hemma och att få vara iväg med en förälder.

• Anonym (E)

Min syster var väldigt trött efter att ha gått igenom behandlingen för bröstcancer, både fysiskt och psykiskt. Vi gjorde en resa med min son som då var runt 7 år (jag är ensamstående så det fanns inget alternativ) och det märktes att det hade varit bättre om det bara hade varit vi två. 

Min syster älskar verkligen sonen så det handlar inte om det utan om att hon behövde njuta av lugnet. 

Nu kanske din mamma inte alls känner så men spontant tänker jag att det vore fint om du, som verkligen förstår vad hon har gått igenom, och din mamma får tid tillsammans.

När man reser med barn så handlar resan alltid till stor del om barnen, vilket är kul i vanliga fall, men kanske inte just den här gången om inte din mamma gärna vill det förstås. 

Det är klart att barnen kommer att ha det bra med sin pappa, De behöver säkert egentid med honom också. Tvååringen är ju hemma och allt är som vanligt i övrigt. 

• Anonym (Erfaren_man)

TS, du resonerar väldigt märkligt!

För det första så förstår jag inte varför det skulle vara värre för dig, än för barnens pappa, att vara utan sitt barn i en vecka. 

För det andra så är ju resan för att din mor ska komma iväg och få avkoppling. Hur mycket avkoppling blir det tillsammans med en 4-åring?? 

Jag tycker definitivt att ni ska åka bara ni två, och låta barnen vara hemma med sin pappa. Du vet, han som är exakt lika mycket förälder som du är. 

• Lynx123

Varför inte göra en resa bara ni två? Det kan bli ett underbart minne och en chans att få umgås som två vuxna kvinnor. Ni kommer dessutom kunna göra saker som inte går med barn i hasorna.

• Anonym (Alma)

Klart du kan resa själv en vecka med 4 åringen och pappan är hemma med 2 åringen.
    Klart man får räkna med att 2 åringen kommer att fråga och sakna er andra men en vecka går fort.

Jag hade dock valt att resa själv med mormor ( din mamma) för att verkligen få ut allt av resan utan hänsyn till en liten.
    Tänk på er själva nu, du och din mamma, ha inte dåligt samvete!
    Pappan är ju hemma❤️

• Anonym (Bobo)

De två hakar jag kan se med det upplägget är:

1. Orkar din mamma resa med en fyraåring? 

2. Har ni rätt till förskola när du har semester?

Annars är det väl mest mysigt att dela upp barnen ibland. Att få tid med pappa, på tu man hand, är inte fy skam.

Svar på tråden Resa med storasyster en vecka, 2 åring hemma med pappa?