• Anonym (Anonym)

Vad slutade ni äta och göra när ni fått veta att ni var gravida?

Förutom det uppenbara då typ alkohol. Jag känner mig lite nojig då jag är gravid för försra gången. Borde jag börja med koffeinfritt kaffe istället för vanligt? Begränsa min fysiska aktivitet och stress? Går det bra att ha sex som vanligt? Osv. Hjälp pls. 

• Svar på tråden Vad slutade ni äta och göra när ni fått veta att ni var gravida?
  • Anonym (M)

Jag slutade med smörgåsskinka, sedan hade jag slutat dricka kaffe sen innan graviditeten och ännu mindre sugen när jag väl blev de. Sen är de ju alla dem andra vanliga grejerna, salami osv. Fysiskt aktivitet är ju bra, men kanske men inte behöva köra ett maxat HIT-pass men styrketräning är ju optimalt att köra på med så länge man orkar. Hjälper sen vid förlossning och återhämtning efter graviditet. 

• Anonym (M)

Å grattis till plusset ♥️

• Anonym (Anonym)
    Anonym (M) skrev 2025-02-02 13:07:14 följande:

Jag slutade med smörgåsskinka, sedan hade jag slutat dricka kaffe sen innan graviditeten och ännu mindre sugen när jag väl blev de. Sen är de ju alla dem andra vanliga grejerna, salami osv. Fysiskt aktivitet är ju bra, men kanske men inte behöva köra ett maxat HIT-pass men styrketräning är ju optimalt att köra på med så länge man orkar. Hjälper sen vid förlossning och återhämtning efter graviditet. 

Tack för svar! Jag kände inte till det där med smörgåsskinka. Vet du om det kan vara farligt med sex?
  • Zelda21
    Anonym (Anonym) skrev 2025-02-02 13:49:04 följande:
    Tack för svar! Jag kände inte till det där med smörgåsskinka. Vet du om det kan vara farligt med sex?
    Du kan ha sex som vanligt! däremot kan du få känsligare slemhinnor vilket kan resultera i små blödningar. 
  • Anonym (Nojig)

Jag hade slutat med kaffe sen innan, men annars ska man hålla sig till två koppar /dag. 

Livsmedelsverket har en frågetjänst samt gamla frågor sparade. 

Allt chark och rökt fisk som varit paketerat mer än en vecka går bort pga listeria.
    Frukt och grönt ska sköljas noggrannt, ännu nogrannare om det är odlat utomlands. 

Kött ska gärna frysas och tillagas tillräckligt. 

Jag var tveksam till att äta färska grönsaker på restaurang och egentligen allt som jag inte själv varit med och lagat. 

Men google (och livsmedelsverket) är din vän 😍 Grattis

• Anonym (Nope)

Nu bor jag i ett asiatiskt land men här är det endast "försiktighet" på att inte äta red ginseng, allt annat är mer eller mindre OK, följer råden från läkarna här och gjorde så även förra graviditeten :) inte förändrat något i mitt liv mer än att jag lyssnar på min kropp, gör nått ont/är obehagligt så slutar jag osv. Kaffe dricker jag som vanligt, finns det i Sverige som äter lergigan comp som innehåller 50mg koffein per piller och som äter 10 tabletter över en dag i en maxdos pga illamående så tänker det är lite väl överdrivet med råden i Sverige🙈

• Anonym (Började med rostbiff)

Jag fick en konstig ovana att jag blev sugen på rostbiff kvällen/mitt i natten. Vaknade med ett sug efter rostbiff. Så jag åt några skivor med ett glas vatten till. Sedan fastnade detta. Genom grav, amning och sedan fortsatte. Jag vill ha rostbiff på natten.

Jag kan inte skylla på graviditetscravings längre då det är 21 år sedan, och jag byter ibland ut det mot julskinka, pastrami eller någon deligrej, men det fungerar bara några dagar sedan måste jag ha rostbiff. Äter kanske 1-2 hekto rostbiff om dagen (eller natten då)

• Anonym (Jag)

Åt och drack som vanligt, utom alkohol då, barnet är 30 är idag.

• Anonym (S)

Minskade på kaffet (som inte var särskilt mycket redan). Slutade äta charkvaror, rökt mat osv eftersom det är rekommenderat. Det innefattar alltså även rökt påläggsskinka, kassler, salami mm. Kollade upp vilka fiskar man borde äta max ett par gånger om året. Åt sushi med gott samvete! Det är nämligen helt säkert att göra även om man är gravid eftersom de fryser laxen innan användning. Slutade med mögelostar och liknande. La in en lägre växel på jobbet för att minska stressen.

Matrekommendationer hittar du hos Livsmedelsverket.

• Anonym (Anonym)

Tack så mycket för alla era svar!! Jag känner mig lite nojig nu så här första gången och i början. Jag vet inte om jag vågar dricka kaffe alls och jag läste att sötningsmedel kan vara farligt också. Jag har druckit mycket lightläsk och koffein-drycker innan men vill inte ta några risker. Att lyfta tungt ska tydligen vara farligt också. 

Behöver man ta några vitamintillskott, typ folsyra, järn m.m??

Svar på tråden Vad slutade ni äta och göra när ni fått veta att ni var gravida?