• Anonym (Nyfiken)

Ålder och graviditet

Nyfiken. Hur gammal är den äldsta person du känner som blivit gravid med egna ägg (alltså inte äggdonation).

Tycker det ofta finns en kombo av åsikter att det är såå svårt efter 40 och att folk vet om nån som blev gravid närmre 50 än 40.

Nyfiken!

• Svar på tråden Ålder och graviditet
  • Mrs Moneybags

Det är svårt efter ca 42-43! Det betyder dock inte att det aldrig har hänt att någon blivit gravid spontant efter det. Svårt betyder ju inte omöjligt. Men för de allra flesta är det för sent.

Den äldsta jag känner som blev gravid spontant var 46. Då hade hon varit barnlös i över 20 år sedan hon gifte sig trots att de hade försökt få barn. De hade förlikat sig med att förbli barnlösa när de överraskades av en graviditet. 

Den näst äldsta 44. 

• Anonym (Frida)

Den äldsta jag känner är min moster som var 45 när hon blev gravid och 46 när hon födde. Men hon blev å andra sidan gravid för första gången vid 17 års ålder och trodde hon slutade kunna få barn efter att ha fött åtta stycken i trettiofemårsåldern. Min moster är en outlier i mycket statistik 😆

• Anonym (Dotterdotter)

Min morfars mamma var 47 när han föddes. Det var hennes sista och elfte barn. Alla barnen var friska och levde långa liv, även min morfar som var yngst. Morfars mamma fick faktisk tre barn efter 40. 

• Anonym (Tess)

Farmors syster fick barn vid 47. Men jag ser inget konstigt i att säga att det generellt sätt är svårt att bli gravid efter 40. Bara för att vissa lyckas även vid 47 betyder ju inte att man kan sitta och vänta om man verkligen vill ha barn tills man typ är 45 för att det finns folk som lyckas utan hjälp. 

• cosinus

Min egen mormor var 44 resp 45 när min mamma och hennes syster föddes i början på 50-talet (de hade ett antal äldre syskon också)

En kvinna jag gick på massage hos blev gravid och födde barn när hon var 48 (inte planerat)

Min grannes släkting blev gravid som 48-åring tror jag (49 när barnet föddes).

Min mammas systrar har haft mens länge. Hur länge de varit fertila är ju mer oklart men jag tror många i den släkten kunnat få barn sent om de velat. Jag börjar själv vara närmare 50 än 45 och jag upplever att jag nog garanterat skulle ha svårt nu. Ibland dyker det upp menscykler som känns normala men oftast känns det inte som kroppen funkar utan mensen kan komma med allt mellan 3 veckor och 4 månaders mellanrum. Fram till 43-isch tror jag dock att jag kunnat bli gravid om jag velat, men det får jag ju aldrig veta.

• Anonym (a lot)

Min mamma var nästan 51 när jag föddes. Hon och pappa trodde att de var färdiga med barn vid 35, då hade de 3 redan. Sen vid 50 så var det visst inte klimakteriet. 

• Anonym (Nyfiken)
    Anonym (a lot) skrev 2025-02-03 14:47:56 följande:

Min mamma var nästan 51 när jag föddes. Hon och pappa trodde att de var färdiga med barn vid 35, då hade de 3 redan. Sen vid 50 så var det visst inte klimakteriet. 

Oj! Hur har du upplevt det?
  • Anonym (45)

Min sambos mamma var 45 vid sista barnet. 

För egen del vet jag att det inte blir barn efter 40 då jag har lågt amh redan vid 30. Önskar inte heller barn efter 35, så inget jag är ledsen över. 

• Anonym (d)

Min kompis fick barn ca ett halvår efter sin 50-årsdag.

• Anonym (Lilo)

Trots många års kämpande från det jag var i 20 - års åldern & även IVF blev jag inte gravid förrän jag var 45 , då naturligt utan IVF , barnet föddes då jag blivit 46 . Det efterlängtade barnet blir 8 i år Hjärta

• Anonym (Jag)

Ingen jag känner personligen men en kompis mamma var 46 eller 47 (47 när barnet föddes). Känner två som var 45 också.

• Anonym (t)

Min svägerska fick första barnet vid 43. Det är väldigt individuellt det där. Jag är yngre men får bara missfall efter missfall :/

• burleskburkläsk

49 var hon.

Mor till min andra flickvän, detta var 1994, tror hennes båda päron var jämngamla.
    Mina föräldrar var jämngamla de med men med varann och inte med hennes, de var då 38.
    Minns att hon hade en storebror och han var typ två år äldre, men 49 var hon när hon fick tjejen.

Svar på tråden Ålder och graviditet