• Anonym (Anonym)

Vad slutade ni äta och göra när ni fått veta att ni var gravida?

Förutom det uppenbara då typ alkohol. Jag känner mig lite nojig då jag är gravid för försra gången. Borde jag börja med koffeinfritt kaffe istället för vanligt? Begränsa min fysiska aktivitet och stress? Går det bra att ha sex som vanligt? Osv. Hjälp pls. 

• Svar på tråden Vad slutade ni äta och göra när ni fått veta att ni var gravida?
  • Anonym (Anonym)

Kanske bäst att undvika att använda starka städmedel, nagellack, hårfärg, deo med aluminium, måla med oljefärg m.m eller spelar sånt roll?

• Anonym (S)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-02-02 22:26:43 följande:

Tack så mycket för alla era svar!! Jag känner mig lite nojig nu så här första gången och i början. Jag vet inte om jag vågar dricka kaffe alls och jag läste att sötningsmedel kan vara farligt också. Jag har druckit mycket lightläsk och koffein-drycker innan men vill inte ta några risker. Att lyfta tungt ska tydligen vara farligt också. 

Behöver man ta några vitamintillskott, typ folsyra, järn m.m??

Folsyra börjar man med dag ett man vet att man är gravid. Resten behövs inte. Lightprodukter och sötningsmedel är ofarliga. Lyfta tungt? Nja, inte mer än du normalt klarar. Du ska inte sätta igång med marklyft om man säger så.
    Anonym (Anonym) skrev 2025-02-02 22:31:47 följande:

Kanske bäst att undvika att använda starka städmedel, nagellack, hårfärg, deo med aluminium, måla med oljefärg m.m eller spelar sånt roll?

Du behöver inte undvika varken städmedel, nagellack, hårfärg eller oljefärg. Deon låter inte särskilt hälsosam även om man inte är gravid. Köp en helt vanlig istället.
  • Anonym (Sumo)

Grattis till graviditeten. Så länge du inte gör något som är starkt rekommenderat att undvika (äter mat som FAKTISKT innehåller listeria, dricker litervis med koffein eller tar farliga läkemedel exempelvis) kan du inte "framkalla" ett missfall. Använd sunt förnuft och försök njuta av tillvaron istället för att gå runt och vara nervös. Livet som gravid är tufft nog ändå. På Livsmedelsverket kan du dels läsa rekommendationerna och dessutom söka på specifika livsmedel www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad/gravida

Kolla Janusmed gällande eventuella läkemedel som du behöver ta janusmed.se/fosterpaverkan

När du sedan haft ditt inskrivningssamtal hos barnmorskan kan du bolla frågor där.

Jag har undvikit viss chark (fryst in det som man flaggar för toxoplasmos i), opastöriserad ost, drog ner på kaffet, undvek alkohol (men smakade ibland en liten smutt om sambon hade något gott i glaset), har annars levt som vanligt. Tunga lyft, nja, lyft inte mer än du normalt orkar. Men pass på att det kan bli jävligt sen med foglossning, då vill man ändå inte lyfta tungt eller ofta. För din egen skull kan det vara skönt att ta det lite lugnare på jobbet, men det är inte skadligt att ha en normal belastning även i yrkeslivet. När du berättat om graviditeten för din arbetsgivare ska ni göra en riskbedömning (många vill ju vänta till v. 12 men jag ser bara fördelar med att berätta tidigare så att man kan få rätt stöd när man mår som värst, vilket brukar vara i början). Sen blir många förbannat trötta och tvingas sakta ner ändå... 

Nu har jag inte använt så många "skönhetsprodukter" innan, men helt vanlig deodorant och dylikt är inga konstigheter. 

Annars har jag försökt äta varierat och nyttigt, även ätit multivitamin för gravida (huvudsaken är att du får i dig tillräckligt med folsyra), och lyssnat på kroppen. Sex kan man ha som vanligt så länge det känns bra. Alla slemhinnor blir dock känsligare. Jag har själv kunnat ha sex som vanligt men blött en massa näsblod och fått väldigt känsligt tandkött. 

Så, det var lite om min graviditet. Är förresten i v. 40 och går och väntar på att förlossningen ska dra igång. Men allt ser fint ut så här långt i alla fall. Lycka till och ta hand om dig!

• Anonym (Nojig)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-02-02 22:26:43 följande:

Tack så mycket för alla era svar!! Jag känner mig lite nojig nu så här första gången och i början. Jag vet inte om jag vågar dricka kaffe alls och jag läste att sötningsmedel kan vara farligt också. Jag har druckit mycket lightläsk och koffein-drycker innan men vill inte ta några risker. Att lyfta tungt ska tydligen vara farligt också. 

Behöver man ta några vitamintillskott, typ folsyra, järn m.m??

Jag undvek såna produkter, sötningsmedel behövs ju inte för att vår kropp ska fungera så den är ju onödig.
    Ät näring som är bra för sin kropp, det är ju den som ska göra jobbet med att få bebisen att växa. Är fisk en gång i veckan eller omega 3 och näringsrik mat överlag. Folsyra behöver man ta och järn testar barnmorskan för. 
    Srödpeodukter och kemikalier bör man undvika för mycket kontakt med oavsett gravid eller inte. Men normal användning är ju inte farligt heller. Jag använde engångs handskar när jag städade, ifall om att.
  • Anonym (S)

Och en sak som inte nämnts (tror jag) - om ni har kattlåda så ska du inte byta den!

• Anonym (Elena)
    Anonym (S) skrev 2025-02-03 00:10:53 följande:
    Deon låter inte särskilt hälsosam även om man inte är gravid. Köp en helt vanlig istället.
    Det är en helt vanlig deo, eller ja, en vanlig antipersperant. Aluminium är en vanlig ingrediens i sånt, och vissa har tydligen kopplat det till en ökad risk för bröstcancer, så många undviker dem.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (S) skrev 2025-02-03 06:57:55 följande:

Och en sak som inte nämnts (tror jag) - om ni har kattlåda så ska du inte byta den!

Yes, det hörde jag när jag var hemma hos min mamma. Hon lät mig inte byta hennes låda 😊
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Elena) skrev 2025-02-03 09:09:00 följande:
    Det är en helt vanlig deo, eller ja, en vanlig antipersperant. Aluminium är en vanlig ingrediens i sånt, och vissa har tydligen kopplat det till en ökad risk för bröstcancer, så många undviker dem.
    Exakt. Kanske bäst att undvika. Jag är nästan lite nojig nu och googlar på allt för att inte göra fel. 
  • Anonym (Elena)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-02-03 16:32:53 följande:
    Exakt. Kanske bäst att undvika. Jag är nästan lite nojig nu och googlar på allt för att inte göra fel. 
    Nja, jag tror att få grejer är så farliga att minsta lilla kommer skada bebisen. Klart du inte ska ta onödiga risker, men du behöver nog inte noja och googla allt heller. Det blir ju bara stressigt.
  • Anonym (I)

Jag har begränsat kaffe till en kopp. Ingen sushi med rå fisk, mögelost, ost på opastiserad mjölk, kalrökt lax.

Jag har råkat äta en chockladpralin med alkohol i vecka 5 och hoppas att det har inte skadat fostret. Dricker inte alkohol såklart och längtar inte efter det. 

Vecka 9,10,11 har jag åkt skidor i Åre och Romme Och det har gått bra.

• Anonym (Sumo)
    Anonym (I) skrev 2025-02-06 21:17:52 följande:

Jag har begränsat kaffe till en kopp. Ingen sushi med rå fisk, mögelost, ost på opastiserad mjölk, kalrökt lax.

Jag har råkat äta en chockladpralin med alkohol i vecka 5 och hoppas att det har inte skadat fostret. Dricker inte alkohol såklart och längtar inte efter det. 

Vecka 9,10,11 har jag åkt skidor i Åre och Romme Och det har gått bra.

Spritpraliner har varit min räddning när suget blivit för stort! Haha. Det är extremt lite alkohol i dem så det ska verkligen inte vara någon fara. De flesta med "likörsmak" är bara tillsatta smakämnen så ingen riktig alkohol. Spritflaskor från exempelvis Anthon Berg innehåller förvisso "riktig" sprit men i små mängder och med väldigt lite bestående alkohol i, tror att det är i snitt 6% alkohol. Så det är ju i värsta fall 6-7 ml alkoholhaltig dryck... 

Sushi är förresten helt okej så länge den är färsk och korrekt tillagad. 
  • Anonym (I)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-02-02 22:31:47 följande:

Det är ok att färga håret och måla naglar, men man får gärna undvika nagellack som innehåller formaldehyd och toluen till ex snabbt torkade top från sesche white.
Svar på tråden Vad slutade ni äta och göra när ni fått veta att ni var gravida?