• Anonym (Anonym)

Vad slutade ni äta och göra när ni fått veta att ni var gravida?

Förutom det uppenbara då typ alkohol. Jag känner mig lite nojig då jag är gravid för försra gången. Borde jag börja med koffeinfritt kaffe istället för vanligt? Begränsa min fysiska aktivitet och stress? Går det bra att ha sex som vanligt? Osv. Hjälp pls. 

• Svar på tråden Vad slutade ni äta och göra när ni fått veta att ni var gravida?
  • Anonym (Sumo)
    Anonym (I) skrev 2025-02-06 21:17:52 följande:

Jag har begränsat kaffe till en kopp. Ingen sushi med rå fisk, mögelost, ost på opastiserad mjölk, kalrökt lax.

Jag har råkat äta en chockladpralin med alkohol i vecka 5 och hoppas att det har inte skadat fostret. Dricker inte alkohol såklart och längtar inte efter det. 

Vecka 9,10,11 har jag åkt skidor i Åre och Romme Och det har gått bra.

Spritpraliner har varit min räddning när suget blivit för stort! Haha. Det är extremt lite alkohol i dem så det ska verkligen inte vara någon fara. De flesta med "likörsmak" är bara tillsatta smakämnen så ingen riktig alkohol. Spritflaskor från exempelvis Anthon Berg innehåller förvisso "riktig" sprit men i små mängder och med väldigt lite bestående alkohol i, tror att det är i snitt 6% alkohol. Så det är ju i värsta fall 6-7 ml alkoholhaltig dryck... 

Sushi är förresten helt okej så länge den är färsk och korrekt tillagad. 
  • Anonym (I)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-02-02 22:31:47 följande:

Kanske bäst att undvika att använda starka städmedel, nagellack, hårfärg, deo med aluminium, måla med oljefärg m.m eller spelar sånt roll?

Det är ok att färga håret och måla naglar, men man får gärna undvika nagellack som innehåller formaldehyd och toluen till ex snabbt torkade top från sesche white.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Jag) skrev 2025-02-02 21:20:14 följande:

Åt och drack som vanligt, utom alkohol då, barnet är 30 är idag.

Sent svar men som vanligt, vad menar du då? Du slutade inte med påläggsskinka och mögelost och liknande? Eller du åt kanske inte sånt innan heller?
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-09-03 10:30:00 följande:
    Sent svar men som vanligt, vad menar du då? Du slutade inte med påläggsskinka och mögelost och liknande? Eller du åt kanske inte sånt innan heller?
    Gillar inte mögelost så det äter inte annars heller.
  • Anonym (......)

VARFÖR skulle sex plötsligt vara farligt!? Jösses.. lev som vanligt

• Anonym (Jag)
    Anonym (......) skrev 2025-09-03 16:54:01 följande:

Tycker jag med.
  • Anonym (f)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-09-03 10:30:00 följande:
    Har det inte lugnat sig med nojor, du är väl väldigt sent i graviditeten?
  • Anonym (Anonym)

Det var första gången jag var gravid. 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (f) skrev 2025-09-03 17:05:19 följande:
    Har det inte lugnat sig med nojor, du är väl väldigt sent i graviditeten?
    Jo jag fick missfall men är gravid på nytt nu. Inte fullt lika nojig denna gången. 
  • Anonym (Anonym)

Har hört vissa som är rädda för det men det är väl mest vid högrisk. Också hört att det inte ska vara nån fara i de flesta fall. 
  • Anonym (H)

Enligt läkare på BVC, skulle jag ta alla rekommendationer med ro, vilket jag förstod det som att han tyckte det var alltför hysteriskt.  Så jag la ner snus, alkohol, rå lax och vräkte inte i mig opastöriserade ostar. Typ det  plus att jag hade svårt att lägga ner snus 100 % mina första 3 graviditeter.

Personligen tror jag att det är så mkt överdrift numera, barn i alla tider har föds friska där typ inget förbjöds 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (H) skrev 2025-09-03 19:04:42 följande:

Enligt läkare på BVC, skulle jag ta alla rekommendationer med ro, vilket jag förstod det som att han tyckte det var alltför hysteriskt.  Så jag la ner snus, alkohol, rå lax och vräkte inte i mig opastöriserade ostar. Typ det  plus att jag hade svårt att lägga ner snus 100 % mina första 3 graviditeter.

Personligen tror jag att det är så mkt överdrift numera, barn i alla tider har föds friska där typ inget förbjöds 

Jag förstår vad du menar. Det är ju inte särskilt bra för hälsan att stressa och noja över allting heller. Jag är bara lite förvirrad över det här med parfym/parfymerade produkter. Jag gillar att anlända det ibland. Är det farligt?
  • Anonym (M)

Att få i sig nikotin under graviditeten är dock dumt med alla risker😅  
    Skönt att du lyckas sluta med det denna gången. 
    men som du säger, mycket överdrift med tanke på hur lite restriktioner föräldrarna hade och ^vi blev ju okej^ 

Anonym (H) skrev 2025-09-03 19:04:42 följande:

Svar på tråden Vad slutade ni äta och göra när ni fått veta att ni var gravida?